Gå til innhold

Kjøpe Discovery 4 som varebil?


Anderslu

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lurket på Forumet i flere år med formål å stige inn i LR-verdenen på godt (mest) og vondt (minimalt forhåpentlig vis)

Jeg har følgt med på bruktmarkedet nå i snart to år og er fortsatt ikke klok på hva som er gunstigst å kjøpe. Jeg har sett stort sett på personbiler da jeg gjerne vil ha 7-seter men ser nå at å kjøpe varebil og bygge om kan være gunstigere.

Men det som setter meg litt ut er at mange av personbilene reklamerer med at de «aldri har vært varebil»

Hva er det med varebiler som gjør de så uattraktive? Ville tro å sette i eskenye bakseter er pluss kontra personbil med 100K km med barnefest i baksetene?

 

.Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ombygging fra personbil til vare er svært lite "destruktiv" for Discovery 3/4. Eneste modifiseringen som gjøres er en støttebrakett for bakerste seterad (i nedfellt posisjon) som kappes. 

Alt som trengs for å tilbakestille til original bil skal følge med, og da har man som du skriver ubrukte bakseter. Selve jobben er enkel.

Kommentarer som du refererer til, relaterer seg kanskje til at mange bilmodeller må modifiseres, feks i taket, for å få plass til statskassen. Og en del varebiler kan selvsagt ha blitt brukt røft, noe som vil vise i varerommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ombygget fra varebil og den så bra ut, om en personbil med barnevogn, ski, sykler, kayak +++ inn og ut av bagasjerommet hadde vært noe bedre vites ikke. Setene hadde i alle fall ikke sett så bra ut.

 

Mener å ha lest at de senere varebilene ikke er 7-seter, men kun ombyggede 5-setere. Bør sjekkes ut siden du var på jakt etter 7-seter. Er vel noe mer arbeid/kostnad samt usikkerhet om godkjenning hvis en skal bygge fra 5 til 7-seter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen grunn til å styre unna varebiler.  Min gikk som 2 seter med helt sjef eiere i rene klær før eg fikk den,  Hadde den i 3 år før behovet for bakseter, å da var bilen 9 år, klinisk ren..  Nå er det barnevogner, leketøy, masse av folk inn å ut, barnehagekjøring ++.   Kjøp varebil du, men du ser nå om det har vert handverker bil eller privatkjørt. 

Endret av Disco4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye gode svar. Har en 12/13-modell i sikte som ikke har gått så langt og skal være hel og fin uten merker i interiøret. Den har også vært 7-seter (sjekket i TopiX) så da burde det være innafor. Shining kan jeg mye om da det ikke er greit å være petimeter med to småunger og vilter Labrador i tillegg.

Da er jeg blitt noe klokere på dette selv om det altid er nervepirrende å ta avgjørelse på bilbytte :O

Edit: Og ikke minst kommunisere med bilselger på tvers av landet som gjør at alle de tingene man ville sett på må man prøve å få lurt ut av et bilfirma :(

Endret av Anderslu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange entreprenører har kjørt disse som varebiler og brukt dem ganske hardt. Så er vel litt derfor. Men du ser jo ganske tydelig hvordan bilen er brukt når du ser på den. 

D3en min ser ut som en to år gammel bil innvendig og utvendig, selv om den har vært varebil. Bagasjerom og bakseter ser nytt ut. Forrige eier eide den i ti år og brukte den svært forsiktig. Så det er vel ingen automatikk i at varebil er ræva, men som sagt. Mange er brukt hardt, men det ser du også når du ser og kjrøer bilen isåsfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anderslu skrev:

Takk for mye gode svar. Har en 12/13-modell i sikte som ikke har gått så langt og skal være hel og fin uten merker i interiøret. Den har også vært 7-seter (sjekket i TopiX) så da burde det være innafor. Shining kan jeg mye om da det ikke er greit å være petimeter med to småunger og vilter Labrador i tillegg.

Da er jeg blitt noe klokere på dette selv om det altid er nervepirrende å ta avgjørelse på bilbytte :O

Edit: Og ikke minst kommunisere med bilselger på tvers av landet som gjør at alle de tingene man ville sett på må man prøve å få lurt ut av et bilfirma :(


Hei, jeg er straks i gang med å bygge om selv. Pass på at du kjøper en bil som er registrert før det ble 30-årsregel på ombygging (mener dette skjedde rundt mars 2013) om ikke blir det veldig dyrt. 
 

Uansett få tatt en god gjennomgang av bilen før kjøp, har brent meg selv på bilkjøp med privatperson, noe som førte til mange frustrasjoner og unødvendige kostnader. Ta NAF-test eller tilsvarende. Jeg tok NAF-test med bruktbilgaranti fra NAF på Discokjøpet mitt for 5 måneder siden, da får du en status på bilen og sikrer deg for eventuelle reparasjoner de neste 6 månedene. For meg kan det se ut som jeg får dekket reparasjoner på rundt 40 000kr med denne forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kjøpe gjennom forhandler og tegner full drivlinjeforsikring gjennom IF.

Jeg bruker kalkulatoren her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/regn-ut/

Der virker det som skille var ved 1.1.2014 da man får ca 109000 i hopp på avgift fra desember 2013.

Er det feil altså? Hvor finner jeg ut dette dersom Skatteetaten ikke vet det selv?

Endret av Anderslu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anderslu skrev:

 

Der virker det som skille var ved 1.1.2014 da man får ca 109000 i hopp på avgift fra desember 2013.

 

 

Ja, fra 01.01.2014 ble reglene endret.  Bla.a. gikk fradragskurven pr år  fra 10 trinns (kvasi-lineær) trappetrinn til en utflatende 30-årskurve .

 

Hilsen en som kjøpte sen 2013 modell varebil  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...