Anderslu Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Hei, Jeg har lurket på Forumet i flere år med formål å stige inn i LR-verdenen på godt (mest) og vondt (minimalt forhåpentlig vis) Jeg har følgt med på bruktmarkedet nå i snart to år og er fortsatt ikke klok på hva som er gunstigst å kjøpe. Jeg har sett stort sett på personbiler da jeg gjerne vil ha 7-seter men ser nå at å kjøpe varebil og bygge om kan være gunstigere. Men det som setter meg litt ut er at mange av personbilene reklamerer med at de «aldri har vært varebil» Hva er det med varebiler som gjør de så uattraktive? Ville tro å sette i eskenye bakseter er pluss kontra personbil med 100K km med barnefest i baksetene? .Anders Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Ombygging fra personbil til vare er svært lite "destruktiv" for Discovery 3/4. Eneste modifiseringen som gjøres er en støttebrakett for bakerste seterad (i nedfellt posisjon) som kappes. Alt som trengs for å tilbakestille til original bil skal følge med, og da har man som du skriver ubrukte bakseter. Selve jobben er enkel. Kommentarer som du refererer til, relaterer seg kanskje til at mange bilmodeller må modifiseres, feks i taket, for å få plass til statskassen. Og en del varebiler kan selvsagt ha blitt brukt røft, noe som vil vise i varerommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanslr Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Har du sett baki en gjennomsnittlig varebil så skjønner du tegninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ewikran Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Har selv ombygget fra varebil og den så bra ut, om en personbil med barnevogn, ski, sykler, kayak +++ inn og ut av bagasjerommet hadde vært noe bedre vites ikke. Setene hadde i alle fall ikke sett så bra ut. Mener å ha lest at de senere varebilene ikke er 7-seter, men kun ombyggede 5-setere. Bør sjekkes ut siden du var på jakt etter 7-seter. Er vel noe mer arbeid/kostnad samt usikkerhet om godkjenning hvis en skal bygge fra 5 til 7-seter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco4 Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Ingen grunn til å styre unna varebiler. Min gikk som 2 seter med helt sjef eiere i rene klær før eg fikk den, Hadde den i 3 år før behovet for bakseter, å da var bilen 9 år, klinisk ren.. Nå er det barnevogner, leketøy, masse av folk inn å ut, barnehagekjøring ++. Kjøp varebil du, men du ser nå om det har vert handverker bil eller privatkjørt. Endret 3. februar 2020 av Disco4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Min holdt seg bedre i interiøret då eg hadde den som varebil sammenligna med status etter forplantning og inntog av barneseter, vogn og feriebagasje & rosiner over alt Men komme seg fint med ein god shine då... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anderslu Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2020 (endret) Takk for mye gode svar. Har en 12/13-modell i sikte som ikke har gått så langt og skal være hel og fin uten merker i interiøret. Den har også vært 7-seter (sjekket i TopiX) så da burde det være innafor. Shining kan jeg mye om da det ikke er greit å være petimeter med to småunger og vilter Labrador i tillegg. Da er jeg blitt noe klokere på dette selv om det altid er nervepirrende å ta avgjørelse på bilbytte :O Edit: Og ikke minst kommunisere med bilselger på tvers av landet som gjør at alle de tingene man ville sett på må man prøve å få lurt ut av et bilfirma Endret 3. februar 2020 av Anderslu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 Mange entreprenører har kjørt disse som varebiler og brukt dem ganske hardt. Så er vel litt derfor. Men du ser jo ganske tydelig hvordan bilen er brukt når du ser på den. D3en min ser ut som en to år gammel bil innvendig og utvendig, selv om den har vært varebil. Bagasjerom og bakseter ser nytt ut. Forrige eier eide den i ti år og brukte den svært forsiktig. Så det er vel ingen automatikk i at varebil er ræva, men som sagt. Mange er brukt hardt, men det ser du også når du ser og kjrøer bilen isåsfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Littlep Skrevet 4. februar 2020 Del Skrevet 4. februar 2020 23 timer siden, Anderslu skrev: Takk for mye gode svar. Har en 12/13-modell i sikte som ikke har gått så langt og skal være hel og fin uten merker i interiøret. Den har også vært 7-seter (sjekket i TopiX) så da burde det være innafor. Shining kan jeg mye om da det ikke er greit å være petimeter med to småunger og vilter Labrador i tillegg. Da er jeg blitt noe klokere på dette selv om det altid er nervepirrende å ta avgjørelse på bilbytte :O Edit: Og ikke minst kommunisere med bilselger på tvers av landet som gjør at alle de tingene man ville sett på må man prøve å få lurt ut av et bilfirma Hei, jeg er straks i gang med å bygge om selv. Pass på at du kjøper en bil som er registrert før det ble 30-årsregel på ombygging (mener dette skjedde rundt mars 2013) om ikke blir det veldig dyrt. Uansett få tatt en god gjennomgang av bilen før kjøp, har brent meg selv på bilkjøp med privatperson, noe som førte til mange frustrasjoner og unødvendige kostnader. Ta NAF-test eller tilsvarende. Jeg tok NAF-test med bruktbilgaranti fra NAF på Discokjøpet mitt for 5 måneder siden, da får du en status på bilen og sikrer deg for eventuelle reparasjoner de neste 6 månedene. For meg kan det se ut som jeg får dekket reparasjoner på rundt 40 000kr med denne forsikringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anderslu Skrevet 5. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2020 (endret) Tenker å kjøpe gjennom forhandler og tegner full drivlinjeforsikring gjennom IF. Jeg bruker kalkulatoren her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/regn-ut/ Der virker det som skille var ved 1.1.2014 da man får ca 109000 i hopp på avgift fra desember 2013. Er det feil altså? Hvor finner jeg ut dette dersom Skatteetaten ikke vet det selv? Endret 5. februar 2020 av Anderslu Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btpe Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 4 timer siden, Anderslu skrev: Der virker det som skille var ved 1.1.2014 da man får ca 109000 i hopp på avgift fra desember 2013. Ja, fra 01.01.2014 ble reglene endret. Bla.a. gikk fradragskurven pr år fra 10 trinns (kvasi-lineær) trappetrinn til en utflatende 30-årskurve . Hilsen en som kjøpte sen 2013 modell varebil ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.