Tanndoktorn Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 Jeg har de siste ukene hatt problemer med at min Defender 90 Puma 2.4 2007 tidvis fusker/hakker når jeg kjører med lett gasspedal uten pådrag i omdreiningsområdet 1500-2000 rpms. Den går tilsynelatende jevnt og fint ellers, både på tomgang og ved gasspådrag. Jeg har ellers den siste tiden også trolig hatt problemer med speed transducer/speed sensor og har nylig rengjort denne sensoren og kontakt for å eliminere dette som problem (speedometer falt tidvis ut og bilen går da i en slags nødmodus når den mister signalet fra speedsensor). Siden jeg ikke klarer å eliminere dette helt som årsak, har jeg bestilt ny sensor for å være på den sikre siden. Jeg rengjorte i dag også MAF og MAP-sensor med tilhørende kontakter. MAP-sensoren var nedgriset og trengte absolutt en overhaling. Jeg synes bilen gikk vesentlig bedre etter dette, men fuskingen i turtallsområdet 1500-2000 er fortsatt et problem. Jeg tenkte først dieselfilter eller annet fuel-problem, men dette henger vel ikke på greip når problemet kun kommer fra 1500-2000 rpms? Jeg får ingen feilmeldinger ved scanning med feilkodeleser og live-data fra sensorene ser tilsynelatende ok ut når jeg kjører (uten at jeg egentlig har noen som helst peiling på hvilke verdier jeg bør se live). Forslag til videre feilsøk eller hva dette kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 2. februar 2020 Del Skrevet 2. februar 2020 kan være dårlig kontakt ved speedometer.. Er alle instrumente normale ved oppstart, rpm nåla går ikke mot max eller at speedometer nålå varierer mye når du kjører.. hopper mellom forskjellige hastigheter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanndoktorn Skrevet 3. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2020 Litt u 23 timer siden, jope skrev: kan være dårlig kontakt ved speedometer.. Er alle instrumente normale ved oppstart, rpm nåla går ikke mot max eller at speedometer nålå varierer mye når du kjører.. hopper mellom forskjellige hastigheter Litt usikker på hva du mente her. Hovedproblemet nå er at bilen fusker i turtallsområdet 1500-2000 rpms, mens speedometeret nå fungerer. Når speedometeret ikke fungerte, så enten hoppet nåla opp og ned, eller speedometeret sluttet å virke helt. Hvis det er dårlig kontakt bak speedometer, så vil vel ikke det påvirke hvordan bilen går og sette den i nødmodus? Hvis feilen ligger i speedsensor, så tror derimot ECU at bilen står i ro og man mister kraft ved gasspådrag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Enig at det kan høres ut som speedsensor. Men det har vært noen tilfeller av dårlig kontakt i selve speedometer kontakten og det er den som oversetter signalene til start sperre osv. Har du byttet speed sensor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 3. februar 2020 Del Skrevet 3. februar 2020 Hva legger du i fusking? Er det merkbare rykk, turtallsøkning, turtallsenkning eller er det nyanser? Kommer fuskingen i fasen fra hvilende fot på gassen og akkurat når du trår forsiktig på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanndoktorn Skrevet 4. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2020 18 timer siden, jope skrev: Enig at det kan høres ut som speedsensor. Men det har vært noen tilfeller av dårlig kontakt i selve speedometer kontakten og det er den som oversetter signalene til start sperre osv. Har du byttet speed sensor? Takk for tips. Ny speedsensor hentes i morgen. Faller speedometeret ut etter bytte av denne så er ditt tips neste på lista :-) 17 timer siden, Neverluren skrev: Hva legger du i fusking? Er det merkbare rykk, turtallsøkning, turtallsenkning eller er det nyanser? Kommer fuskingen i fasen fra hvilende fot på gassen og akkurat når du trår forsiktig på? Det oppleves som merkbare små rykk når jeg holder jevn fart / jevnt turtall i turtallsområdet 1500-2000 rpm. Rykkingen forsvinner vel snarere hvis jeg gir gass / øker turtall. I dag var problemet borte igjen. Uten å være helt sikker så innbiller jeg meg at det kommer i perioder med fuktig vær og forsvinner på tørre dager. Jeg har derfor begynt å gå over sensorkontakter for å utelukke fukt. Det er jo rimelig mye fuktutsatt elektronikk i disse bilene, så det føles litt bingo å lete i blinde :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 8. februar 2020 Del Skrevet 8. februar 2020 (endret) Det hørtes nesten ut som samme problem som jeg hadde på min 110" puma.... der byttet fuel pressure regulator og ble kvitt sånn litt kengeru modus ved gangfart.... Endret 8. februar 2020 av antz82 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanndoktorn Skrevet 9. februar 2020 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2020 20 timer siden, antz82 skrev: Det hørtes nesten ut som samme problem som jeg hadde på min 110" puma.... der byttet fuel pressure regulator og ble kvitt sånn litt kengeru modus ved gangfart.... Godt tips. Det høres ut som en mulig feil som bør undersøkes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanndoktorn Skrevet 4. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2020 En liten oppdatering: Etter bytte av speedsensor har jeg foreløpig ikke hatt problemer med speedometeret og nødmodus. Fuskingen forsvant etter to runder med diesel-rens (BG 245 diesel fuel system cleaner) på tanken. Da er det bare å vente på nye utfordringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.