Gå til innhold

Hva er et konusmål - og er det viktig? (bærekule, foran, FL2)


Anbefalte innlegg

Mr Free ønsker seg minst en ny bærekule... Og jeg leser til øyet blir stort og vått og veldig forvirret. 

 

Ser på eurodel.no at man kan få disse i ymse prisklasser (og kvaliteter?)... 

Ser at de har ulikt "konusmål" ... fra 17,9mm til 22 på de produsert av Lemförder. Hva betyr det? 

 

Jeg trodde i mitt enfold at om reservedelen var tilpasset bilen, så var den kompatibel ...  men nå er jeg usikker. Hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konmålet er endret på mange biler, alt etter årstall/chassisnummer. 

Disco3 har for eksempel ett bytte underveis, der hullet til konen blir mye større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, YMK skrev:

Konmålet er endret på mange biler, alt etter årstall/chassisnummer. 

Disco3 har for eksempel ett bytte underveis, der hullet til konen blir mye større. 

 

Når hullet til konen blir større, må man da bytte kone?? :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh:Tidlig på mårran dette.:wub:

 

Det er viktig at konen passer hullet.

Dvs. at man sjekker både øvre og nedre diameter og avstand mellom dem.

LR endret det gjentatte ganger på endeleddene.Sikkert på andre deler også.

Og noen passer nesten omhverandre.

Ved belastning blir det raskt slakk og over tid knekker konen av et sted.

Så pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Delene har kommet og har for det meste kommet på bil - bortsett fra bærekuler. 

 

Ikke på grunn av konusmål på nye bærekuler, mer på grunn av de gamle... 

 

Finnes det noen tjuvtriks i ludo for å få skilt Mr. Free fra den gamle? Har avdrager som har virket før sammen med brekkjern, men denne gangen er det avsindig mye motstand i gammel bil... ? 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wheeler Dealers har av og til dæljet til med to hammere samtidig fra begge sider på den delen som konen står inni. Jeg sverger til å varme litt på den ytterste delen om det er mulig uten å svi uønskede ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, gautes said:

Jepp.Ikke alltid så trangt som man skulle tro .

Forøvrig var slaget på videoen ikke nok til å løsne noen kon jeg har truffet.^_^

 

 

Takk!

 

(Det siste er også riktig godt å vite når man ikke har slått så mye på bil... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Det finnes verktøy beregnet for formålet, det er sjelden meningen at man skal dælje løs med slegge

 

Dere flymekanikere har noe å lære av oss grovsmeder:

Her er den 70cm lange 1" skralla, påsatt et, etter ansiktsuttrykket på operatøren å dømme, litt for kort rør.

Med passelig mengde ugga-dugga, sitter det nå skikkelig sammen, og traktoren er klar for nye 20 år..

 

Forøvrig fins det en slegge for ethvert behov.
De minste er bare ca 200gram, og leveres med en flaske neglelakk !:rolleyes:

IMG_20200516_161544.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Det finnes verktøy beregnet for formålet, det er sjelden meningen at man skal dælje løs med slegge med stor mulighet for å ødelegge både seg selv og bil.

 

Mvh Brage

 

Slegge er å ta i litt, men en murerslegge er ok brukt som mothold av noen med bæretillatelse.HMS,vet dere...

Avdragerne jeg har vært borti har hatt det til felles at de krever hammer eller lett skader gjenger,mansjett,osv.

Men skal kule eller ledd byttes kan man jo herpe litt uten problem.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Vidar S said:

Har god avdrager dere kan låne, hvis Trond eller du fortsatt fyker forbi Askim om dagene.

Supert. Jeg videresender.

(Et det den "store" gaffelavdrageren fra ... bilextra eller mekonomen?  Altså, ikke ters, men en som ser noe sånn ut:
VerktygOnline.se - Kulledsavdragare stlk0 KUKKO ... så har den gitt tapt for overmakten i denne omgangen. Det var det som hjalp oss forrige gang. )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JokerS30 said:

Forøvrig fins det en slegge for ethvert behov.
De minste er bare ca 200gram, og leveres med en flaske neglelakk !:rolleyes:

... så da kan jeg bytte dette mot en 400grams, kanskje? :D Det er sikkert en farge som matcher traktoren der. 

Konad Stamping Nail Art Classic Collection II Stamper ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Supert. Jeg videresender.

(Et det den "store" gaffelavdrageren fra ... bilextra eller mekonomen?  Altså, ikke ters, men en som ser noe sånn ut:
VerktygOnline.se - Kulledsavdragare stlk0 KUKKO ... så har den gitt tapt for overmakten i denne omgangen. Det var det som hjalp oss forrige gang. )

 

Yes, den sammen typen. Da nytter kanskje ikke den :mellow:

Er en Freelander 2 så tøff altså? :blink: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...