Gå til innhold

Land Rover importørens ødeleggelsestrang av Discovery 5 varebil


lippers

Anbefalte innlegg

Det var et bedrøvelig syn å se hvordan Lafinto  – med importørens velsignelse – hadde mishandlet den nye Discovery 5 tilbake da varebilen først ble presentert. Eneste forklaringen til denne vandaliseringen måtte være at dette var den eneste mulige måten å få bilen godkjent med grønne skilter. At importøren synes det er stas å lage en så simpel løsning at de monterte sort taktrekkfelt på biler med hvitt taktrekk, viser jo hvor lite opptatt man var for å lage en så diskret ombygging som mulig. Hvor mye ekstra hadde det kostet at Lafinto satt i hvitt trekk der taktrekket var hvitt? Her har tydeligvis prisen vært det eneste avgjørende – og sikkert med drømmen om volumsalg til Excel-studerende leasingselskaper. 

 

At skilleveggen også var kommet så langt frem at personer over 1,80 nærmest måtte være slangemennesker for å få plass, var også noe som måtte være et nødvendig onde. Og når man i tillegg ødelegger fjæringskomforten ved å gjøre støtdempervandringen kortere, var det nesten for mange kameler å måtte svelge for en ihugga entusiast. Men skulle man få plass til ”statskassa” så måtte denne plasseres over støtdempertårnene inne i varerommet – derfor hull i taktrekk, varebilvegg langt fram og spacer-montering i støtdemperne.

 

Mens dette pågår så er det en kar – eller la meg si en hederskar – i Skien som heter Jan Børre Sigurdsen. I motsetning til importøren så har han fokus på å lage en løsning med så få ødeleggelser og endringer som mulig. Og dette gjør han helt i egen regi!! Selvfølgelig med håp om på sikt å få ombyggingsjobber til hans firma Telemark Salmakerverksted.

Etterhvert får han godkjent en løsning der nye og kraftigere støtdempertårn som blir produsert med skråskjærte topper slik at ”statskassa” blir målt og godkjent mellom tårnene og nede på varegulvet. Dette betyr i sin tur at bilen får sin originale kjørekomfort med riktig dempervandring, taktrekket og taklampe forblir urørt, ingen problemer med soltak/panorama og vareromsveggen blir justeret ca. 5 cm. bakover.

Et supert kinderegg med 4 ønsker oppfylt på en gang!!!!

 

Dette må da være fantastiske nyheter for importør, forhandlere, entusiaster og vanlige kunder? Mannen burde jo få diplom og blomster fra importøren, evigvarende æredsmedlemsskap fra Landrover-klubben og Gudestatus av entusiastene!!!  Endelig kan man få godkjent en Disco 5 vare uten simple og brutale ødeleggelser av komfort og interiør!! Det er jo tross alt VERDENS BESTE VAREBIL den blir markedsført som!

 

Men den gang nei. Det utenkelige skjer ved at det er selveste Land Rover importøren som setter bremsene på og forklarer at det blir sett som et lojalitetsbrudd hvis en forhandler ønsker å gi kunden et bedre produkt og velger denne løsningen. Så her har vil altså en importør som i realiteten legger føringer for å pøse ut bilen med en OBOS-løsning samtidig som Discovery blir markedsført som det ypperste du kan få kjøpt i dette segmentet. Hvis dette er for å spare noen kroner så er det jo bedrøvelig. Kundene som kjøper disse bilene har jo ikke akkurat ”mest for pengene” og snusfornuftige argumenter som hovedfokus – da hadde de kjøpt noe helt annet. Og når bilen skal på service til merkeforhandler, så må du pent betale advokattimepriser og du blir sett på som om du er spedalsk hvis du reagerer på det – for dette er jo tross alt verdens beste og mest komfortable varebil som ikke kan sammenlignes med noen andre!

 

Og hva med alle de forventningsfulle Disco 4-eierene som får hakeslepp i første fartsdump? Eller en kunde som skal kjøpe sin første LR og har fått vite at Discovery står for komfort og luksus i en særklasse?

 

Ang. fjæringskomforten så kan du jo komme unna ”bunningen” av demperne ved å sette bilen i off-road høyde hver gang du ser en fartsdump, men dette blir man jo dritt lei av etter hvert. Samt at å vite at noen har ødelagt hele fjæringskomforten er jo irriterende nok i seg selv. 

 

Men slapp av – det finnes håp hva gjelder komforten. Jeg snakket med den tidligere omtalte hedersmannen og bestilte montering av hans støtdempertårn i min Lafintoødelagte bil - og gjett om det gjorde susen!! Nå oppfører bilen seg som en normal Discovery – mer fast enn Disco 4, men helt fin over dumper og på ujevn veg. Dette var vell anvendte penger og kan anbefales til alle med følelse for bil og ønske om komfort. Skal du kjøpe en brukt Disco 5, ville jeg forlangt prisavslag eller fått bilen levert ferdig med disse tårnene. Synd at taket fortsatt er ødelagt, men nå oppfører i alle fall bilen seg slik den var ment å gjøre – og denne kostnaden tipper jeg du får igjen når du en gang skal selge den igjen. Spørsmålet er om importøren setter pris på at bilene får et bedre rykte da de utrolig nok fortsatt er motvillige til denne løsningen...      

  

I gamle dager husker jeg det var litt stas å kjøre Discovery. D-2 eierne hilste på hverandre og gutta på verkstedet synes det var litt gøy med en bil som var litt annerledes. Den tiden er for lengst forbi og jeg synes ikke det er rart at dagens Discovery 5 -entusiaster ikke hilser på hverandre lenger all den tid importøren hilser de samme entusiastene med å gi dem langfinger`n...

 

Kanskje Lafinto-herpede Disco 5 eiere bør begynne å hilse på hverandre igjen? Ikke fordi man er stolte av skrantende bevegelighet og påførte arr, med av ren respekt og medfølelse for skadene og skjendingen varebilene har gått igjennom med importørens velsignelse. Ikke ulikt som når skadeskutte krigsveteraner hilser på hverandre ved en minnesmarkering...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en veldig hyggelig tilbakemelding.

 

Til informasjon krever Land Rover importøren 43.000 kroner mer for bilen av sine forhandlere, dersom de ønsker å bygge den om hos Telemark Salmakerverksted. Så det er ikke vår pris som er så mye høyere, slik noen kunder har fått fremstilt det.

 

Det er noen forhandlere som likevel velger å bygge bilene om hos oss, så ta kontakt  med meg dersom Dere ønsker å komme i kontakt med dem eller bare for å slå av en hyggelig prat.

Endret av Jan Børre Sigurdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke da være en mulighet å egenimportere da? 

- Momse inn

- Bygge om

- Vise og registrere

 

Om jeg tenker riktig er den største ulempen papirjobben(e), og at man må ta risikoen på å møte en uvillig forhandler i tilfelle garantiproblematikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, yarnslayer skrev:

Ville det ikke da være en mulighet å egenimportere da? 

- Momse inn

- Bygge om

- Vise og registrere

 

Om jeg tenker riktig er den største ulempen papirjobben(e), og at man må ta risikoen på å møte en uvillig forhandler i tilfelle garantiproblematikk?

 

Det skal ikke være mulig å bæsje seg selv så ettertrykkelig oppetter leggen som lokalkontoret til JLR gjør her.  Hvem det nå enn er som har styringen i den butikken der, så er det nå tid for å korrigere kurs og ta til fornuft.  Arroganse er lite kledelig samtidig som det er livsfarlig for alt som måtte finnes av opparbeidet omdømme.  B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, yarnslayer skrev:

Ville det ikke da være en mulighet å egenimportere da? 

- Momse inn

- Bygge om

- Vise og registrere

 

Om jeg tenker riktig er den største ulempen papirjobben(e), og at man må ta risikoen på å møte en uvillig forhandler i tilfelle garantiproblematikk?

Ja, dette er selvsagt mulig. Vi har en forhandler som gjør dette, og som stiller full garanti. Ta kontakt for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om importøren velger en løsning på ombygging som går utover bilens kjøreegenskaper og sjåførens sittekomfort er jo det tragisk. Det kan raskt gi veldig dårlig rykte på hele bilmerket. Man kan heller ikke forvente at kunder kjenner til et alternativ som ivaretar fabrikkens fjøringsoppsett.

 

Kjenner JLR til at varebilombyggingen går utover komforten? Kan umulig fatte at de aksepterer at bilene leveres slik de blir som varebil i norge. 

 

Noen burde gå litt høyt opp i systemet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Børre Sigurdsen skrev:

Ja, dette er selvsagt mulig. Vi har en forhandler som gjør dette, og som stiller full garanti. Ta kontakt for mer informasjon.

 

Skal man forstå dette slik at denne forhandleren tilbyr samme fabrikkgaranti som norske autoriserte forhandlere gir, eller hvordan er vilkårene?  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Om importøren velger en løsning på ombygging som går utover bilens kjøreegenskaper og sjåførens sittekomfort er jo det tragisk. Det kan raskt gi veldig dårlig rykte på hele bilmerket. Man kan heller ikke forvente at kunder kjenner til et alternativ som ivaretar fabrikkens fjøringsoppsett.

 

Kjenner JLR til at varebilombyggingen går utover komforten? Kan umulig fatte at de aksepterer at bilene leveres slik de blir som varebil i norge. 

 

Noen burde gå litt høyt opp i systemet med dette.

JLR kjenner til problemet, da det er mange som har klaget på dette. I noen tilfeller har kunden fått hevet kjøpet. 
 

Vi har under hele utviklingen hatt en åpen dialog med JLR, og de har selv uttrykt at det er vår varebilløsning som bilen egentlig fortjener. Men av ukjente årsaker har de valgt å gå for løsningen fra Lafinto.

 

Vi har også presentert løsningen for JLR i Danmark, som eier JLR i Norge, og de mente også at dette var det beste alternativet men klarte ikke å overtale JLR i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jan Børre Sigurdsen skrev:

JLR kjenner til problemet, da det er mange som har klaget på dette. I noen tilfeller har kunden fått hevet kjøpet. 
 

Vi har under hele utviklingen hatt en åpen dialog med JLR, og de har selv uttrykt at det er vår varebilløsning som bilen egentlig fortjener. Men av ukjente årsaker har de valgt å gå for løsningen fra Lafinto.

 

Vi har også presentert løsningen for JLR i Danmark, som eier JLR i Norge, og de mente også at dette var det beste alternativet men klarte ikke å overtale JLR i Norge. 

 

Det virker noe låst ja...   I forretningslivet er de jo slik at morselskapet har full styring på sine døtre.  Når JLR i DK ikke ønsker å bruke sin styringsrett, spørs det om ikke JLR Norge har en eller annen avtale med Lafinto som man ikke uten videre kan spasere ut av...  Ny Defender varebil er annonsert av JLR Norge - hvem får æren av å bygge denne om til varebil?  Ut i fra størrelsen på bilen må kanskje kreativiteten utfordres ift plass for statskassa?

 

Jeg er nysgjerrig på dette temaet da jeg ikke er helt fjern for å bytte min D4 i en D5 på grønne skilter.  Garanti er i så måte en viktig greie, og det hadde vært interessant å vite mer om den garantien du viser til at "en norsk forhandler" tilbyr.   Fem år evt 100 000 kilometer (norske vilkår) eller JLR sin tre års fabrikkgaranti?  Kan du si noe om hvem denne forhandleren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, isak skrev:

 

Det virker noe låst ja...   I forretningslivet er de jo slik at morselskapet har full styring på sine døtre.  Når JLR i DK ikke ønsker å bruke sin styringsrett, spørs det om ikke JLR Norge har en eller annen avtale med Lafinto som man ikke uten videre kan spasere ut av...  Ny Defender varebil er annonsert av JLR Norge - hvem får æren av å bygge denne om til varebil?  Ut i fra størrelsen på bilen må kanskje kreativiteten utfordres ift plass for statskassa?

 

Jeg er nysgjerrig på dette temaet da jeg ikke er helt fjern for å bytte min D4 i en D5 på grønne skilter.  Garanti er i så måte en viktig greie, og det hadde vært interessant å vite mer om den garantien du viser til at "en norsk forhandler" tilbyr.   Fem år evt 100 000 kilometer (norske vilkår) eller JLR sin tre års fabrikkgaranti?  Kan du si noe om hvem denne forhandleren er?

Det kan virke som om du har rett, og at JLR har gjort en avtale det koster å komme seg ut av.....men forhandlerne er ikke bunnet av en slik avtale, og Konkurransetilsynet mener det kan se ut som et brudd på konkurranseloven det at JLR krever mer betalt av de forhandlerne som ønsker å bygge om bilene hos oss. Så får vi se hva vi gjør med dette etter hvert.

 

Autostrada og Bilpaviljongen er merkeforhandlere som ønsker å bygge om bilene hos oss, men sliter med å få kundene til å akseptere en så pass mye høyere pris på disse bilene. Prestmarken Bil er også en stor kunde av oss, og jeg har fått bekreftet at de gir samme garantien som du nevner.

4 timer siden, lafterolf skrev:

Dette er hen het sak som kanskje 4wd, klubbens eget medlemsblad, burde skrive litt om. 

Jeg vil tro andre bilrelaterte nettsider også vil trykke dette.

Ja, dette burde være interessant for dem. Takk for tips.

Endret av Jan Børre Sigurdsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yarnslayer skrev:

Det er nå nesten rart at Statens Vegvesen har godkjent en løsning som tilsynelatende reduserer bilens kjøreegenskaper såpass mye, synes jeg. 

Som andre statlige tilsyn har de ingen makt eller noe å si hvis produsenten stiller seg bak, med mindre de ved en planlagt revisjon kan påvise at produsenten bryter lover og regler. HMS for føreren kunne vært en slik forskrift.  Tror ikke SVV har en slik kapasitet og de ute i Europa som har det bryr seg ikke om våre biler med statskassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yarnslayer skrev:

Da må man jo nesten spørre om Land Rover UK har vært spurt/har tenkt gjennom konsekvensene ... ? 

(Vet at det finnes et alternativ...?)

 

...og det er jo rart at en bil som skal greie seg utenfor asfaltert vei "bånner" støtdempere over fartsdempere... Og at det kan godkjennes synes jeg er litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, trondshj skrev:

 

...og det er jo rart at en bil som skal greie seg utenfor asfaltert vei "bånner" støtdempere over fartsdempere... Og at det kan godkjennes synes jeg er litt rart.

Alt av godkjenninger er tilgjengelig for den som vil sjekke. Det er jo ikke sikkert støtdemperombyggingen er nevnt heller? Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...