Gå til innhold

RRp38 Hvordan ta ned Auto girkasse. Illustrert guide.


Brage

Anbefalte innlegg

Hei Dere.

Siden jeg opplevde en sprekt flexplate på min RRp38, tenkte jeg at jeg ville dele med dere hvordan man relativt greit demonterer autokassen med converter fra bilen.

 

Du bør nok helst ha løftebukk og ett par girkasse jekker tilgjengelig.

 

Start med å ta bort dekselet over kjøleviften til motoren.

 

 

20200126_162802.jpg

 

Så du ta bort jordingspunktet bak på motoren og løftebøylen til motoren ( Bak R/H bank )

20200126_162812.jpg

 

Neste steg er å drenere autokassen for olje. Åpne tappe pluggen under og påfyllingspluggen oppe foran på bunnpannen.

Når kassen er tom monterer du pluggene løst på plass igjen.

20200126_163333.jpg

 

Så er tiden for å koble av begge Oxy ( lambda ) sensorene. Merk ledningsnettet med Høyre og Venstre kontakt. Viktig!

Siden de er like og ikke må forveksles ved montering. 

Venstre V8:

20200126_170656.jpg

 

Høyre V8:

20200126_170700.jpg

 

Nå skal eksosanlegget ned, dermed støtter du opp under transfere kassen med en girkasse jekk, og fjerner travers bjelken( body member )

20200126_170713.jpg

 

8 bolter på sidene av bjelken  + 4 muttere og 2 bolter på støttefestet til kassen.

Traverse bjelke demontert:

20200126_173010.jpg

 

Rammens feste til traverse, venstre side: 

20200126_173020.jpg

 

Når traverse bjelken er borte kan eksos anlegget demonteres fra manifoilene. og bilen

V8= tilsammen 6 muttere ved manifoil på høyre og venstre side + sammenkoplings klemme før bakre potter. 2 bolter m muttere.

Trekk ut av gummi oppheng og kast trekant pakninger. 

20200126_174646.jpg

 

Med eksos borte er det enkelt å demontere mellomakslinger.

Ta først bort den bakre aksel beskytteren bildet: 4 bolter. 

20200126_175208.jpg

 

Så kan mellomakslingene skrus av,  4 nylock muttere i hvert ledd. Disse kastes sammen med de løse boltene.

Det er meget viktig å merke akslingens posisjon i forhold til flensene på diff og transfere kasse tydelig,

 20200126_181940.jpg

 

Du vil trenge dette verktøyet, 14 mm spesialpipe for mellomaksling flenser

20200126_184403.jpg

 

Bakre mellomaksel beskytter og mellomaksel fjernet fra håndbrekk trommel  

20200126_182002.jpg

 

Når mellomaksler er borte, starter vi med girspake overføringen til XYZ bryteren.

Her er det superviktig å kun ta av låsesplint med skive fra XYZ armen, uten å røre justerings mutteren. Deretter tar du av hele festet til overføringsvaieren fra autokassen.

2 bolter.    

20200126_184424.jpg

 

Nå begynner vi med elektriske connectorer på kassen:  1. kontakten til XYZ bryter.

20200126_184656.jpg

 

2. Multikontakt rett bak XYZ bryteren, kontaktens plassering på kassen.

20200126_184726.jpg

 

Multikontakt ledningsnett

20200126_184430.jpg

 

3. kontakt til shift motor Høy/Lav serie + 2 ledninger til sensor( her må det merkes øvre / nedre ledning )

4. Det sitter også en kontakt /sensor over utgående bak aksel på transfere kasse huset, ta bort denne også.

og løsne så ledningsnett fra klammene sine. Kontrollere nå nøye at ledningsnettet er helt fritt fra girkasse huset og legg det til side.

20200126_184452.jpg

 

Nå må vi demontere Drivstoffrørene fra festepunktene på girkassen. Det sitter med 2 stk brakketter langs høyre side og ett par feste klips,

Feste brakett midt på høyre side 1 stk bildet( det andre er helt bak høyre side )

20200126_184503.jpg

 

Ett stk klips feste høyre side. Andre klipset sitter foran på bellhouse venstre side.

Kontrollere nå at drivstoffledningene er helt fri fra kassen. Viktig..

20200126_184508.jpg

 

Nå er det klart for å trekke ut håndbrekks vaieren fra hånd brekket.

Fra innsiden av bilen. Skru løs vindusheis bryterpanelet fra midtkonsollen, la det bare henge rundt håndbrekket.

Skru ut ( bakk ut ) bolten bak håndbrekkstrommelen, slik at vaieren blir slakk. Trekk opp håndbrekket noe inne i bilen slik at du får dratt av låseblekk og tatt  ut boltpinnen som fester håndbrekk vaieren til selve håndbrekket inne i bilen ( obs: ikke mist disse delene ned i der )

Nå er det bare å trekke ut vaieren i sin helhet fra under bilen. Bildet. 

20200126_200004.jpg

 

Håndbrekk vaier demontert fra tunnel. Legges til side( sitter ennå fast i trommel såklart )

20200126_200017_005.jpg

 

Nå må vi ta bort rørene til oljekjøler fra autokassen. 2 stk-  inn røret og ut røret.

Blås gjerne tom kjøleregisteret nå og dekk til rør endene og tilkoplingshullene på kassen.

Løsne rørene langs motor siden og legg de til side.

20200126_203747.jpg

 

Plugg i hullet til kjølerør på kassen

20200126_203807.jpg

 

Så må converter demonteres fra flex platen inne i bellhousingen.

Her tar du ut den høyre gummipluggen på bakveggen til bunnpannen på motoren. Gjennom dette hullet skrur du ut de 4 boltene som holder converter fast til flexplaten.

I denne sekvensen må du dreie motorens veivaksel for hånd med en pipe/ fastnøkkel, det kan derfor være lurt å ta ut pluggene på forhånd for å fjerne kompresjonen.

Sjekk at du har 4 bolter ute når du er ferdig, da er converter løs. 

20200126_220235.jpg

 

Nå skal girkassen være helt fri, sjekk at utluftningsrørene ( de plast rørene ) ikke henger fast i noe i fram enden.

Så kommer selve trikset og grunnen til at vi fjernet løfteøyet til motoren og dekslet over viften.

SENK girkassen i bakre ende slik at du nå kommer til de øvre boltene på bellhousingen over girkassen med hjelp av en ca 1,5 meter forlenger med pipe i enden. se bildet

NB. motoren vil tippe inn mot torpedovegg under denne operasjonen.

 

Når de øvre boltene er ute, hever du bakenden på girkassen til motoren er i normal stilling igjen. Så understøtter du motoren under bunnpannen med en spennreim via rammevangene til eks. Så understøtter du girkassen med ytterligere en girkasse jekk. Nå kan du ta ut de resterende boltene fra bellhousingen , det er 14 totalt.

Nå er girkassen helt løs og  henger kun på styrepinnene bak på motoren,

VIKTIG!! Før du trekker dette fra hverandre vær oppmerksom på at girkassen med transferekassen veier utrolig mye, du må tenke gjennom dette, Sikre og stabilisere hele veien.

Og med engang du har fått litt åpning mellom bellhouse og motor, MÅ du sikre converter fra å falle ut.

Kan nesten ikke understreke disse to tingene nok.  

 20200126_205729.jpg

 

 

Her er kassen ute fra bilen, i posisjon for å ta ut converter. Ikke nødvendig om du ikke vil skifte converter oil seal.

 Viktig!! Converter monteres inn med kassen i en slik posisjon for å sikre korrekt inngrep av oljepumpens tanngrep,

20191112_003612.jpg

 

Montert converter måles for korrekt avstand til bellhouse flange, og en improvisert måte å sikre converter på, se bildet 

20191112_003556.jpg

 

Bildet viser posisjon på oilseal og ødelagt flexplate.

Anbefaler spesial LR tool for å montere oilseal artikkel  no 307-488

20191111_235218.jpg

 

Ny genuine LR flexplate montert.

20191112_003626.jpg

 

Så er det bare å montere igjen.

 

Demontering skifte av oilseal, flexplate og converter pluss begge oxy sensorer og montering tilbake til ferdig bil tok ca 16 timer.

Jeg var helt alene ( men det anbefales sterkt å få hjelp under senke / løfte sekvensen )

 

Du trenger eksos trekant pakninger ved manifoil. V8 2 stk

Nye bolter og nylockmuttere til mellomakslinger - 8 bolter, 16 muttere.

o-ringer til kjølerør

event: flexplate, oilseal,LRtool, converter( hvis skadet ), 11-12 liter med ATF dexron 3 olje.

Masse verktøy inklusive torquemeter

 

Bare og spørre om Dere lurer på noe.

Mvh Brage

 

 

20200126_184523.jpg

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MartinM skrev:

Hva er symptomenene på sprukket flex plate?

 

Mvh Martin

Symptomene på sprekt flexplate er vibrasjon, spesielt ved hardt pådrag. Men ikke sånn veldig lett å oppdage egentlig. 

På min gikk det så langt at den pumpet ATF olje ut av converter oil- seal som sitter i bellhousingen slik at det rant ut under bilen. Det sees lett, men da skal du helst ikke være på farten for oljenivået i kassen vil reduseres fort.

Jeg oppdaget lekkasjen  umiddelbart og kunne trygt ta meg dit jeg skrur uten at sugerøret i autokassen sugde luft. Dog måtte jeg skifte converter pga slitasje gjennom seal.

 

Så om bilen din svetter olje ut under bellhousingen så er det ikke krise om det er motorolje, er det derimot ATF olje, er det krise. Da må Converter oil seal skiftes snarest og flexplaten må inspiseres. 

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, MartinM skrev:

Bra du oppdaget det i tide.

 

Ja, det var tilfeldig flaks. Dog er det egentlig ingen katastrofe selv om man skulle være skikkelig uheldig. En ny girkasse med converter koster jo ikke all verden fra Ashcroft Transmission. ca 15 tusen tenker jeg inklusive pant( så får du returpant på ca 5 tusen om du gidder returnere din gamle kasse ).

Det er jo ikke mer enn ett sett med kvalitets MT dekk, så det er jo egentlig ikke dyrt i det hele tatt.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...