Gå til innhold

2,5 NAD registerreimbytte


Elvehundre

Anbefalte innlegg

Motoren min går utmerket. Registerreim har ikke vært byttet siden 2005-2006, muligens enda tidligere.

 

Har skrudd av alt. Prøver å finne merkene. De to hjulene oppe er ok, på hjulet til pumpa er det strek og punkt. Har funnet ut jeg skal bruke punkt for LR, strek er vistnok for Sherpa.

 

Trodde det var kilen på veivaksel som skulle flukte med merket. Men slik kan det ikke være. Har dratt rundt motoren mange ganger og finner ikke merke på drevet på veivaksel, som stemmer med de andre to merkene.

 

Noen tips?

 

Tenkte også å bare splitte dagens rem i 2, på langs med kniv. Tre på ny reim, kutte restene av den gamle og skyve ny på plass. Bytte strammer etterpå. Men så tror jeg at jeg bør skifte simmiring inn mot motor også, da må drevet på veivaksel av.

 

Fant forresten en ny vadeplugg i dag, står under deksel for regreim. Sikkert slik på 19J, 200 og 300 TDI også. Greit å vite, må huske å skru inn pluggen neste gang æ ska på Rudskogen og kjøre.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg byttet på 2,5Literen, men jeg er likevel (nesten) sikker på at kilen på veiva skal stå rett opp mot merket(pilen) i godset. Det blir omtrent helt loddrett.

Best er det om du låser svinghjulet med rett skrue skrudd inn i luftehullet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner man ikke merker:::

Hvit merkepenn og lag egne merker . På remmen mot drevene også som ekstra sikring er en god løsning. 
Brukt mye på midtmotoriserte Italienere med lav bakkeklaring og takhøyde. Mener å huske den værste hadde to remmer og 7-8 drev på hvert. Og noen løpehjul i tillegg.Ikke moro å bomme der , tror jeg. Bare vifteremmen var et mareritt. Man napper den bare av ‘en gang uten å memorere løpebanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf

 

Nei, kilen står ut til venstre, sett forfra. Fant merket i går. Det var «mikroskopisk» <_<, sett ut ifra en eldre mann sitt øye.

 

Nei, har dessverre ikke bolten du nevner. Har dessverre ikke noe spesialverktøy for å skifte registerreim på LR-motorer. Heller ikke verktøyet for å dra av drevet på veivaksel. Derfor fikk jeg ikke byttet simmiring inn mot blokka <_<<_<.

 

Har montert sammen. Ikke montert radiator eller fylt på vann, men skal prøvestarte når jeg får «fanget» ett batteri. Det som sto i bilen har null effekt etter kortslutningen forrige lørdag. (Skal sjekke over alt det elektriske når jeg likevel er i gang i verkstedet.)

 

Takk også for tips fra Gaute og Isaksen. Montert sammen uten å sjekke drev og kiler, sikkert dumt.

 

Gamle reg-reim var minst 15 år, og helt uten sprekker og krakkelering eller noen tegn på slitasje.

 

Skrudd sammen alt uten å ha riktig moment tilgjengelig. <_<

 

Ekstremt vanskelig å være sikker på at man treffer riktig merke og dermed riktig tann på drev. Synes merkene, spesielt piler i blokka, er for grove. Reimhjulene kan jo vris flere millimeter og fremdeles være innenfor merker, vrir man da hjulene i forskjellig retning kan man legge reim en tann feil flere hjul.

 

ønske aill ein fin dag 

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start i går. Så da ble registeret riktig, håper jeg.
 

Ikke prøvekjørt, må få montert radiator etc og fylle på kjølevæske først.

 

270 NM moment på bolten på veivakselen, hvordan klarer jeg å holde igjen motoren for å få til dette? Ettersom jeg ikke får festet svinghjulet. Skal forresten litt til for å ikke ødelegge noe, skeptisk til at en liten bolt skrudd inn ytterst på svinghjulet klarer å motstå 270 NM inne på senter av veivaksel.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solid trekker inn på startkransen via hull i clutchdekselet og en mann til å trekke til med momentnøkkel.

Er svinghjulsmannen ikke sprek nok holder det nok likevel,moment oppfylt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er ikke så nøye om det blir eksakt moment. Nøkkel jeg bruker nå går bare til 210 NM. Hører jeg den klikke vet jeg at jeg er i nærheten.

 

Men hjullager på eldre bakhjulsdrevne biler skulle ha ca det samme, 270-280, og da var det pipe og lang arm og stå på arma. Var kanskje 20~25 kg lettere da ;). Hadde jo ikke moment nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan ikke være slik Rolf. Her er bilde da jeg plukket i stykker. Da er kilesporet ut til venstre og det lille merket i drevet er oppe.

 

edit: ligger hjemme med feber, glemte å skrive hilsen

 

Ønske aill ein fin dag

hilsen 

Henry Arnfinn :)

 

 

04608925-A038-4DA3-8018-A46321A6005A.jpeg

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig video.

 

Ja, har sett det samme Rolf. Og er ganske sikker på at jeg satte den sammen på merket, altså flyttet den en tann.
 

Mulig jeg plukker alt i stykker igjen.

 

Men først kanskje prøve å justere pumpen?

 

God natt

hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fant ut av ettertenning, eller at motor ikke stoppet når æ slo av tenninga. Når coupevifta står på stopper ikke motoren før vifta stopper.

 

Har jo montert ny viftemotor, og den går så lett at den stopper ikke når den mister spenning. Dermed går den muligens som dynamo og leverer nok strøm til at stoppventil på motoren henger litt etter at æ slår av tenninga.

 

Go påsk

hilsen 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...