Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Elvehundre

2,5 NAD registerreimbytte

Recommended Posts

Motoren min går utmerket. Registerreim har ikke vært byttet siden 2005-2006, muligens enda tidligere.

 

Har skrudd av alt. Prøver å finne merkene. De to hjulene oppe er ok, på hjulet til pumpa er det strek og punkt. Har funnet ut jeg skal bruke punkt for LR, strek er vistnok for Sherpa.

 

Trodde det var kilen på veivaksel som skulle flukte med merket. Men slik kan det ikke være. Har dratt rundt motoren mange ganger og finner ikke merke på drevet på veivaksel, som stemmer med de andre to merkene.

 

Noen tips?

 

Tenkte også å bare splitte dagens rem i 2, på langs med kniv. Tre på ny reim, kutte restene av den gamle og skyve ny på plass. Bytte strammer etterpå. Men så tror jeg at jeg bør skifte simmiring inn mot motor også, da må drevet på veivaksel av.

 

Fant forresten en ny vadeplugg i dag, står under deksel for regreim. Sikkert slik på 19J, 200 og 300 TDI også. Greit å vite, må huske å skru inn pluggen neste gang æ ska på Rudskogen og kjøre.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg byttet på 2,5Literen, men jeg er likevel (nesten) sikker på at kilen på veiva skal stå rett opp mot merket(pilen) i godset. Det blir omtrent helt loddrett.

Best er det om du låser svinghjulet med rett skrue skrudd inn i luftehullet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finner man ikke merker:::

Hvit merkepenn og lag egne merker . På remmen mot drevene også som ekstra sikring er en god løsning. 
Brukt mye på midtmotoriserte Italienere med lav bakkeklaring og takhøyde. Mener å huske den værste hadde to remmer og 7-8 drev på hvert. Og noen løpehjul i tillegg.Ikke moro å bomme der , tror jeg. Bare vifteremmen var et mareritt. Man napper den bare av ‘en gang uten å memorere løpebanen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotroler at ikke sporkilen har spist på reim hjulet på diesel pumpa d hadde den på min

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rolf

 

Nei, kilen står ut til venstre, sett forfra. Fant merket i går. Det var «mikroskopisk» <_<, sett ut ifra en eldre mann sitt øye.

 

Nei, har dessverre ikke bolten du nevner. Har dessverre ikke noe spesialverktøy for å skifte registerreim på LR-motorer. Heller ikke verktøyet for å dra av drevet på veivaksel. Derfor fikk jeg ikke byttet simmiring inn mot blokka <_<<_<.

 

Har montert sammen. Ikke montert radiator eller fylt på vann, men skal prøvestarte når jeg får «fanget» ett batteri. Det som sto i bilen har null effekt etter kortslutningen forrige lørdag. (Skal sjekke over alt det elektriske når jeg likevel er i gang i verkstedet.)

 

Takk også for tips fra Gaute og Isaksen. Montert sammen uten å sjekke drev og kiler, sikkert dumt.

 

Gamle reg-reim var minst 15 år, og helt uten sprekker og krakkelering eller noen tegn på slitasje.

 

Skrudd sammen alt uten å ha riktig moment tilgjengelig. <_<

 

Ekstremt vanskelig å være sikker på at man treffer riktig merke og dermed riktig tann på drev. Synes merkene, spesielt piler i blokka, er for grove. Reimhjulene kan jo vris flere millimeter og fremdeles være innenfor merker, vrir man da hjulene i forskjellig retning kan man legge reim en tann feil flere hjul.

 

ønske aill ein fin dag 

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og TDI-motorene har ikke vadepluggen under reg-reim-dekslet slik jeg nevnte lengre oppe. Mulig de har en tilsvarende løsning, men vet ikke noe om dette.


H A :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde du spurt kunne jeg fortalt om et timingsett pluss ymse ekstraverktøy ligger her og blomstrer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start i går. Så da ble registeret riktig, håper jeg.
 

Ikke prøvekjørt, må få montert radiator etc og fylle på kjølevæske først.

 

270 NM moment på bolten på veivakselen, hvordan klarer jeg å holde igjen motoren for å få til dette? Ettersom jeg ikke får festet svinghjulet. Skal forresten litt til for å ikke ødelegge noe, skeptisk til at en liten bolt skrudd inn ytterst på svinghjulet klarer å motstå 270 NM inne på senter av veivaksel.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bruker muttertrekker. 

Til å holde igjen finnes det et verktøy for å skru fast i reimhjulets fire hull. M8 tror jeg skruene var. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruker også muttertrekker, først.

 

Fant dessverre ikke hullene i rem-hjulet.

 

Får pønske ut en løsning. Og tips mottas.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En solid trekker inn på startkransen via hull i clutchdekselet og en mann til å trekke til med momentnøkkel.

Er svinghjulsmannen ikke sprek nok holder det nok likevel,moment oppfylt eller ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. Er ikke så nøye om det blir eksakt moment. Nøkkel jeg bruker nå går bare til 210 NM. Hører jeg den klikke vet jeg at jeg er i nærheten.

 

Men hjullager på eldre bakhjulsdrevne biler skulle ha ca det samme, 270-280, og da var det pipe og lang arm og stå på arma. Var kanskje 20~25 kg lettere da ;). Hadde jo ikke moment nøkkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...