Jump to content
LRforum

Recommended Posts

LR3, 2008 mod, 244000 km; Rolig kjøring fra kaldstart og etter ca 8 km kommer litt ubehagelig vibrering i bilen ved 70 km/t som merkes godt og vedvarer en stund. Når den har blitt varm forsvinner det nesten helt, men kan videre merkes igjen, men mindre, i høyere hastighet. Etter flere mil er det praktisk talt borte. Ved kaldstart kan det kjøres straks i 110 km/t uten at noe merkes. Ved stans under vibreringen/ristingen og rusing av motoren er den helt uanstrengt og går som en klokke, motoren er nylig optimalisert (Optituning) så trolig ikke motor, men girkasse ? Optituning fant ikke feil ved etterkontroll. Girkasse er trolig aldri flushet, så årsaken ligger antakelig her ? Trolig ikke noe i hjul eller drivlinje ettersom den går som en drøm rett etter kaldstart i høy hastighet og byr på sedvanlig og nydelig kjørekomfort. Synspunkter mottas med takk av ikke altfor kompetent, men lykkelig eier:)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik oppførte min seg ved dårlige bremseband på EPB. Risting etter å ha kjørt litt, for så å gi seg. 
Kjør en tur, vent på risting og kjør litt med det- stopp rolig i busslomme og kjenn etter forskjeller på trommel H-V side. Behøver ikke være det, men en veldig rimelig og rask fiks om det er. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, jorgenht skrev:

Slik oppførte min seg ved dårlige bremseband på EPB. Risting etter å ha kjørt litt, for så å gi seg. 
Kjør en tur, vent på risting og kjør litt med det- stopp rolig i busslomme og kjenn etter forskjeller på trommel H-V side. Behøver ikke være det, men en veldig rimelig og rask fiks om det er. 

Takk, det har jeg ikke tenkt på som en mulighet, skal sjekke skiver og klosser ved neste høve. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og band, inne i trommelen. Som jo er håndbrekket. Lager litt krøll om det ikke blir rengjort og smurt regelmessig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke mellomakslingen også? Leddet i midten kan fort skape litt krøll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

      Takk for innspill :)Ved kjøreturens slutt i kveld kjente jeg at venstre felg bak var varm, skal sjekke dette og oppdatere her

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er det bare å bestille nye bremsesko, justeringsskruer osv. Bytt gjerne alt når du først er i gang, og smør opp metallfaltene til navet med noe varmebestandig fett. Det gjør livet bedre for de bevegelige delene. 
 

Du kan også lese denne «bibelen» laget av en bruker på det engelske forumet;

 

https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf


Forresten, det kan også være en kaliper som henger også :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet løst ved å skifte bremsecaliper på det varme hjulet, (venstre bak)samt klosser og glidere på samme hjul. Herlig å kjenne på nytelsen av å suse uanstrengt avgårde igjen i ro, stillhet og total kjørecomfort. :D  Takk for viktige innspill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verksteder bytter oftest likt på begge sider for å unngå skjev bremsevirkning.

Ved vanlig kjøring er bremsene fine men ved en panikkbrems kan det bli et problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...