Gå til innhold

Land Rover Serie 2a 109 1962 mod. Langtidsprosjekt


Mikal

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går omsider i gang med oppussing av seriebilen. Blir ikke noe stress med tidsplan, her blir det skruing når lysta er der.LR SeriesIIa.JPG

 

Har en del historikk på tidligere eiere.
Den startet sitt liv i norske register den 10/9-62 med reg. nr. H-40895 i Gransherad, men fikk allerede nytt reg. nr. PA 12723 i det første vognkortet på samme dato kan det se ut som?
Har en kopi av vognkortet. Kan H-40895 være ett "prøvekjennemerke" som forhandler har brukt?
Den 9/8-63 blir bilen registrert på Notodden El.verk.

Den blir så registrert på Gvepseborg Kafe på Rjukan den 7/9-76.
Etter det er det 5 andre eiere før jeg kjøper bilen i 2009 i Sogndal.

Bilen er nå delvis demontert. Motor ble byttet til 5 lagret i 1995 av Roy Sandmo Bilservice.
Har kvittering på jobben som ble utført, den lyder på 50 779,-. De var da en god slump penger på den tid.
Noen som vet litt mer om bilen eller har bilder. Originalfargen er grå, mest sannsynlig Mid Grey, og det er planen å lakke den i den fargen

Dagens reg. nr. S 1162 fikk den i 2002

 

Grovplanen er å restaurere den til originalstand, og forhåpentligvis der det eneste som ikke er originalt vil være motoren som nå er en 5 lagret. Denne motoren er i dag rød, men har mest lyst å lakke blokk, topp og front av motor i Duck Egg Blue som var fargen på motor når bilen var produsert. vifte braketter og div.vil bli i svart farge.

Litt rester av nostalgifargen på toppdeksel, men det skal være blankt til slutt.

 

2020-01-11 19.40.51.jpg 

 

2020-01-11 19.40.37.jpg

 

Delmål 1 er å få satt motor og girkasse i stand i vinter. Motor var i bra stand så nøyer meg med rens, maling og skifte av tetninger og pakninger. Girkasse og fordelingskasse ligger i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok vert grå, men ser ut for at den er slipt heilt ned på alu. før blåfargen er påført. Også mykje spor etter eksentersliper og anna roterande sliping.

Litt flassing her og der kan vel kanskje vere mangel på syregrunning før lakk?

Finn og rester etter gråfarge på torpedo.

Den er i tillegg også måla mørk grønn i kupeen. So her er litt av kvart.

 

Nostalgigenet i meg held eit kort på Mid Grey som farge på karrosseri og Duck Egg Blue på motor. (sjølv om den er 5-lagra). 

Kanskje nokon veit kva som var fargen for Notodden E-verk i hine hårde dager?

Endret av Mikal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slitne blå patinerte lakken du har nå er det lite som overgår. Rart hvor mye sjarme som kommer etter 40-50 år.:)

Kanskje chassinummer røper orginalfargen? 

 

Må si det var ufattelig mye penger motorbyttet kostet. Noen har vært veldig glad i bilen når de valgte å betale så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mikal skrev:

Har en del historikk på tidligere eiere.
Den startet sitt liv i norske register den 10/9-62 med reg. nr. H-40895 i Gransherad, men fikk allerede nytt reg. nr. PA 12723 i det første vognkortet på samme dato kan det se ut som?
Har en kopi av vognkortet. Kan H-40895 være ett "prøvekjennemerke" som forhandler har brukt?
Den 9/8-63 blir bilen registrert på Notodden El.verk.

Den blir så registrert på Gvepseborg Kafe på Rjukan den 7/9-76.

 

Dagens registreringsnumre med to bokstaver og 5 tall ble innført i 1972, så H-40895 er nok det originale registreringsnummeret hvis det er det originale vognkortet du har kopi av. Før 1972 fikk bilene (vanligvis - det fantes unntak) nytt registreringsnummer ved eierskifte, så det kan også ha vært det nummeret den hadde hos Notodden El.verk. Det fremgår jo av resten av informasjonen i vognkortet. PA 12723 fikk den sannsynligvis da bilen kom til Gvepseborg kafe i 1976.

 

Synd den har fått nytt "gammelt" registreringsnummer. Jeg er tilhenger av at bilene får tilbake sitt originale nummer når det søkes om "gammelt" nummer på en veteranbil.

(Sier jeg som ikke ha originalt nummer på Lierbussen, men det er fordi Lierbussen fikk "moderne" nummer da den kom til busselskapet i 1972, og da er det det jeg holder på.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka litt i papira som følgde med bilen.

Info fra originalt vognkort under

  • Understellsnr; 25400937
  • Motornr; 25109740 (denne står ikkje i bilen no)
  • Farge; grå
  • Reg. første gang 10/9-62 på Notodden, reg.nr. H-40895
  • Reg. på Notodden El. verk 9/8-63
  • I originalt vognkort er gammelt reg. nr overstreka og erstatta med PA 12723. Første eiger er og overstreka.

I anna dokument der alle eigere er registrert er kjennemerke meld stjålet i i Follo den 7/9-78 og den er tildelt erst. kjennemerke den 27/4-79. vil anta den da fekk PA 12723

 

Legg også ved litt bilder av tilstand på stål og alu. Er en del rustområder og anna som må utbetrast, spesielt i ramme, torpedo, front og dører. Og det var i grunn det som gjorde at bilen vart nedplukka, men eg er enig i att patina og bruksmerker er utruleg fint. Får vurdere litt ang. farge

 

2020-01-23 17.34.03.jpg2020-01-23 17.33.16.jpg

 

2020-01-23 17.30.20.jpg

 

2020-01-23 17.28.48.jpg

 

2020-01-23 17.29.17.jpg

 

2020-01-23 17.31.50.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underbakkassen, oppunder tverrbelkene som gulvet hviler på kan du finne orginaldokument på bilen fra fabrikk. De stappet inn ett a-4 ark der ofte. Noen kan finne dokumentet inni dashbordet også, men på sivilbil er det vanligst under bakkassen.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bakkasse står litt vanskeleg til, så får ikkje undersøkt ang. byggepapir.

Har tenkt litt etter at her kom innspel på å bevare patina, og har no fått rensa og sett litt på tilstand på panel med tanke på om ein skal bevare den som den er. Dette er heilt klart eit godt alternativ. Mykje sjarme i urette panel med bruksmerke.

Ser at her blir mykje jobb med retting av panel og/eller bytte av panel om ein går for full lakkering. Det som og er positivt med å gå for patina er at det kostar lang mindre og kreve mykje mindre tid.

Veit at rustrep. på nedre del av torpedo samt ramme må til og at det mekaniske må takast uansett.

 

Under er litt bilder etter rens og vask på nokre av panela

Dør

2020-01-29 19.24.26.jpg2020-01-29 19.07.45.jpg

 

2020-01-29 21.02.02.jpg

 

2020-01-29 21.01.13.jpg

 

2020-01-29 20.27.51 dør beskjært.jpg

 

2020-01-30 18.48.02.jpg

2020-01-30 20.27.26.jpg

 

Utgangspunkt

2020-01-31 17.51.28.jpg

 

Nokon meinar vel at eg burde stoppa her, men tok nokre rundar til med målingsfjernar

2020-01-31 21.31.58.jpg

 

Sluttresultat vart ganske so bra. Ser der er litt rusk inne i instrument, får sjå om eg opnar opp seinare.

2020-02-01 13.39.12.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mikal skrev:

Bakkasse står litt vanskeleg til, så får ikkje undersøkt ang. byggepapir.

Har tenkt litt etter at her kom innspel på å bevare patina, og har no fått rensa og sett litt på tilstand på panel med tanke på om ein skal bevare den som den er. Dette er heilt klart eit godt alternativ. Mykje sjarme i urette panel med bruksmerke.

Ser at her blir mykje jobb med retting av panel og/eller bytte av panel om ein går for full lakkering. Det som og er positivt med å gå for patina er at det kostar lang mindre og kreve mykje mindre tid.

Veit at rustrep. på nedre del av torpedo samt ramme må til og at det mekaniske må takast uansett.

 

Under er litt bilder etter rens og vask på nokre av panela

Dør

2020-01-29 19.24.26.jpg2020-01-29 19.07.45.jpg

 

2020-01-29 21.02.02.jpg

 

2020-01-29 21.01.13.jpg

 

2020-01-29 20.27.51 dør beskjært.jpg

 

2020-01-30 18.48.02.jpg

2020-01-30 20.27.26.jpg

 

Utgangspunkt

2020-01-31 17.51.28.jpg

 

Nokon meinar vel at eg burde stoppa her, men tok nokre rundar til med målingsfjernar

2020-01-31 21.31.58.jpg

 

Sluttresultat vart ganske so bra. Ser der er litt rusk inne i instrument, får sjå om eg opnar opp seinare.

2020-02-01 13.39.12.jpg

 

 

Vakkert...:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en liten runde på tilstand av deler i girkasser før delebestilling.

Tenkte å bestille med Syncro Gearboxes. https://www.onlinegearboxparts.com/product/lt76-overhaul-kit-main-box/

Ein stor fordel at der er komplette sett, og at ein då får alt på same plass.

 

Vurderer også å kjøpe ny Syncro Hub når eg først har kassa åpna. under er eit par bilder av min. Er det nokre som kan utale seg om slitasjegrad ut frå bilda? Er vel fornuftig å byte denne i same slengen?

 

2020-02-13 20.21.26.jpg

 

2020-02-13 20.20.00.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fått inn litt deler og det snirklar seg avgårde.

 

Driv på med fordelingskassa. Sånn som det er no har eg ei "preload" på 1,2 kg som er ok i forhold til spec (0,9-1,8 kg).

Der er no ei klaring på 1,15 mm mellom hus for utgåande aksling bakover(speedometerhuset) og kassa. Med dei shimsa eg har tilgjengelig kjem eg ut med 1,20mm

Med andre ord godt press på shims, men litt klaring mellom annleggsflatene på hus og lager, i teori og praksis kan lager og aksling flytte eg litt aksialt. Men håpar på 0,05 er innafor på det maskineriet her, eller tar eg feil?

 

Ser det blir brukt litt olje mellom shims for å forhindre rust. Er det nok, eller bør det brukast noko "sealer" mellom alle flater på shims, fordelingskasse og speedometerhus for å forhindre lekkasje i mellom laga eller blir her so godt som tett når ein får sett fast boltane på spedometerhuset?

Har nokon tips til egna "sealer om det bør brukast?

 

2020-03-19 21.57.49.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen holder seg der og hindrer nok rusta.

Har ikke sett lekkasjer eller rustangrep der det jeg husker.

 

Splines på syncroen din så veldig slitte ut på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ny syncro i hylla;)

 

Skal inn med nye oljetettninger, ser i rep. manual at dei henviser til sealer eller liknande på utside av tettning og mot huset? Er det å anbefale? Er vel mot lekkasje og eller rotasjon?

 

Den gamle var av stål og der er brukt ei form for raud låsing  / væske?

 

2020-03-20 11.42.38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røde var et slags utvendig belegg på ringen.

Et tynt lag med pakningssement på aluminiumen er aldri dumt.

Når du slår inn ringen blir det en liten pølse som tetter i forkant simring.

Husk å sjekke slitespor på anlegget til innvendig leppe.

Evt. kan simring slås litt lenger inn enn tidligere plassering for å få nytt stål å slite på.

Og kjenner jeg deg rett husker du på smøring av roterende overflater.

Hils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...