Gå til innhold

Discovery 4 2012 med høy km-stand


pso

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter D4, men har ikke spesielt dårlig tid. Derfor fikk jeg en ide da jeg kom over denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168399408

 

Tenkte på å kjøre den til UK for full overhaling av motor.

Regner med diverse foringer, hjullager, bremser osv har gått ut på datoen, men det er sånt snadder jeg kan kose meg med selv.

Er det andre ting man bør regne med er utslitt? Girkasse, transferkasse, drivverk etc? Turbo? AC? ABS-hydraulikk? Luftfjæringssystemet?

Ser ut som den har fulgt anbefalt 24000km for oljeksift - sånn ca. De har tøyd grensene litt i gal retning iflg servicheftet. De har ikke fulgt forumets anbefaling...

Reg-reim er byttet, men jeg vet ikke hva annet som er gjort på den. Prøver å ta rede på det.

Eller kjøper jeg meg problemer her?

 

Endret av pso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er hva som står i servicehefte, en annen ting er hva som er gjort utover dette. Jeg vet at motorene ikke er spesielt glad i lange oljeskiftintervaller og at motorene har noen problemområder. Hva angår girkasse, turbo etc, etc så er det vel rimelig å anta at dette er slitt om det ikke har vært byttet eller overhalt med en slik km stand. Så vidt jeg vet er det en del "body of frame" reparasjoner på D4. Det betyr selvfølgelig noe i forhold til kostnader.

 

Jeg tror du skal legge til grunn at du vil måtte bytte en del deler og at bilen har høyere grad av behov for vedlikehold når bilen har rullet 322.000 km. Om du kjøper deg problemer er veldig vanskelig å kunne anta (den ene eller andre veien) basert på at det er relativt få opplysninger om tilstanden. Ei heller er det noen opplysninger om bilen har vært firmabil, brukt til å dra tunge hengere etc. Dette vil ofte påvirke hvor slitt ting er.

 

Hvorfor du tenker full overhaling i UK er jeg ikke sikker på. Er ingen grunn til å overhale en motor som fungerer og er i orden. Det enkleste og det billigste er vel kanskje motorbytte til en brukt motor med god dokumentasjon og med lav km stand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du er fristet av bilen. Den er fin å se på, og har riktig girkasse. Tenker du må være klar over at å kjøpe en bil av denne karakter, alltid medfører en risiko for å kjøpe seg problemer. Om du er villig til å ta utfordringene etter hvert som de dukker opp, og har mulighet til å ha en reservebil, kan du MULIG ha en grei bruksbil i mange år. Skal du sette den bort med en gang og bytte ut alt som KAN gi deg problem de nærmeste 3 åra, kan det fort bli MEGET dyrt. Eg vil tro at en del foringer/bærearmer, hjullager, styreledd og bremser allerede er byttet på en D4 med denne kjørelengden. Men det er så ufattelig mange andre små (gjerne billige) komponenter som kan skape krøll i systemet på en slik bil, at det vil som regel alltid være noe du ikke tenker på som kan være neste del på listen som gir seg. Men du kan være heldig, eller du kan få en bil som står mye å venter på en liten del i posten. . Har sjøl vært inne på samme tanken opp i gjennom åra, men har alltid slått i fra meg tanken. En D1 er gjerne en bil du kan sette bort å overhale/skifte ut "alt", for et fremtid problemfri bilhold. Men eg tenker personlig det blir for omfattende å gjøre dette med en D4. Men for all del, eg tenker du kan få en billig bil som kan vare lenge, OM du er heldig :rolleyes: Men om du vil være avhengig av bilen daglig, ville eg vært litt nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i så fall ha en overlappsperiode frem til jeg kan sette inn setene, enten i slutten av dette året, eller des. 2021 når det blir gratis. Har en Touran som Karius og Baktus snart er ferdig med...

Grunnen til at jeg tenkte full motoroverhaling er for å slippe å være nervøs. Men jeg vet jo ikke hva dette koster. Ser at det er nevnt 3200 pund hos London Car Solution, men det var noen år tilbake.

13 timer siden, Lysholm skrev:

"body of frame" reparasjoner

Mener du reparasjoner hvor man må løfte karrosseriet av rammen? Det var i så fall det jeg tenkte på for å få eliminert de verste risikofaktorene. Hvilke reparasjoner er dette typisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok også latt den motoroverhalingen være.

 

Typisk reparasjon hvor et verksted vil løfte av karosseriet er bytte av bremserør. Det _er_ mulig å gjøre det uten, men "klokeboken" sier at karosseriet skal av. Skal det gjøres noe med turboen, så vil vel også et verksted fjerne karosseriet. Og sikkert litt annet småsnacks som jeg ikke tenker på i forbifarten. Overhaling/bytte av motor vil nok også innebære karosseriløft.

 

Når det er sagt... Om jeg hadde vært i din situasjon - og vurderte kjøp av denne bilen, så ville jeg ha regnet med å bytte _alt_ av væsker og smøremidler. Om luftfjæringen fungerer greit, så er det å sjekke tilstand på lufttanken, og se om denne må byttes. Og nytt og friskt tørkemiddel til kompressoren i det minste.

 

Også kommer det an på historikken til bilen om støtdempere og belger bør skiftes. (Les: om de har vært byttet tidligere, og eventuelt hvor mange kilometer det er siden).

 

Ellers er det jo eventuelle deler i hjuloppheng. Bærearmer, foringer, hjullager etc. Har de vært byttet nylig, så er det liten grunn til bekymring. Er det 100-150.000 km siden, så kan det være at disse begynner å bli slitt også, men det avhenger jo av hvordan bilen har blitt brukt.

 

Du kan få mye bil for pengene her, men - det er jo en bil som begynner å dra på årene, og som har tilbakelagt en betydelig distanse. Du bør i alle fall sette av penger til et godt diagnoseverktøy. 

 

Hilsen en som har en litt eldre D4 som har tilbakelagt 80.000 mindre enn den du kikker på, hvorav drøyt 210.000 km er kjørt mens jeg har eid den. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med biler med høy km er at de er tunge å selge. Folk stresser med alle slags innbilte ideer om ting som kan gå galt på 300 vs 200 vs 100 osv. Jeg har prøvd det meste av km oh det som går igjen på bilene som er bra er historikk. Noen slutter å vedlikeholde på 150, andre kjører full pupp hele livet. 

Skal denne være bra må du vite historikk. Servicehefte er en indikator. Du kan også ringe forrige eier. Det har jeg gjort med hell. 

 

Turboer og regreim og ting som oljepumpe (iallefall typisk på d3) og andre dyre ting er gode indiktatoerer på bilens egentlige tilstand. 

 

NAF test eller lignende gjennomgang på verksted er et godt sted å starte. 

 

Ref motoroverhaling. Min d3 har byttet motor med en overhalt en. Selve motor kostet ca 5.000 pund. Med litt andre ting som bremserør etc så var det en jobb til 100+. Hadde det vært min bil da motor gikk hadde jeg  nok lett etter en brukt motor og tatt sjansen på å komme inn mye lavere. 

 

Det sagt så er det mye D4 varebil med noen år til baksete på markedet. Så denne ikke noe utpreget røverkjøp. 

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MariusMorch skrev:

Det sagt så er det mye D4 varebil med noen år til baksete på markedet.

Etter det jeg kan se er de fleste brukt-importert, slik at det kommer inn under en annen beregningsmåte for bruksfradrag - dvs mye dyrere...

 

Takk for svar. Jeg vurderer i hvert fall å ta en tur og se på den :)

 

Men hvorfor synes dere ikke preventiv motoroverhaling er lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pso skrev:

Etter det jeg kan se er de fleste brukt-importert, slik at det kommer inn under en annen beregningsmåte for bruksfradrag - dvs mye dyrere...

 

Takk for svar. Jeg vurderer i hvert fall å ta en tur og se på den :)

 

Men hvorfor synes dere ikke preventiv motoroverhaling er lurt?

 

Usikker på hva du motvirker. Det høres ut som en dyr form for forsikring. Det koster vel strengt tatt det samme som om motor går i stykker. Er det ikke da greiere å forsøke å finne en bil hvor de store faremomenter er adressert, putte pengene på konto og håpe at du slipper å bruke pengene i det hele tatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, pso skrev:

Men hvorfor synes dere ikke preventiv motoroverhaling er lurt?

 

Har sett motorer havarere allerede etter 15k km, ny motor er altså ikke en garanti mot at du vil få motorhavari. Mye bedre å kjøre til den eventuelt gir seg, det finnes jo biler som har gått mye lengre med original motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veiv som pleier å ryke på 3 litern, denne byttes ikke i en overhaling uansett. Har veiva holdt over 300 tusen er den sannsynligvis bra:lol: En full overhaling uten grunn har liten hensikt. Det er flere som har satt inn overhalt motor som har havarert kort tid etter. Det viktigste du kan gjøre noe med er oljeskift. Om du ønsker gjøre noe med motoren er det eventuelt turboer, få byttet glødeplugger, kontroll av dyser. Kanskje bytte kamkjeder, men da må selvfølgelig toppdeksler av. Få samtidig sjekket innsugsmanifoil, de kan visst sprekke. Bytting av oljepumpe på neste regreimbytte kan og være en ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.1.2020 den 12.52, pso skrev:

Men hvorfor synes dere ikke preventiv motoroverhaling er lurt?

Må si meg enig med disse andre over her, grunnen til totalhavari av motor er relatert til veiven  på disse.

En motoroverhaling som også inneholder skifte av veiv-lagerskåler ville kanskje hatt noe for seg, men igjen blir det nok så dyrt at det ikke er tingen å gjøre som prevantivt vedlikehold. Hvis motoren har rundet 300 tusen km, så er nok dette veiv problemet ikke noe å bekymre seg for heller. Jeg ville fortsatt med motoren som den er for den fungerer tilsynelatende utmerket, bare med tettere oljeservicer ( max 10-12 000km ).

Du kan kanskje ta ut 100-150 tusen km til av nåværende motor, ja så er jo det bra. Og da er kanskje hele bilen moden for omfattende utskiftning.

Bilen er jo ny i alder, så det er jo bra. Skift slitedeler fortløpende og se hvor langt det går er rådet mitt.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!

Jeg har nå vært og sett på bilen. Det var litt saker og ting med den:

- Motoren går i beskyttelsesmodus, verksted mistenker turbo.

- Det ser ut til at det er en feil på servostyringen. Den er tung på rattet, spesielt når bilen ruller sakte eller står stille. Er det noen kjente svakheter her?

- Hev/senk virker ikke. Det kommer feilmelding som sier "Kun normalhøyde tilgjengelig"

- Det er mye rust på rammen

 

Men jeg har gitt selger et bud jeg synes kan være en god deal både for selger og for meg - forholdene tatt i betraktning.

Så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som det er hverken noen mekanisk treghet eller slark på noen måte, men at servoen ikke hjelper til nok. Den er ikke så tung på rattet at jeg tror servoen er helt død, men man må liksom vri litt mye på rattet før det "tar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dårlig turbo betyr turboskift som igjen = karosseri løft, ja så er du der du startet problemstillingen.

Jeg ville vel neppe kjøpt en bil som måtte rett på en slik jobb, hvis det ikke var vanvittig billig da, og det var nå ikke prisantydningen.

Hvis du ikke har kjempepeilling på  Disco 4 + meget gode fasiliteter å skru i ville jeg helt klart styrt unna ett slikt prosjekt.

 

Bare mitt lille råd.

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brage skrev:

Hvis dårlig turbo betyr turboskift som igjen = karosseri løft, ja så er du der du startet problemstillingen.

Jeg ville vel neppe kjøpt en bil som måtte rett på en slik jobb, hvis det ikke var vanvittig billig da, og det var nå ikke prisantydningen.

Hvis du ikke har kjempepeilling på  Disco 4 + meget gode fasiliteter å skru i ville jeg helt klart styrt unna ett slikt prosjekt.

 

Bare mitt lille råd.

Mvh Brage 

 

Deler denne erfaringen, det er en del som går an å gjøre på disse bilene uten å løfte karosseriet, men må man det er man fort tilbake til start. I alle fall om man ikke har tilgang på en to-søyla løfter, som ordner biffen. Her er det mange ting som kan gå galt, og som antagelig vil gå galt. Ikke ta dette som noe skremsel, men jeg byttet turbo f.eks på min D3, og det var en / er en jobb som er beregnet for å løfte karosseriet. Det går uten, men skulle gjerne hatt tilgang på løftebukk. Dessverre er D4 laget på en annen måte, så turbo-jobben er umulig / ikke beregnet å gjøre uten å løfte karosseriet. 

 

Når det kommer til å total-overhale motor ser jeg ikke helt poenget i dette. Svakheten på disse motorene er uten tvil, og som nevnt over, veiva. Denne knekker fordi (ref. Techno-Classic sine utsagn) den har for stor vandring horisontalt, som gjør at smøringen forsvinner. Det skjer ut av det blå, og har det ikke skjedd på 300´ så skjer det neppe ikke. Hyppige oljeskift (f.eks hver gang man skifter dekk) er løsningen her antagelig. 

 

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, der røyk den. Selgeren ble fornærmet over mitt lave bud så han gadd ikke en gang å varsle meg når det kom en inn fra sidelinjen med et høyere bud. Merkelig oppførsel fra en som prøver å fremstå som en proff selger...

Men men, ingenting å gjøre med. Har ikke dårlig tid, så jeg får bare følge med videre :)

Takk for alle råd i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...