Gå til innhold

Bøyd styrestag


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva bruker dere av forsterkede styrestag?

 

Har skiftet parallellstaget fordi det var bøyd. Nå ser staget fra hjelpesnekka til arma ved hjulet ut som en «J».

 

90 foraksel. Eller RR eller Discovery 1. Snekke og hjelpesnekke som på seriebil.

 

Er «rock-crawling» på Rudskogen stort sett en gang i måneden. Mye berg der.

 

Tenkte å finne rørdimensjon over, tre på utsiden og sveise. Noen som har gjort dette? Er det lurt med firkantrør, blir det sterkere enn rundt rør?

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen 

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller flere rør i originalversjonen og bli flinkere til å lese terrenget.

Kjør gjerne med komplett(e) stag i bilen. 
Vi hadde ofte med bakre stikkaksler, komplette styre og paralellstag på Trandum ++ i de hårde dager..

Fullt mulig å forsterke hinsides enhver mulige påkjenning , men endeledd bøyer seg ikke ut fra min erfaring.Det er litt ubehagelig når de ryker tvert av. Absolutt ingen styring.

Styrearmene på Defender holder men ei på seriebilene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha Gaute. Lese terrenget. DUST!!!

 

Ja, vennskabelig ment. Til dere andre, har kjent Gaute i 37 år og regner han som en god venn.

 

Riktig det du skriver om reserve stag, har ekstra parallellstag stroppet til velteburet. Alltid lurt å ha med komplette stag.

 

Men har sett annonser for forsterkede utgaver av stag, lurer på om slikt fremdeles finnes å få kjøpt? 
 

Lesing av terrenget er forresten ikke så enkelt med skjulte hindringer under 70-80 cm med vann.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sleivsparking av gamle venner må jo til på VBF hvor det bare diskuteres alvorlige greier. ;-)

 

Jeg har selv rettet, spjelket,skjøtet,

sveist med batterier,slept,byttet og winchet ymse ihjelkjørt styring.

Ikke minst blitt hjulpet selv.

Utallige ganger . 8-/

Det bør kanskje nevnes at Vegvesenets utplasserte eiendom ufrivillig har bidratt til diverse nødreparasjoner .

 

Siden HA spør om polstring og forsterkning kan jeg kanskje hjelpe med min erfaring med egne og andres biler.

 

Defender ,RRc og D1.

Forsterkede stag er det jeg synes mest om. (Tykt rør) Dobbeltrør og påsveiset gir ofte nesten uopprettelige knekker.Brukt uten senterføringen på . Spesielt sammen med diffguard(type innsveiset nytt lokk).

Blir det stopp da i lav fart går det stort sett bra.

Felles for dette er at drit og møkk ikke samler seg og sørger for rustangrep, frostskader, mm. 

Min favorittløsning, men ikke alltid fulgt opp. ;- P 

Skomakerens barn...

 

Akebrettet hjelper  diffen ved påkjørsel og ellers som drivanker 

som nevnt av HA. Fylles også med ymse dritt og har en lei tendens til å ruste i festebrakettene på sidene. Litt sideveis påkjenning klapper plata oppunder sideveis  og MYE  følgeskader oppstår. 

 

U-skinne under paralellstag funker veldig bra inntil søle, stein, snø og is fyller opp og paralellstaget bøyes i neste fulle rattutslag. Ulempe også at ytre del av staget ikke dekkes pga bevegelse ved sving. Endel , om ikke alle, RRc og D1 har jo styredemper på  paralellstaget som gjør det mer utsatt for påkjenninger og dritt.

 

Seriebiler har parallellstag bak foraksel hvor det ikke er så utsatt.

Men rygger du .....

Ellers gjelder mye av det samme som for de over.

 

MEN , polstring gjør ikke at bilen er blitt en stridsvogn. Det bør glemmes etter montering og kun fungere som

skadebegrensning når fører har tygget over mer enn bilen kan klare.

 

Mvh Gauteikkealltidmedhodetpårettplassunderkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...