Gå til innhold

D4 øvre bakluke problem


ewikran

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier sliter jeg litt med øvre bakluke.

 

Har merket is i bryteren, mer for hvert år så tok til slutt ikke sjansen på å fortsette og byttet bryteren i håndtaket.

Alt vel en uke eller to så begynte det å blir litt av og på at den virket, en uke etter virket den ikke i det hele tatt.

Får åpnet med bruk av knappen på nøkkel.

 

Byttet bryter på nytt. Litt nølende ved de første forsøkene etter montering, så virket den ikke i det hele tatt. Pakket sammen å kjørte hjem å nå virket den.

 

Bryterne er billigkjøpt på wish, men likevel. Kun byttet bryterne, klippet ledningene på gammel bryter og loddet inn nye.

Mistenker kabelbrudd noen steder. Er dette et kjent problem og kjente områder?

Fant ikke noe veldig oppklarende på søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, når jeg bytter bryter bare vipper jeg den ut og skjøter med skjøtehylser. 
Om du vil utelukke bryteren kan du jo kortslutte kablene, og se om alt virker. Det er jo det bryteren gjør. 
 

Leste det som at den lot seg åpne, for så å bli semre. Billigbryter har jeg og hatt, i 3 mnd eller noe deromkring før den gav seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har virket litt av og på, mest av, men har endelig tatt tak i denne.

Av med håndtaket bak og fant at en av ledningen til bryteren var svulmet litt opp rett i overgangen der alle ledningen går inn i en felles beskyttelsestrømpe. Det var kontakt med kontakten rett innenfor denne, men ikke rett utafor. Klipte av begge ledningene og skjøtet de litt nærmere kontakten og alt vel.

 

For moro skyld åpnet jeg den ledningen som var svulmet opp, bare rusk igjen av lederne inni der.

 

Som å ha ny bil når vi igjen kunne åpne bakluka uten å bruke nøkkelen :D

 

20200222_135929540_iOS.jpg

20200222_140217734_iOS.jpg

Endret av ewikran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det funket fint fram til i dag, men nå er det mørkt og stille.

Får et svakt klikk når jeg drar i håndtaket/bryteren, men luka slipper ikke. Klikket ble svakere og svakere ved flere forsøk, og nå ikke i det hele tatt.

Reagerer ikke på knappen på nøkkelen heller. 

Luka er igjen og i lås, men bilen tror den er åpen.

Hva nå?

 

Hundegitter på og hundeburet inni (heldigvis uten hund), samt en stor eske med møbler. Må se om jeg får demontert gitteret fra baksetet for å komme til luka fra innsida.

 

Fant denne, videoen fra Petter Tingve litt ned i tråden ser ut til å stemme med den lyden jeg hører, svakere og svakere drag.

Beskrivelsen ser ut til å forutsette at luka er åpen, men hvordan komme til når luka er låst?

 

Endret av ewikran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakere klikk er vel aktuatoren som blir varm og drar dårligere.. 

 

Sitter en liten bryter på låsen som merker om luka er åpen eller ikke. Kan være plasten på låsen som er i ferd med å takke for seg.. 

Tror jeg la noen bilder i prosjekttråden. Se om jeg finner frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Oppdatering:
Byttet aktuator og alt vel.

Den nye kom med et plastdeksel som dekket hele mekanismen på baksiden, den gamle hadde ikke dette.

Jeg tok av dekslet på den nye slik at det "neste gang" er like lett å bare stikke hånda inn og dra i wiren når trekket er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...