Gå til innhold

Disco 2 TD5 Startproblemer dieseltilførsel


Andychap

Anbefalte innlegg

Har startproblemer med en disco 2 td5.

Har ett år eller mindre gammel, injektorharness, dieselregulator, tank rengjort og dieselfilter byttet for et års tid siden.

 

Bilen gikk fint og startet lett inntil begynte å fuske mer og mer på start.

Byttet dieselpumpe, bilen startet men fikk samme symptomer og problemer igjen etter et par dager.

 

Hadde ulyd i dieselpumpe før og etter bytte. "Høy" vining. Tenning på trinn to høres ut som pumpa primer / drar luft.

 

Ingen diesellekkasjer og eller lukt av diesel, så tenker at det ikke er slangene opp mot pumpa?

Mistenker filterhuset til dieselfilteret, men ikke mulig å se noe. 

Er det mulig å teste/bypass eller liknende på dieselfilteret?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel også være tetningene til dysene dette...

Sist jeg byttet på min var tungstartet symptomet.

 

En annen idiotfeil (av egen erfaring) var at ved filterbytte satt den gamle gummipakningen igjen i filterhuset uten at jeg merket det. Skrudde på nytt filter med ny pakning - dobbelt med gummipakning var ikke noen stor suksess...:-( Veldig tungstartet...

 

JE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en D2 som jager på tomgang. Har gravd i mange forum og ett tema som blir tatt opp støtt og stadig er tempsensoren på motoren. Kødder den kødder motoren. Kan det være noe av det samme? 

Har du nanocom ellerno kan du lett lese ut feil. 

Merk deg hvilken temp som er ute. Start bilen og les av temp på motoren. Den skal være relativ lik som ute temperatur. 

Koble av kontakt og start bilen. 

Forkjellen skal tydligvis ikke være for stor med og ute kontakt. Dem snakker om at leser den 40 farenheit feil er den defekt. 

 

Kanskje dette kan være til hjelp? 

Har ikke fått kjørt igang denne jobben selv for venter på en rekke deler. Men jeg anbefaler australske forum. Di har veldig mange nyttige svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, JEJ skrev:

Kan vel også være tetningene til dysene dette...

Sist jeg byttet på min var tungstartet symptomet.

 

En annen idiotfeil (av egen erfaring) var at ved filterbytte satt den gamle gummipakningen igjen i filterhuset uten at jeg merket det. Skrudde på nytt filter med ny pakning - dobbelt med gummipakning var ikke noen stor suksess...:-( Veldig tungstartet...

 

JE

 

Enig. Bytt dysetetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte prøve kjøre bypass på filteret ved å koble lavtrykk fra kjøler og pumpa inn til pumpa igjen. For å få testet om det er feil/lekkasje på filterhuset
Lufteslangen tilbake til tanken tenkte jeg koble fra/plugge når jeg tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være mye lekkasje før det blir problemer når det er trykkpumpe i tanken. Hadde fødepumpen stått i motorrommet og sugd ville den sugd luft. Med trykk spruter diesel ut men det suges lite luft.

 

Tetteringer på dysene er slitedel, så uansett ville jeg startet der.

 

Har du kjørt lufteprosedyre før start?

Om den starter lettere etter lufting tyder det på lekkasje ved dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Det er flere som har måttet gjør jobben omigjen...

Det kan jeg rekke opp hånda på :-)

Måtte bytte etter 5-6 mnd da jeg ikke var nøye nok med å justere klaringa og de nye ble banka litt for hardt og begynte å lekke igjen...:-(

Om ikke annet får man trening på å utføre jobben...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at jeg ikke vil ha medisinen. :D

Men det er vel litt mer involvert å bytte tettinger enn å sjekke filter og et og annet før den jobben. 
 

Byttet filter i dag uten at det hjalp. 
Skrudde på tenningen og hørte ved filteret at det gikk luft gjennom før det ble «stille». Pumpa fortsatte å gå slik den skal

 

Når pumpa stopper etter ca 30 sek så høres det ut som at det renner tilbake fra filteret. Som om den mister trykket. 
Skal det være slik?

 

Kan den lufteventilen fuske slik at det renner rett tilbake til tanken i stedet for å gå til høytrykksdelen av pumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...