Gå til innhold

Discovery Hybrid


isak

Anbefalte innlegg

Kult, takk for delinga @isak.
 

Men, det er jo trist at Land Rover ikke går rett for hel-elektrisk. Hybrid er jo dessverre litt 2010. :(

Eller, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det blir en dieselhybrid, går jeg gjerne for den.  "Gratis" transport i nærmiljøet samtidig som man kjører langt rimeligere på langtur enn hva som er tilfellet med mange bensinhybrider som vi kjenner i dag.  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det, bedre enn ren diesel som vi har i dag. Men hvorfor ikke hel-elektrisk aka alltid «gratis» overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker ikke om frynsegodene med gratis bom og slikt, dette må jo strammes inn på etterhvert som null-utslippsbil-andelen er høy nok (noe den ikke er enda). Men det er jo fremdeles mye billigere med elektrisitet på tanken enn diesel og bensin. Og med stadig synkende pris på både solceller og lithium batterier så er hjemmegenerering av elsktrisitet snart oppnåelig for massene, som faktisk vil gi gratis fylling av tanken.

 

Så, til poenget, hvorfor hopper ikke Land Rover på el-bil bølgen med begge beina slik Tesla (og nå etterhvert mange andre) har gjort? Se bare til Jaguar med sin iPace, det har jo gitt de et salgsvolum de bare kunne drømme om før!

 

JA jeg tar gjerne en ladbar hybrid Discovery i mellomtiden, men når kommer nyhetene som vi virkelig trenger: "Elektrisk Discovery med bedre rekkevidde enn Cybertruck!" :D At den nye Defenderen kun ble lansert som en fossil versjon, var forøvrig også noe merkelig...

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som i dag kjører elektrisk over lengre strekninger har begynt å klage på to ting:

 

Ladekø, det er for lite ladesteder rundt omkring. Nord-Norge er det langt mellom ladestasjoner. Var i Finnmark i sommer og i jula, i Finnmark var det ladestasjon i Alta og det andre stedet husker jeg ikke.

 

Det andre de klager på er prisene, mange har regnet ut at diesel er langt rimeligere enn å kjøre på strøm og lade på ladestasjoner. Vet om flere som har solgt sin Tesla og gått over til dieselbil.

 

Det koster å være "miljøbevisst", og nordmenn er som de fleste andre mest opptatt av økonomi. Da blir det ikke elektrisk før vi blir tvunget til det.

 

I høst la jeg om taket på huset. Har planlagt over mange år, også solceller. Jeg kunne gjort mye av det elektriske selv. Ekstrainvesteringen ville i beste fall vært nedbetalt over 46 år dersom jeg hadde fått tilskuddsordningene (noe jeg ikke var garantert å få), levetiden var beregnet til 25 år. Ser ingen i familien som skal overta huset. Da vurderte jeg at jeg ikke var nok dedikert miljøvennlig til å ta denne ekstra kostnaden.

 

Skal vi gjøre noe med miljøet må forbruket ned. Finnes ingen politikkere som er genuint interessert i å gjøre noe, både nasjonalt og internasjonalt snakkes det oftest om å øke forbruk for å holde samfunnet i gang.

 

Gjenbruk og sirkulærøkonomi, da snakker vi om miljøvern.

 

I 2019 kom 39% av verdens energiforbruk fra kull, med dagens vekst i forbruket er dette ventet å økes med 20 % fram mot 2040. Tall fra IAE. I Norge lades mange el-kjøretøy om natta, da importerer Norge strøm fra Tyskland via Danmark eller fra de baltiske stater via Sverige. Vi selger vannkraft på dagen. Jeg har tilgang til denne informasjon via jobben. Er det miljøvennlig å lade el-kjøretøy på kullkraft? I beste fall en miks av kull- og vindkraft fra Danmark/Tyskland?

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforholdet oppstår når folk tror olje og gass dukker mirakuløst opp i tankene på bensinstasjonen.

Det ligger noe energibruk, miljøødeleggelser, forurensning, blod, svette og tårer bak en liter fossil drivkraft også, medmindre noen skulle tro noe annet.

At el-drevne kjøretøy er " mer miljøfiendlige enn fossilt drevne kjøretøy " er tilbakevist en lang rekke ganger, men vil man ikke høre argumentene, så vil man ikke.

Vår BMW I3 bruker omlag 1,14KW / mil, finner du en tilsvarende bensin eller dieselbil, så har du en god salgsvare.

Og nei, Audi A2, VW Lupo osv er ikke engang i NÆRHETEN av å matche dette energiforbruket.

Det grønne skiftet dreier seg om mye mer enn å bare gå fra en energikilde til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, lafterolf skrev:

Er man opptatt av miljøet kan man drite i å kjøpe ny bil og heller vedlikeholde den man har.

 

Dette er også en myte, som er tilbakevist en lang rekke ganger. 

 

23 minutter siden, lafterolf skrev:

Flytt nærmere jobben og gå på jobb.

 

Ja, gåing eller sykling er isolert sett alltid mer miljennlig enn de fleste andre transportmetoder, inklusive kollektivtrafikk.

Er man snekker, rørlegger eller på annet vis avhengig av å få med varer, verktøy osv, er bildet litt mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, gautes skrev:


Her vil jeg vel påstå at de såkalt lærde strides.

 

 

Neida, de som har en MENING strides med de som baserer sine syn på DOKUMENTERBARE FAKTA.

Meninger er heldigvis ikke sidestillt med fakta, riktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Elvehundre skrev:

De som i dag kjører elektrisk over lengre strekninger har begynt å klage på to ting:

 

Ladekø, det er for lite ladesteder rundt omkring. Nord-Norge er det langt mellom ladestasjoner. Var i Finnmark i sommer og i jula, i Finnmark var det ladestasjon i Alta og det andre stedet husker jeg ikke.

 

Det andre de klager på er prisene, mange har regnet ut at diesel er langt rimeligere enn å kjøre på strøm og lade på ladestasjoner. Vet om flere som har solgt sin Tesla og gått over til dieselbil.

 

Det koster å være "miljøbevisst", og nordmenn er som de fleste andre mest opptatt av økonomi. Da blir det ikke elektrisk før vi blir tvunget til det.

 

I høst la jeg om taket på huset. Har planlagt over mange år, også solceller. Jeg kunne gjort mye av det elektriske selv. Ekstrainvesteringen ville i beste fall vært nedbetalt over 46 år dersom jeg hadde fått tilskuddsordningene (noe jeg ikke var garantert å få), levetiden var beregnet til 25 år. Ser ingen i familien som skal overta huset. Da vurderte jeg at jeg ikke var nok dedikert miljøvennlig til å ta denne ekstra kostnaden.

 

Skal vi gjøre noe med miljøet må forbruket ned. Finnes ingen politikkere som er genuint interessert i å gjøre noe, både nasjonalt og internasjonalt snakkes det oftest om å øke forbruk for å holde samfunnet i gang.

 

Gjenbruk og sirkulærøkonomi, da snakker vi om miljøvern.

 

I 2019 kom 39% av verdens energiforbruk fra kull, med dagens vekst i forbruket er dette ventet å økes med 20 % fram mot 2040. Tall fra IAE. I Norge lades mange el-kjøretøy om natta, da importerer Norge strøm fra Tyskland via Danmark eller fra de baltiske stater via Sverige. Vi selger vannkraft på dagen. Jeg har tilgang til denne informasjon via jobben. Er det miljøvennlig å lade el-kjøretøy på kullkraft? I beste fall en miks av kull- og vindkraft fra Danmark/Tyskland?

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Det er hurtiglader i Kirkenes også :) Om ikke lenge er det utbygd lade nettverk for tesla i Finnmark. Da kan man kjøre fra sør til nord med henger. 

Har selv Tesla og kommer aldri til å kjøpe en ny bil med flytende drivstoff. 

Selv om det kullkraft strømmen kommer fra, så er fortsatt elbil best da den utnytter energi på en mye bedre. All energi går til fremdrift og ikke ut gjennom radiatoren. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter fortsatt på Finnmarken med Modell X og henger, er ingen Superchargere nord (eller øst) om Storslett enda. Men i løpet av 2020/2021 blir situasjonen bedre. 

Får ikke mere enn rundt 15-20mil med henger, og da er det noe tynt med vanlige ladere rundt omkring i fylket enda dessverre. Elbil med henger på langtur i nord krever at du har tid til mange kaffekopper foreløpig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle motstandere av elbil så opptatt av å fortelle om lademulighetene og rekkevidden på finnmarksvidda i januar ?

Jeg har aldri vært i finnmark, og skjønner egentlig ikke hvorfor alle elbilmostandere absolutt skal kjøre der.  Er det sett på som fossilbiilenes siste hellige skanse ?

Bare for å finne et vis å idiotforklare elbilentusiastene liksom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell... Æ bor i fylket Troms og Finnmark som en start. Kjører med henger stort sett hver eneste uke (48/52 i 2018). 

Hadde glatt kjørt elbil om det hadde vært mulig å gjennomføre på ett fornuftig og økonomisk vis. 

At ting fungerer i områdene rundt hovedstaden og lignende betyr ikke at det er egnet for de som bor en bit uttafor, eller har behov som ikke dekkes av billige små elbiler. 

Men foreløpig må dere slite med meg og mine Discoveryer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, YMK skrev:

Vell... Æ bor i fylket Troms og Finnmark som en start. Kjører med henger stort sett hver eneste uke (48/52 i 2018). 

 

Det varer ikke lenge ! ( ref diskusjonene om det nye storfylket nordpå ! )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dal-z skrev:

Så, til poenget, hvorfor hopper ikke Land Rover på el-bil bølgen med begge beina slik Tesla (og nå etterhvert mange andre) har gjort? Se bare til Jaguar med sin iPace, det har jo gitt de et salgsvolum de bare kunne drømme om før!

 

 

Fordi el-biler ikke selges globalt!

Ja, I-Pace har gjort det meget godt i Norge og Nederland, men i resten av verden er tallene svake. I USA har de vel solgt knapt en brøkdel av hva de regnet med. JLR ser nok ikke på I-Pace som en salgssuksess slik vi nordmenn gjør. 

Samtidig klarer de ikke produsere nok Range Rover Sport. JLR som fabrikk kan ikke overleve på biler som ikke selges, derfor lager de enda fossilt, men kommer med Hybridløsninger for å møte de lovpålagte miljøkravene som trer i kraft. 

Etterhvert som flere forbrukere velger elbiler fordi det er billig og praktisk for dem så vil nok også de små bilprodusentene komme etter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for en gærning, med navnet Elon Musk, hadde bilprodusentene FORTSATT hevdet at det var "umulig " å lage en elbil med gode egenskaper, og sluppet unna med det.

Påenget er at Mercedes, BMW, Audi, Toyota og en rekke andre fabrikater kunne feid banen med Tesla, om de gadd. Påenget er at de gadd ikke, og det får de svi for nå. 
Alle de først nevnte KAN jo lage biler, og en elbil er jo teknisk mye enklere enn en fossildreven bil....

Og ja, mange av de jeg nevnte, har elbiler på programmet. VAG lanserer ID kanskje nå etterhvert, og BMW kommer med en fin elbil basert på X3 nå etterhvert, mens Mercedes omsider kom på banen med sin versjon. E-golf, og den lille LUPO baserte tankestreken teller ikke, for det var nok en bekreftelse på at de egentlig ikke ville lage noe som funket... og vel så det.

Sier egentlig sitt, at Nissan Leaf var best i klassen i næsmere 5 år....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med temperatur i diskusjoner.

 

Og hvem som har rett eller galt er det vanskelig å bevise. El-bil er som religion, blir lett krig når temaet kommer opp. Og som i religion mener alle parter at deres syn på saken er det riktige.

 

Skal være enig i at virkningsgraden på el-motor er enestående sammenlignet med forbrenningsmotorer.

 

Og jeg skjønner ikke hvorfor vi skal starte opp en forbrenningsmotor for å transportere oss korte distanser i byer. Skjønner jo heller ikke hvorfor folk skal kjøpe bil med dieselmotor for å kaldkjøre denne 2-3 km i by til og fra jobb.

 

I innlegget ovenfor kom jeg med fakta, som ikke kan bestrides. Kun nøktern informasjon.
 

Har masse notater om temaet. Har mange notater om forskjellige el-biler og batterikapasitet og energiforbruk.

 

Jeg skrev også at jeg ikke ville kjøre elektrisk før jeg ble tvunget til det. Fordi jeg reiser lange distanser med bil, eller mc, i Norge. Reiser også mye med tog, hvis mulig. Det er ikke alt som er like godt utbygd i landet vårt, bare mellom hjem og hytte får jeg utfordring med lading. Og jeg har vurdert og prøvd mange el-biler.

 

For 28 år siden sa jeg at jeg skulle kjøpe el-bil. Og begynne å spille golf. Kjøpte golfball. Har ikke el-bil, spiller ikke golf.

 

Men har flere elmotorer, og regulator for kjøretøy, masse grove kabler, mye kraftelektronikk. Har kompis som bygger el-motorsykler, har kjørt mange slike. Har en annen kompis som maskinerer deler, adaptere for å montere motorer i kjøretøy.

 

Målet er å bygge Land Rover Seriebiler med el-drift. Og andre veterankjøretøy med el-drift.

 

Det er noen utfordringer med dette. I Norge er det vanskelig å få tak i batteri. Ifølge en jeg snakket med er det en «batterimafia», men jeg har ingen konkrete bevis for dette.

 

Pr i dag koster det ca 200 tusen å kjøpe god motor, passende regulator, nødvendig utstyr og batterier i en Seriebil. Alt for mye for min lommebok. Kjørelengde rundt 20 mil. Til en VW boble eller transporter koster det ca 120 tusen, kjørelengde 12-15 mil.
 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til elbil når jeg flyttet på landet. I motsetning til hva mange tror er det nesten umulig med elbil innenfor ring 3. Hjalp ikke med gratis parkering når det ikke var noe plass å lade.

Forøvrig kjøpte jeg Tesla fordi jeg skulle kjøre mye og ofte på 50 mils langturer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...