Gå til innhold

Maggie Serie 3 - 88 - slow project


KjellB

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere har jeg eid og restaurert en Triumph TR4A IRS, 65 modell. Den var en norsk-solgt bil leverte av Norske Auto Industrier. Denne ble solgt i vår, mer eller mindre strøken etter 20 år i mitt eie. Jeg brukte laaaaaang tid på selve restaureringen (15 år) da jeg drev etter learning by doing prinsippet, altså ingen mekaniker :-) Jeg likte restaurering-prosessen best, kjøre den var ok, gikk som et uvær.

 

Jeg har jo alltid vært anglofil og LR har alltid ligget mitt hjerte nær, så ifjor høst kjøpte jeg min første LR, en LR4 Discovery 2016 modell, nydelig bil..

 

Rastløs som jeg er begynte tankene å spinne rundt å skaffe seg et prosjekt, sjekket diverse siter i jula, ingen super interessante. Så her om dagen så jeg på FB en som la ut ei dame ved navn Maggie. Ikke kjærlighet ved første blikk, var også langt til Sola fra Innlandet og slo det egentlig fra meg. I går hadde det kommet bilder av Maggie og interessen steg igjen. Enden på visa ble at jeg har fått meg et nytt prosjekt, en 1980 LR Serie 3 88. Møter selger i Skien lørdag da han skal hente en bil der og kjører Maggie hjem til Brumunddal. Utfordringen blir plass, men kan løses ved at konas menneske-bil får leve ute som min Disco. :-)

 

Bilen er i daglig bruk så jeg kommer ikke til å stresse med dette prosjektet. Først får jeg få oversikt over bilen, ta eu innen mars og går den gjennom der så beholdes skiltene på, hvis ikke begynner jeg restaureringen, time will show. Uansett det gledes og VÆR KRITISK KJØR BRITISK !

 

 

 

/Kjell

 

 

IMG_0354.jpeg

IMG_0355.jpeg

IMG_0356.jpeg

IMG_0359.jpeg

Endret av KjellB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Erik Iversen skrev:

Flott bil - gratulerer! :)

Må kanskje gå an å inspisere når jeg er på hjemlige trakter også? I hvilke gate holder du til? :)

Midtgjerdinga, velkommen du har sikkert mange gode råd :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, KjellB skrev:

Midtgjerdinga, velkommen du har sikkert mange gode råd :-)

 

 

Det er ikke lange vegen! Går stien hjemmefra via sørsiden av Bjørgeberget som havner i Minka da! :)

Tips og råd har jeg sikkert, men har kun kjørt seriebil et par ganger, så er fersk her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Maggie kommet hjem. Turen fra Skien til Brumunddal gikk uten problemer. Bilen var som jeg tenkte, bråkete, skranglete, vindfull og seig i oppover-bakkene, men så moro det var å kjøre... :-) Å sitte på høyre side og kjøre gikk mye bedre enn jeg trodde......:-) Når det gjelder rust så har jeg ikke oversikt ennå, men det er jo et prosjekt så vi får se

 

Den skal jo EU-godkjennes innen april om jeg klarer å få den godkjent vites ikke.

 

Foreløpig vet jeg om følgende som må gjøres:

 

- Speedometer fungerer IKKE

- Tenningslåsen er det feil på, måtte nappe en ledning på coil for å få stoppet den, selger sa det var bare å ta av minus pol, men ikke for meg .... Noen som vet hva det kan være??

- Tute virker ikke

- En støtdemper bak er gone, ny ligger blant delene jeg fikk med

 

 

Litt bilder - Maggie is home

 

IMG_0390.jpeg

IMG_0391.jpeg

IMG_0392.jpeg

IMG_0395.jpeg

IMG_0396.jpeg

IMG_0398.jpeg

IMG_0399.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott S3.

 

Høres ut som enten en feilkobling, eller at selve tenningslåsen har låst seg i "på"stilling .

Det vil vel også si at at du har konstant strøm på coilen når begge batteripolene er koblet til.

 

Lista di med feil er ikke avskrekkende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Maggie kommet hjem. Turen fra Skien til Brumunddal gikk uten problemer. Bilen var som jeg tenkte, bråkete, skranglete, vindfull og seig i oppover-bakkene, men så moro det var å kjøre... :-) Å sitte på høyre side og kjøre gikk mye bedre enn jeg trodde......:-) Når det gjelder rust så har jeg ikke oversikt ennå, men det er jo et prosjekt så vi får se

 

Den skal jo EU-godkjennes innen april om jeg klarer å få den godkjent vites ikke.

 

Foreløpig vet jeg om følgende som må gjøres:

 

- Speedometer fungerer IKKE

- Tenningslåsen er det feil på, måtte nappe en ledning på coil for å få stoppet den, selger sa det var bare å ta av minus pol, men ikke for meg .... Noen som vet hva det kan være??

- Tute virker ikke

- En støtdemper bak er gone, ny ligger blant delene jeg fikk med

 

 

Litt bilder - Maggie is home

 

1 time siden, Gard skrev:

Gratulerer med flott S3.

 

Høres ut som enten en feilkobling, eller at selve tenningslåsen har låst seg i "på"stilling .

Det vil vel også si at at du har konstant strøm på coilen når begge batteripolene er koblet til.

 

Lista di med feil er ikke avskrekkende

Har ikke tatt ho i nærmere ettersyn ennå, må vente til gradene kryper litt nærmere null...Regner med at det er mer men ikke noe uventet sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landrover for alle penga ga riktig tips i en annen tråd. Ledning til coil kan være satt på feil på tenningslåsen. Bruker du prøvelampe finner du riktig pol der og problemet løst, med mindre låsen er defekt.

Om du ikke finner ut dette selv inviterer du på kaffe/kake dekksparketreff i garasjen og gir utfordringen videre til gjestene. Da blir du kjent med miljøet også.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle velkomne men vil nok vente på litt varmere vær, ikke noe oppvarmet garasje her dessverre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kikket litt under ser den ikke verst ut.... men mye olje hist og pist må nok byttes noen pakninger etterhvert....

 

Kludre litt med å få ut tenningslåsen og fikk ut dingsen som jeg tror er årsaken til at bilen ikke stopper når jeg bruker nøkkel

 

Se bilder. Denne er vel bare å bestille, Lucas 157 SA heter den, finnes på Ebay ser jeg

 

Prøvde å få av nederste del av dashbord men det var jaggu ikke lett..blir vettaskremt av alle ledningene :-)

IMG_0401.jpeg

IMG_0402.jpeg

Endret av KjellB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny oppdatering: Har en tenningslås til Serie 2 som jeg testet, hadde markert hvordan ledningene satt på kontaktene og selve switchen. Samme resultatet med den andre switchen. Vil ikke bryte strømmen, eller kutte motor, så da må det være noe annet ? Tips mottas :-)

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Er du sikker på at ledningen sto på rett plass?

Ja egentlig er jeg det for selger sa den hadde sluttet å virke på vei til Skien. Jeg innrømmer at bilelektrisk er jeg ræva dårlig på, så jeg må bare stole på at de satt rett. Har ikke fått lest meg opp på koblingsskjema ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switchen, er det tenningslåsen? 

 

Når du er utrygg på hvordan dette er, så bytt til lik del. Ikke start å tulle med tenningslås til serie2. Ivertfall ikke plassere ledningene slik de sto på forrige lås.

 

Selv ville jeg utvilsomt startet med en prøvelampe og heller flyttet ledningen til rett punkt på tenningslåsen. Det ville vært kvikk fiks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, lafterolf skrev:

Switchen, er det tenningslåsen? 

 

Når du er utrygg på hvordan dette er, så bytt til lik del. Ikke start å tulle med tenningslås til serie2. Ivertfall ikke plassere ledningene slik de sto på forrige lås.

 

 

Den er lik på s2 og s3, så lenge det er bensin. Iallefall de je har sett. 

 

Når du har likt resultat med annen tenningslås er det feilkoblet. Gjort på 2 minutter å rette opp. 

 

Grunnen til at den ikke stopper når batteri pol tas av er at dynamoen enda lader og gir strøm til tenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en telefon har vi funnet ut at det må være feilkoblet. Dermed trengs det koblingssjema for å gjøre ting enklere. Frykter at hovedstrøm inn på låsen står feil siden alle punkt har strøm konstant.

 

Noen som vet hvor hva skal være koblet inn på tenningslås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette problemet oppsto på vei til Skien, med forrige eier, og alt hadde vært normalt før dette så må fokus flyttes til andre ting.

 

For det første kan ikke pluss ha flyttet seg på kjøreturen dersom ingen gjorde det med vilje.

 

Så det kan ha oppstått en feil i tenningslåsen under kjøreturen.

 

Det kan  være feilkobling, men da burde feilen ha vært på bilen også tidligere.

 

Elektrisk på bil er ikke så vanskelig. Tenk at den ene polariteten alltid ligger i gods (karosseriet), da skal alt utstyr kobles dit med «den ene ledningen» eller kontaktpunktet på på utstyret. Den andre tilkobling eller ledning på utstyret skal forbindes med den andre polariteten via en bryter, tenningsbryter, føler (vann, olje osv). Polariteten som ligger til gods er pluss (fra batteriet) på de eldste bilene, de nyere har minus til gods.

 

Et skjema og et voltmeter er greit å ha, eller prøvelampe.

 

Hvis problemet oppsto under kjøreturen ser jeg tre muligheter. Enten har en ledning hoppet av kontaktpunktet eller det er vibrert brudd i ledningen. Det andre er at isolasjon er gnisset av mot gods, så en ledning kortslutter mot gods. Det siste er havarert tenningslås.

 

Det virket jo da turen mot Skien startet. 
 

Ønsker alle en fin dag, gratulerer med ny bil til trådstarter og velkommen på forumet,

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elvehundre skrev:

Dersom dette problemet oppsto på vei til Skien, med forrige eier, og alt hadde vært normalt før dette så må fokus flyttes til andre ting.

 

For det første kan ikke pluss ha flyttet seg på kjøreturen dersom ingen gjorde det med vilje.

 

Så det kan ha oppstått en feil i tenningslåsen under kjøreturen.

 

Det kan  være feilkobling, men da burde feilen ha vært på bilen også tidligere.

 

Elektrisk på bil er ikke så vanskelig. Tenk at den ene polariteten alltid ligger i gods (karosseriet), da skal alt utstyr kobles dit med «den ene ledningen» eller kontaktpunktet på på utstyret. Den andre tilkobling eller ledning på utstyret skal forbindes med den andre polariteten via en bryter, tenningsbryter, føler (vann, olje osv). Polariteten som ligger til gods er pluss (fra batteriet) på de eldste bilene, de nyere har minus til gods.

 

Et skjema og et voltmeter er greit å ha, eller prøvelampe.

 

Hvis problemet oppsto under kjøreturen ser jeg tre muligheter. Enten har en ledning hoppet av kontaktpunktet eller det er vibrert brudd i ledningen. Det andre er at isolasjon er gnisset av mot gods, så en ledning kortslutter mot gods. Det siste er havarert tenningslås.

 

Det virket jo da turen mot Skien startet. 
 

Ønsker alle en fin dag, gratulerer med ny bil til trådstarter og velkommen på forumet,

hilsen

Henry Arnfinn :)

Jeg tror kanskje at jeg har fått det til å virke igjen, får hvertfall stoppet motor når jeg slår av tenninga.. har bestilt ny tenningslås, så jeg setter inn den, MEN etter at motor har stoppet så lyser den røde charge-lampa og ei grønn lampe i dashbordet, så det er nok noe muffes der. Dette når tenninga er avslått. De slokker selvsagt når jeg tar minus på batteriet. 

Endret av KjellB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.01.20 Status oppdatering:

 

Etter jobben og mens gulasjen kokte tok jeg en tur ut i garasjen for å prøve å løse problemet med tenning og lampene som lyste i dashbordet etter at tenning var slått av. Ledningsnettet i seg selv er et virvar av koblinger, sukkerbiter, el-tape etc. Tok en av koblingene for å få en "lukket" skjøt med noe kina-greier jeg kjøpte, funket bra. Plutselig var andre enden av ledningen løs og da var det til å finne ut hvor den skulle. Etter litt søking fant jeg en kontakt som passet, stakk den inn der og voila - motor slår seg av på tenning, ingen lamper i dashbord lyser.

 

Da er egentlig spørsmålet skal jeg vente til ny tenningslås kommer og bytte, eller la det være og skru sammen dashbordet igjen....

 

På sikt så skal nok ledningsnettet byttes, men det blir nok ikke før det er full ned-plukking av bilen om det ikke tvinger seg frem først. Foreløpig takk til @Lafterolf som bisto med kyndig veiledning over tlf.

IMG_0406.jpeg

IMG_0407.jpeg

IMG_0408.jpeg

IMG_0409.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 «Enten har en ledning hoppet av kontaktpunktet eller det er vibrert brudd i ledningen.«

 

Var det jeg skrev ovenfor i tråden din.

 

Sett sammen og «tut og kjør», legg ny tenningslås på lager når den ankommer.

 

Neste gang noe skjer, pust med magen og ta en tenkepause. Reparer det du kan reparere, deretter kan du bestille deler når ting ikke kan fikses.

 

Det oppstår mange rare ting med eldre kjøretøy, mye kan løses med reperasjon. Eller med å bygge «ny» bil med nye deler.

 

ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...