Gå til innhold

300tdi problemer med kjølevæske


jermundpr

Anbefalte innlegg

Må krype til korset og spørre her nå.. Er litt plaget med merkelig oppførsel i kjøleanlegget på defenderen om dagen... Nivået stiger i tanken og synker på motoren. Kan kjøre ca 30 min og da kan det stå væske helt oppi lokket mens øvre kjøleslange og termostathuset er tomt.. når bilen er stoppet må jeg løsne lokket fra tanken og løsne lufteplugg på termostathuset, da flyter væska tilbake igjen og nivåene er riktig igjen.

 

Har vært sånn nå i to måneder uten noen endringer, hender noen få ganger at det ikke har forandret seg noe men det er svært sjelden. Temperaturen i motoren er helt normalt og det blåser god varme i bilen. 

 

Til nå har jeg byttet lokk på tanken og sjekket de tynne slangene at de ikke er blokkert. Det lekker ikke noe væske noe sted, nivået blir dønn likt hver gang det luftes. Hvis jeg ikke lufter ut ender det med at vannpumpa går tom for vann og det blir kaldt i varmeapparat. 

 

Har selv mistanke til topp eller pakning, men det er ikke noe bobling i tanken og det blir ikke noe spesielt høyt trykk annet enn når vannpumpa er tørr..

 

Bilen har opplevd et vannpumpehavari tidligere og kokt en gang pga tett radiator i mitt eie. Etter bytte av radiator og rens av systemet har den vært helt fin fra juli til desember, så begynte dette med nivået å skje plutselig... 

 

Noen som har opplevd noe sånt før med 300tdi? Har funnet et par tråder i England med samme problem men de ble avsluttet uten noen svar :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slanger ble byttet i sommer samtidig med radiator, da også de tynne slangene. Har sjekket at de ikke er blokkert, har mye sirkulasjon i tanken og kjenner på slangene at det går væske gjennom :) Har fundert på å prøve ut uten termostat, kan det ha noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-pakningen er også i tankene å få sjekket snart. Så fort han som skal bytte registerreim er ledig skal det sjekkes samtidig :) men nivået flytter seg mens motoren er igang, så synes det er merkelig om det kommer luft inn i systemet mens det er trykk på systemet. i mitt enkle sinn måtte da lufta komme inn når det kjøles ned uten motor igang. Men jeg skal ikke påstå noe og holder alle muligheter åpne nå B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har trykktestet anlegget.

Med to gamle biler i hus er en trykktester fra Biltema en lur investering.

Trykktesting ved service avslører ofte kommende vannfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet kan ikke være tett. Luft produseres ikke, den slippes inn.

Når varm væske avkjøles krymper den og trekker luft inn. Når motor varmes utvider luften seg og trenger mer plass.

 

Det er ingen ting å spekulere på. Start med P-pakningen. Den lekker ofte på 300tdi og kjølevæsken fordamper mot den varme motorblokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykktestet nå med 15psi, og fikk lekk på omtrent alle slanger rundt på bilen.. Så det blir en strammejobb før videre testing...:rolleyes: Hva slags trykk er det vanligvis på kjølesystemet ved driftstemperatur?

 

Er enig i teorien din Rolf, det eneste som er rart her er at nivået øker mens jeg kjører, det øker aldri etter bilen har blitt stoppet. Så det virker ikke som at det er ved nedkjøling dette skjer. P-pakningen blir byttet senere sammen med registeret, gidder ikke å gjøre det selv ute :P Det har jo blitt byttet vannpumpe uten at det ble byttet p-pakning så uansett er det lurt å få gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det forstår jeg. Men synes det virker rart at det klarer å komme luft inn i systemet mens det er trykk på det under kjøring. Det er det eneste jeg reagerer på :) Har nå fått tettet alt bortsett fra en slange. Ikke noe som drypper eller siger ut av motoren foreløpig når det står under trykk. Når jeg får tettet den siste slangen bør trykket holde seg uten å synke. Time will show :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftet ut etter kjøretur og før kjøretur, så systemet er tomt for luft hver gang jeg begynner å kjøre. :) Stort sett har jeg luftet når jeg skal ut å kjøre, på kald motor, pga varm væske blush

 

Edith: det har ikke vært noen forskjell å lufte rett etter parkering, eller dagen etter på kald motor. Jeg hadde merket om det ikke var luft ved parkering, men luft etter en dag med avkjøling :)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der berøres en sak jeg har fundert litt stille på. Det er i grunn sjeldent at termostaten står åpent ved kjøring i kulde her. Er man avhengig av å lufte ut mens termostat er åpen, eller kan man få ut all lufta med lukket termostat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel med åpen termostat da sirkulasjonen er på topp da.

 

Det blir ofte glemt å pusse rene stussene der slangene skal festes.

 

Innsuging av luft skal skje gjennom ventilen i lokket.

Radiatorlokk har ventil/ventiler som skal holde trykket under et visst nivå varm og når motor blir kald slippe inn luft så slanger mm ikke kollapser av undertrykket.

 

Rød frostvæske har den ulempen at den legger igjen avleiringer.

Radiatorlokkets ventiler liker ikke dette.

 

Kompresjon som går i kjølevannet gir luft i systemet og sirkulasjonssvikt før overoppheting. Det samme gjelder alt annet som påvirker sirkulasjonen.

Motorer blir aldri like varme overalt og sirkulerende kjølevann drar ned tempen fra disse hotspot-ene og fordeler varmen relativt jevnt over det hele.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det en oppdatering :) Etter jeg strammet opp alle slangekoblinger og luftet ut på driftsvarm motor, har nivået stått stødig. Har prøvd mye forskjellig kjøring alt fra småkjøring til lengre turer. Nivået er helt likt hele tiden og øvre slange er helt full av vann. Så da spørs det nok om det snek seg inn ørlite luft i en av slangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...