Jump to content
LRforum
jermundpr

300tdi problemer med kjølevæske

Recommended Posts

Må krype til korset og spørre her nå.. Er litt plaget med merkelig oppførsel i kjøleanlegget på defenderen om dagen... Nivået stiger i tanken og synker på motoren. Kan kjøre ca 30 min og da kan det stå væske helt oppi lokket mens øvre kjøleslange og termostathuset er tomt.. når bilen er stoppet må jeg løsne lokket fra tanken og løsne lufteplugg på termostathuset, da flyter væska tilbake igjen og nivåene er riktig igjen.

 

Har vært sånn nå i to måneder uten noen endringer, hender noen få ganger at det ikke har forandret seg noe men det er svært sjelden. Temperaturen i motoren er helt normalt og det blåser god varme i bilen. 

 

Til nå har jeg byttet lokk på tanken og sjekket de tynne slangene at de ikke er blokkert. Det lekker ikke noe væske noe sted, nivået blir dønn likt hver gang det luftes. Hvis jeg ikke lufter ut ender det med at vannpumpa går tom for vann og det blir kaldt i varmeapparat. 

 

Har selv mistanke til topp eller pakning, men det er ikke noe bobling i tanken og det blir ikke noe spesielt høyt trykk annet enn når vannpumpa er tørr..

 

Bilen har opplevd et vannpumpehavari tidligere og kokt en gang pga tett radiator i mitt eie. Etter bytte av radiator og rens av systemet har den vært helt fin fra juli til desember, så begynte dette med nivået å skje plutselig... 

 

Noen som har opplevd noe sånt før med 300tdi? Har funnet et par tråder i England med samme problem men de ble avsluttet uten noen svar :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenker du da en kjølekanal i motor?  Kan jo alltids ta en ny rens på den :) Var ute på tur nå i kveld. Ca en time med ymse kjøring og en del tomgang, stødig nivå i dag faktisk :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vurdert termostat?

Slange fra termostathus til tank tett/delaminert ?

 

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle slanger ble byttet i sommer samtidig med radiator, da også de tynne slangene. Har sjekket at de ikke er blokkert, har mye sirkulasjon i tanken og kjenner på slangene at det går væske gjennom :) Har fundert på å prøve ut uten termostat, kan det ha noe for seg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville sjekket den som neste steg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

P-pakningen er også i tankene å få sjekket snart. Så fort han som skal bytte registerreim er ledig skal det sjekkes samtidig :) men nivået flytter seg mens motoren er igang, så synes det er merkelig om det kommer luft inn i systemet mens det er trykk på systemet. i mitt enkle sinn måtte da lufta komme inn når det kjøles ned uten motor igang. Men jeg skal ikke påstå noe og holder alle muligheter åpne nå B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regner med at du har trykktestet anlegget.

Med to gamle biler i hus er en trykktester fra Biltema en lur investering.

Trykktesting ved service avslører ofte kommende vannfeil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke gjort men funderte på å gjøre det, sant som du skriver at det er lurt å ha ja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ikke noe skrot i systemet som blokkerer periodevis?

Slik jeg fikk etter radiatorbytte... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan godt hende. Tenker å kjøpe inn sett for å trykkteste. Hvis systemet er tett, som jeg tror det er, tar jeg ut termostat og kjører en rens av systemet. Så får man se hvordan det går :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Systemet kan ikke være tett. Luft produseres ikke, den slippes inn.

Når varm væske avkjøles krymper den og trekker luft inn. Når motor varmes utvider luften seg og trenger mer plass.

 

Det er ingen ting å spekulere på. Start med P-pakningen. Den lekker ofte på 300tdi og kjølevæsken fordamper mot den varme motorblokka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trykktestet nå med 15psi, og fikk lekk på omtrent alle slanger rundt på bilen.. Så det blir en strammejobb før videre testing...:rolleyes: Hva slags trykk er det vanligvis på kjølesystemet ved driftstemperatur?

 

Er enig i teorien din Rolf, det eneste som er rart her er at nivået øker mens jeg kjører, det øker aldri etter bilen har blitt stoppet. Så det virker ikke som at det er ved nedkjøling dette skjer. P-pakningen blir byttet senere sammen med registeret, gidder ikke å gjøre det selv ute :P Det har jo blitt byttet vannpumpe uten at det ble byttet p-pakning så uansett er det lurt å få gjort :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart nivået øker når luft og utvider seg når det blir varmt. Da tar luft plass og nivået øker siden luften står i motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det forstår jeg. Men synes det virker rart at det klarer å komme luft inn i systemet mens det er trykk på det under kjøring. Det er det eneste jeg reagerer på :) Har nå fått tettet alt bortsett fra en slange. Ikke noe som drypper eller siger ut av motoren foreløpig når det står under trykk. Når jeg får tettet den siste slangen bør trykket holde seg uten å synke. Time will show :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som Rolf skriver; luften kommer inn når motoren avkjøles. 
Når motoren  starter og igjen blir varm, utvides luften som er kommet inn - og lager trøbbel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har luftet ut etter kjøretur og før kjøretur, så systemet er tomt for luft hver gang jeg begynner å kjøre. :) Stort sett har jeg luftet når jeg skal ut å kjøre, på kald motor, pga varm væske blush

 

Edith: det har ikke vært noen forskjell å lufte rett etter parkering, eller dagen etter på kald motor. Jeg hadde merket om det ikke var luft ved parkering, men luft etter en dag med avkjøling :)

Edited by jermundpr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke. Etter lufting på varm motor stenger du lufteskruen og det oppstår vakum når væsken avkjøles og luft trekkes inn.

Lufting på kald motor er ingen vits fordi luften ikke står der du ønsker. Den har ikke sirkulert enda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og der berøres en sak jeg har fundert litt stille på. Det er i grunn sjeldent at termostaten står åpent ved kjøring i kulde her. Er man avhengig av å lufte ut mens termostat er åpen, eller kan man få ut all lufta med lukket termostat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fordel med åpen termostat da sirkulasjonen er på topp da.

 

Det blir ofte glemt å pusse rene stussene der slangene skal festes.

 

Innsuging av luft skal skje gjennom ventilen i lokket.

Radiatorlokk har ventil/ventiler som skal holde trykket under et visst nivå varm og når motor blir kald slippe inn luft så slanger mm ikke kollapser av undertrykket.

 

Rød frostvæske har den ulempen at den legger igjen avleiringer.

Radiatorlokkets ventiler liker ikke dette.

 

Kompresjon som går i kjølevannet gir luft i systemet og sirkulasjonssvikt før overoppheting. Det samme gjelder alt annet som påvirker sirkulasjonen.

Motorer blir aldri like varme overalt og sirkulerende kjølevann drar ned tempen fra disse hotspot-ene og fordeler varmen relativt jevnt over det hele.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da kommer det en oppdatering :) Etter jeg strammet opp alle slangekoblinger og luftet ut på driftsvarm motor, har nivået stått stødig. Har prøvd mye forskjellig kjøring alt fra småkjøring til lengre turer. Nivået er helt likt hele tiden og øvre slange er helt full av vann. Så da spørs det nok om det snek seg inn ørlite luft i en av slangene :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...