Gå til innhold

PC / Laptop / PAD / Tablet / osv


gautes

Anbefalte innlegg

Min gamle Laptop har nå tatt kvelden for godt. 5 år gammel ! 
Den siste tiden har den kun virket med litt forsiktig vridning på tastaturplata men i dag var det slutt på dette også.

Med min bruk, LRF, NLRK, FINN , EBAY , YOUTUBE , BANK , feriebildelager, mm lurer jeg på hva jeg skal velge.

Brukervennlighet,  for en som ga opp å bruke rimelig android telefon isteden  for dyr iPhone, står høyt på listen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke en Chromebook noe for deg da? Siden du har Androidtlf.. 

Lang batteritid, slank og smekker. 
 

Har ikke veldig erfaring da jeg foretrekker Apple, men må bruke Windows på jobb. 
La inn Chrome OS på en laptop her hjemme, og enda så gammel og undermotorisert den er- dro i gang uten problemer. 
 

https://www.komplett.no/search?q=Chromebook

 

Ps: særlig med tanke på bruken. Som ser ut til at foregår i nettleser eller via YouTube-app. 

Endret av jorgenht
Ps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye brukbare laptopps u 5 lapper.... 

 

Og Finn.no skal man jo ikke forakte heller... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har yoga 910, hybrid, der skjerm kan brettes helt rundt. 

Lys i taster, og veier lite. 

Kunne tenkt meg farget lys i taster på i mørke. 

Savner flere usb porter. 

Mener slike slim design maskiner burde ha sd kort leser bygd inn. 

 

Men for meg var lys sterk skjerm viktig. Touch skjermen er praktisk også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en MACbook 13tommer i 2013. 
jeg er svært fornøyd med den og bruker den titt og ofte. Men ja den koster. Fordelen er oppkobling til Iphone og Ipad da man bruker det også. 
 

Jeg har 2013 brukt og misbrukt apple produktet og den har vært med på turer, reiser i sekk og bag.

Den er god å skrive på og etter MITT synspunkt lettere å bruke en android og microsoft. Du kan få word og exel på den så du dekker alle behov. 
Siden 2013 har jeg kun kjørt vanlige oppdatering og aldri hatt noe kluss med den før i fjor høst. Klusset var at jeg hadde full maskin og fikk ikke nytte gjort med av maskina fult og helt. Ekstern harddisk og overføring fikset dette og en tur til MAC doktoren for en clean up og reseting med nyeste operativ systemet så fikk jeg tilbake en super maskin med alt det jeg trenger og mer til. Nå står den som en del av hjemme kontoret da jeg bruker Ipad på kurs og møter og reise. 
 

Den kostet en del i innkjøp men ny maskin hvert 3-5 år eller 8-10-12 år? Har hatt min i 7 år og uten om innkjøp har jeg brukt 3780kr i en ekstern harddisk, office pakke og cleaning og full oppgradering. Det er 540 kr i året pluss 1429 kr i året på maskin. Og den lever i beste velgående enda. Bank i bordet. 
 

Skulle jeg velge en pc, chrombook eller macbook i dag? Hadde jeg lagt av penger å kjøpt meg MAC. 
 

Er du PC ekspert og blod fan av android og chrombook etc vil du ha en lei overgang til MAC og kanskje ikke like den. 
 

lykke til Gaute

 

Ps: Apple er egentlig alt for kostbart men er kanskje verdt det (for meg er det nok det)

 

Ha en fin dag

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Hatt bærbar Mac (men ikkje iPhone..) sidan 2007, den andre fekk eg i 2012 og den brukes fortsatt av kona. Dei billegast utgavene er oftest mest for pengene, med svært god byggekvalitet, og til og med haugamle har ein viss gateverdi. Totaløkonomien går opp!

Endret av jschille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med både PC og Mac gjennom jobb i noen år nå. Fra den tiden Windows 3.0 var en revolusjon  og Mac`en fikk fargeskjerm.... Jeg har sett mye dårlig byggkvalitet fra HP, Dell og Lenovo. Men det har vært noen lyspunkter nå og da. Kvaliteten fra Apple har alltid vært superb i design og holdbarhet.  Tenkte å nevne et par punkter som ingen har nevnt over:

  • Mac`ene er dyrere, men jeg synes det veies opp ved at de varer lenger både i chassis, tastatur og skjerm.
  • Mac`ene har et operativsystem som beholder hastigheten på programmer og maskin i mye større grad enn pc med Windows.
  • Mac`ene er dyrere å reparere om du fysisk skader skjerm eller tastatur. Chassis og skjermlokket er i aluminum så det tåler en god del.
  • Det finnes noen PC`er som kombinerer vanlig tastatur/mus med touch skjerm. Bla fra HP. Fruen har en slik og hun liker godt den dualiteten.
  • PC med Chrome OS er i prinsippet en utvidet  nettleser (ingen Windows). Og de er billige. Det fungerer fint om du bruker Google dokumenter/bilder eller har tenkt å gå den veien. Vi bruker bare dette i konsernet nå (78 aviser) og det fungerer helt supert både for den enkelte og som deling av mapper/dokumenter etc. Alt foregår i skyen så en må være på nett.
  • På Mac og PC får du kjente Office programmer som Word / Excel og de grafiske pakkene til Adobe. På Chrome OS må en se etter alternativer, men Google docs leser og konverterer Word /Excel etc.

Skulle jeg startet med blanke ark i dag hadde jeg kjøpt en Chromebook med SIM kort (always connected).  For din del Gaute, ville jeg valgt noe som er kjent. Da er det kanskje en PC med Windows som er rett.  Å skifte ut kjent brukergrensesnitt og hurtigtaster kan gi forhøyet blodtrykk!

 

Lykke til med valget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...