Gå til innhold

Mener private reparasjoner kan gi livsfarlige biler


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

BROOM.no

Sitat

 

Bilene våre blir stadig mer avanserte. Likevel er det et ganske uklart regelverk rundt hva slags arbeid du og jeg kan gjøre på dem.

For mens du må ringe elektriker for å en ny stikkontakt i garasjen, kan du i prinsippet gå i gang med svært kompliserte reparasjoner av bilen din – og for eksempel bytte deler som er helt avgjørende for sikkerheten ute i trafikken.

Dette reagerer Norges Bilbransjeforbund (NBF) på.

 

https://www.tv2.no/broom/11025406/

 

De har et poeng men jeg håper virkelig ikke dette fører til et forbud mot å reparere egen bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

De har et poeng men jeg håper virkelig ikke dette fører til et forbud mot å reparere egen bil...

Det finnes statistikk på hvor ofte "egenreparerte biler " har gitt ulykker. Den er ikke pen.... for de som ønsker forbud mot egenreparering.

For det finnes ikke statistisk belegg for å gjøre noe sånt, snarere tvert imot.*

Som en lokal tauebilsjåfør utbrøt - " det er folk som kommer rett fra dekkverksted som mister hjula sine, ikke de som har byttet dekk selv....."

 

* Ulykken på Rjukan med den us-bilen som gikk rett i fjellveggen, holder vi utenom. Der var det mer enn " egenreparering " som var problemet, ikke minst at bilen var så gammel at den var unntatt grunnleggende sikkerhetskontroll, aka PKK ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyrleggarane var frampå for nokre år sidan og ville ha det som elektrikarane. Forbud mot at folk kan kople sjølv. Det vart stille etter forsikringsselskapa kom med tala. Det lakk i alle fall like mykje etter jobb av rørleggerfirma som etter private huseigarar hadde leikt rørlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

Det finnes statistikk på hvor ofte "egenreparerte biler " har gitt ulykker. Den er ikke pen.... for de som ønsker forbud mot egenreparering.

 

Har du en link til en av de? Står det i klartekst eller kan det tolkes på andre måter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulykken på Rjukan var en kombinasjon av svake bremser og sjåførfeil om jeg husker rett.

 

Mange selvmekkere gjør en vel så bra jobb som faglærte.

Men det finnes endel hjernedøde hobbysnekkere der ute med svarte fingre.

Og så skal vi ikke glemme de som jobber svart og veeeldig billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker ikke jeg verksted stort men jeg kjøpte nylig en bil der forrige eier hadde betalt 150k for en god del reparasjoner, inkl motorskift, men der var VELDIG mange punkter på fakturaen som var betalt men IKKE utført. De mest alvorlige var bremseskiver som ikke var skiftet, diesel fødepumpe ikke skiftet , håndbremsewirer ikke montert (den siste visste jeg om da jeg kjøpte bilen men etter jeg hadde kjørt ens ærend til Kokstad, det ble noen mil og en lang ferje, så endte det opp med at de brukte 6 timer på å ikke få det til så jeg gjorde jobben selv i ettertid).

 

Imponert? Ja, at de våger å svindle kundene sine så grovt er imponerende :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Fagfolk er fagfolk 

 

Er dog ymse i begge ender av skaalaen. 

Hm, ja og på eldre biler (over 10 år sånn ca) så har de fleste verkstedene glemt åssen disse bilene fungerer / var skrudd sammen og er i grunnen likke nyttige som en ostehøvvel med tanke på reparasjon av bil:huh: feilkode leserene har de ofte kastet og feilsøking på elektrisk annlegg er de ikke spesielt vant til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Fagfolk er fagfolk 

Nja... Hadde et annet tilfelle for noen år siden. Bil med moderne CDI motor mistet MYE effekt helt konsekvent og alltid. Var 3-4 ganger på merkeverksted og de skifta deler for maaange tusen uten at det hjalp. Reiste på sommerferie og fikk grublet litt, merkeverkstedet hadde tydeligvis ikke peiling, kunne de ikke se feilen på PCen så visste ikke de hva det kunne være men en dieselmotor er nå ganske mye en mekanisk klump fremdeles... Et vakuummeter koblet på en av slangene under panseret avslørte feilen umiddelbart og etter et par minutt var feilen lokalisert til en lekk vakuumklokke. Verksmesteren var rimelig flau da jeg fortalte han om årsaken og jeg slapp rimeligvis unna det meste av regningene...

 

Disse 2 episodene er vel omtrent alt jeg har brukt verksted til så oddsen for at jeg blir fornøyd med et verkstedbesøk er vel rimelig lav... Trenger kanskje ikke nevne at at jeg har hatt tilsvarende erfaring med en 70 hk EFI påhengs også... Gjorde en del feilsøking, fant ikke feilen og leverte inn på et velrenommert verksted og fortalte hva jeg hadde gjort. Fikk bare tilbakemelding om at da hadde jeg gjort det de kunne gjøre så der var ikke stort hjelp å få der... Litt mer jobbing og motoren ble gullegod.

 

Jeg har jo også sett en del galskapreparasjoner utført av ufaglærte (og faktisk av faglærte også) så egentlig handler det mest om å ha litt peiling på hva en holder på med, fagbrev i seg selv er ingen garanti men helt klart en med fagutdanning BØR være bedre egnet til å utføre jobben.

 

Slike forbud som det snakkes om her kommer fram i lyset når en eller annen akademiker skal rettferdiggjøre jobben sin... Minner meg om det han litt eldre karen som pleide å ta PKK på bilene mine sa da de nye PKK reglene ble innført for noen år siden: "Det hadde nå vært litt greit om de som lager reglene hadde hatt littegranne peiling på bil.".

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges Bilbransje Forbund har vel blitt litt bekymret over for lang levetid på bilparken og manglende kroner i kassa.

Nybilsalget , fossil , stuper og etterhvert som bilen blir eldre forsvinner garantiene og kundene forlater merkeverkstedene.

For ikke å glemme el-bilenes mye færre verkstedtimer pr km enn fossilbilene.

Blindt , angstbitersk , kompetanseløst og på kollisjonskurs med Statens Vegvesens regelverk og forordninger er ord som brukes mot NBFs forslag.

Skal like å se merkeverkstedene utvide sin begrensede gammelbilerfaring når de allerede sliter med de nyere årganger.

Lr med 1948 som eldste modell er jo bare bleiebarnet sammenliknet med Mercedeser og Forder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikkje skjere alle fagfolk over ein kam, men det er ein ting dei er udiskutabelt best på, og det er å framheve sine eigne fordelar. Og eg er slett ikkje overbevist. Eg har gått over og fiksa på arbeid eg har betalt dyrt for, både bil, rørlegging og anna. Då er det ikkje mykje vits så lenge eg har tid og verktøyet som skal til. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 time siden, SveinHa skrev:

Eier hadde sett bremse væske på gulv i garasjen i forkant? 

Hadde ringt noen bjeller i min garasje da...... Ihvertfall ikke kjørt uten å sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...