Jump to content
LRforum
Dan

Drikker kjølevæske d2 v8

Recommended Posts

Egentlig såkalt ny motor, 1år men den begynte å drikke kjølevæske i sommer og etterhvert røyk pakning mellom olje Vannpumpa kosta 18 timer og 28000 

Nå er vi i gang igjen men om det er samme feil vet jeg ikke 

Ser ingen tegn til lekkasje 

Noen smarte hoder her? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke lekker kjølevæske ut må det jo lekke kjølevæske inn i sylinderne. Du kan jo ta ut en og en av pluggene og sjekke tilstanden på disse. Hvis du har en lekkasje vil sannsynligvis pluggene være helt rene etter som kjølevæske vasker sylinderen. Ta også en trykktest av kjølesystemet. Kan jo lekke fra f.eks valley pan gasket og da kan kjølevæske fordampe. Kan være vanskelig å finne.
 

Begynn med det enkle

 

Lykke til 

 

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, MartinM skrev:

Hvis det ikke lekker kjølevæske ut må det jo lekke kjølevæske inn i sylinderne. Du kan jo ta ut en og en av pluggene og sjekke tilstanden på disse. Hvis du har en lekkasje vil sannsynligvis pluggene være helt rene etter som kjølevæske vasker sylinderen. Ta også en trykktest av kjølesystemet. Kan jo lekke fra f.eks valley pan gasket og da kan kjølevæske fordampe. Kan være vanskelig å finne.
 

Begynn med det enkle

 

Lykke til 

 

Martin

Takker må jo få orden på denne kjærra snart 

Men går lotto'n inn blir det nok ny defender ja

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 6.1.2020 den 8.00, MartinM skrev:

Hvis det ikke lekker kjølevæske ut må det jo lekke kjølevæske inn i sylinderne. Du kan jo ta ut en og en av pluggene og sjekke tilstanden på disse. Hvis du har en lekkasje vil sannsynligvis pluggene være helt rene etter som kjølevæske vasker sylinderen. Ta også en trykktest av kjølesystemet. Kan jo lekke fra f.eks valley pan gasket og da kan kjølevæske fordampe. Kan være vanskelig å finne.
 

Begynn med det enkle

 

Lykke til 

 

Martin

Det er vakum når jeg skrur av beholderen til kjølevæska og det lekker ikke jevnt hele tiden, men ligner litt på forløpet til at pakningen mellom olje vannbumpa røyk 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker det kjølevæske inn i sylinder lekker det også kompresjonsluft andre veien. Da blir det et helsikes trykk og temperatur og motoren koker på sekundet. 

 

Byttet du radiator?  Fjern deksel/plast og sjekk lekkasje umiddelbart etter kjøring. Da er trykket fremdeles høyt og små lekkasjer kan oppdages.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøv å skifte lokket på ekspansjonstanken til kjølevæsken med ett nytt Genuine Lr lokk. Gjør en skikkelig lufte prosess. Hjelper ikke dette, er det nok dessverre topp pakninger / valley gasket  som må skiftes og topper avrettes.

Det er ikke dyrt, bare mye jobb - Dyrt på verksted dessverre ..:( 

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprekk i sylindervegg blir ikke nevnt,ser jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutter siden, gautes skrev:

Sprekk i sylindervegg blir ikke nevnt,ser jeg.

Det er liksom det du absolutt ikke ønsker, Dan har jo en ny motor, antar derfor at den er med topphatt sylinder foringer som i stor grad eliminerer dette problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, Brage skrev:

Det er liksom det du absolutt ikke ønsker, Dan har jo en ny motor, antar derfor at den er med topphatt sylinder foringer som i stor grad eliminerer dette problemet.

Stemmer det, og toppakningen burde holdt tett, neste gang kjøper jeg motor i deler å skrur sjøl, mye rimeligere og da vet jeg hva jeg får 

Denne metall klumpen har kosta litt for mye penger 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 30.1.2020 den 22.48, Brage skrev:

Det er liksom det du absolutt ikke ønsker, Dan har jo en ny motor, antar derfor at den er med topphatt sylinder foringer som i stor grad eliminerer dette problemet.

Blir skifte av toppakning hjelp?? 

Fått tilbud fra strømmen 28000 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du trykksatt systemet for å finne lekkasjer?

 

Koker motoren?

 

På 30.1.2020 den 20.00, Brage skrev:

Prøv å skifte lokket på ekspansjonstanken til kjølevæsken med ett nytt Genuine Lr lokk. Gjør en skikkelig lufte prosess. Hjelper ikke dette, er det nok dessverre topp pakninger / valley gasket  som må skiftes og topper avrettes.

Det er ikke dyrt, bare mye jobb - Dyrt på verksted dessverre ..:( 

 

Mvh Brage

Burde ikke motoren fosskoke om det er kompresjonslekkasje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du trykksatt systemet for å finne lekkasjer?

 

Koker motoren?

 

Burde ikke motoren fosskoke om det er kompresjonslekkasje?

Ser lekkasje mellom topp blokk venstre side fører 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det lekker rett ut kan pakning være defekt, men på en nyoverhalt motor synes jeg det lukter litt merkelig. 

 

På 30.1.2020 den 23.00, Dan skrev:

Stemmer det, og toppakningen burde holdt tett, neste gang kjøper jeg motor i deler å skrur sjøl, mye rimeligere og da vet jeg hva jeg får 

Denne metall klumpen har kosta litt for mye penger 

Kan du skru en hel motor selv bytter du toppakningen selv. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Dan,

det er som sagt ikke spesielt vanskelig å skifte topp pakninger  på D2 V8, det ligger også ute en YouTube video fra britisk Atlantis som tar deg gjennom hele prosessen.Du trenger pakninger og små deler for Max 2-3 tusen kroner. Så dette burde du bare prøve selv. Må toppene planes, så gjør motorsevice i Halden dette for ca 1000 kr toppen.

Det er litt skru arbeide, derfor blir det dyrt på verksted.

Skal man ha Rover V8, så er dette en jobb man må lære seg, for den kommer.

 

Mvh Brage 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lønner seg vel å bruke ARP pinnebolter i stedet for de originale strekkboltene da disse gir seg over tid.

Redd jeg må gjøre samme jobben selv snart. :unsure:

 

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, MartinM skrev:

Lønner seg vel å bruke ARP pinnebolter i stedet for de originale strekkboltene

Ja absolutt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1.2.2020 den 13.07, Brage skrev:

det ligger også ute en YouTube video

 

Atlantic British skulle det være

Her er linken Disco 2 V8 head gasket ( topp pakninger ) Del 1:https://www.youtube.com/watch?v=KLftjCd1RcE&t=135s 

Del 2:https://www.youtube.com/watch?v=AmgrkdNCmbY&t=1010s

 

Tar du deg tid til å se disse 2 videoene burde du være godt forberedt til å klare en slik jobb.

Nøyaktig Torque meter må du ha.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 3.2.2020 den 9.14, Brage skrev:

 

Atlantic British skulle det være

Her er linken Disco 2 V8 head gasket ( topp pakninger ) Del 1:https://www.youtube.com/watch?v=KLftjCd1RcE&t=135s 

Del 2:https://www.youtube.com/watch?v=AmgrkdNCmbY&t=1010s

 

Tar du deg tid til å se disse 2 videoene burde du være godt forberedt til å klare en slik jobb.

Nøyaktig Torque meter må du ha.

 

Mvh Brage

Som småbarns pappa for 2 gutter og en til på vei og 54 år er fritid hobby fremmed ord 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...