Gå til innhold

Black Beauty - D3, 4.4 V8, 2005


jon71

Anbefalte innlegg

I dag var det tid for å bytte til sommerdekk. Litt lett snø i luften, men den smelter fort vekk igjen. Vinterdekkene ble også vasket, før de ble lagt vekk for sommeren. :)

 

052.jpg

 

Btw.........er det ingen som har bruk for alu-felger til Defender (Deep dish tror jeg de heter) eller 20-tommer til Disco3/4, type Radius12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En liten oppdatering fra før og i sommerferien. Har hatt et problem med lekkasje i AC-systemet. Fikk det fyllt opp i fjor, men det holdt bare i 2 uker. Sjekket med UV-lys og fant at rørene til bakre varmeapparat lekker. Trodde først det bare var i skjøtene, men etter nærmere undersøkelser så jeg at indikatorvæske hadde lekket ut mellom rørisolasjonen og røret, ikke bare i skjøtene som jeg trodde. Nye o-ringer ville derfor ikke hjelpe. :O Som en "quick fix" kjøpte jeg et nytt rør som ikke har tilkoblinger til bakre anlegg. Fikk så fyllt opp systemet igjen, og det virker som om det holder på trykket nå. Så får jeg vurdere om jeg skal koble til det bakre igjen senere.

 

057.jpg

 

Fjernet venstre "batteriboks". .........også alle o-ringene jeg trodde jeg trengte. :O

056.jpg

 

058.jpg

 

Nytt og gammelt rør.

 

059.jpg

 

060.jpg

 

Nytt rør på plass.

 

055.jpg

 

Olje i transferkasse byttes.

 

061.jpg

 

På vei til Østlandet på sommerferie. ............vakre Nordkjosbotn..........not. :D

 

062.jpg

 

Narvik.

 

063.jpg

 

Kjørte Kystriksveien på tur nedover. Det ble endel ferger, men en fin tur.

 

064.jpg

 

Fra andre overnattingsted, litt nord for Tynset.

 

066.jpg

 

Norge er et lukket land. :D

 

065.jpg

 

Kjørte gjennom Sverige på tur hjem. Det er så mye bedre om man skal frem, i forhold til 40, 50, 60, 70, 80 og ned igjen i Norge. Hadde konstant regnvær på turen, så teltet ble ganske vått og pakke sammen.

 

Hadde ingen problemer med bilen på denne turen, som sikkert var på rundt 5000 km totalt. Må si meg fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da har jeg fått bilen EU-godkjent. :) Fikk noen 2-ere. Fremre venstre øvre bærekule hadde slakk. Litt rart siden jeg byttet hele bærearmen med kule i fjor. Men det var litt slakk da jeg tok den av. Så var det lenkearmen til bakre stab.stag. Skjønte ikke først hva han hadde skrevet, før jeg kikket under bilen. :O

 

Lenkearmene fjernet:

067.jpg

 

Jeg klarte å trekke ut den ene kula for hånd, der armen fortsatt fantes. :O

 

Så fikk jeg også en 2-er på bremserør over bakaksel. For mye korrosjon. Det var i og for seg greit. Lett å lage nye rør, men mye jobb å komme til. Eksosanlegget må bort, så man får fjernet varmeskjold. Alle bolter var selvfølgelig umulig å skru ut pga rust, men med litt glavold fikk jeg det av. AC-rørene til bakre varmeapparat lå under bremserørene, men siden de allerede var frakoblet pga lekkaskje, kuttet jeg dem bare av. Nye rør ble bøyd for hånd med de gamle som mal. Jeg skjøtet rørene ca. under baksetet.

 

Eksos og varmeskjold fjernet:

068.jpg

 

AC rør kuttet:

 

069.jpg

 

Gamle bramserør:

 

070.jpg

 

Klipsene som holder rørene var i dårlig forfatning, så jeg anbefaler de som skal gjøre samme jobb å ha noen nye. Jeg limte de sammen/på plass med MS40. Virker som om det fungerer. :)

 

Solfilm på rutene til framdørene er ikke populært. Fikk 2-er på de også. Rammenummer var heller ikke særlig lesbart, men jeg fikk frem tallene da jeg kom hjem og brukte en roterenede stålbørste. Men de var fortsatt dårlig, så jeg bestilte time hos biltilsynet for å prege inn på nytt. Det gikk bare fint. Nytt nummer ble plassert foran høyre bakhjul, siden de ikke fikk plass til maskinen bak høyre framhjul.

 

Fikk samtidig ført inn hengervekter i vognkortet. Han godtok brukermanualen til bilen som dokumentasjon. Det gikk nok litt fort i svingene da han endret dataene på bilen. I følge gammelt vognkort skulle felgene mine ha -299 mm innpress. Det ble endret til 55mm, som er nesten de 53mm som er oppgitt. Taklast på 75kg som han også skulle legge til, glemte han. Fikk ikke endret toppfarten fra 250 til 195, slik at jeg ikke trenger dekk merket W. Da måtte jeg ha et dokument fra LR. Men alt i alt gikk det fint.

 

Kan også nevne noe han på Biltilsynet sa om solfilmen på framdører. Om du blir stoppet og the ser det, kan du få bruksforbud på bilen. Om det var ille nok, ble det anmeldelse. :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har hatt litt ulyd fra forstilling i det siste. Trodde det var en drivknute på venstre side, siden jeg hørte litt klakking der, sist jeg kjørte i terrenget. Ny komplett drivaksling var kjøpt inn, og i dag tenkte jeg bytte den. Jekket opp bilen og sjekket tilstand på drivaksel, men fant egentlig ikke noe feil. Men da jeg to tak klokka 9 og 3 og rikket fram og tilbake, hørte jeg det var noe som ikke var som det skulle. Men det var på motsatt side.

 

På andre siden rikket jeg hjulet og ganske riktig. Navet/lageret var veldig løst. Det forklarte godt hvorfor det var ulyd. :O Det rare er at det er bare litt over et år siden dette lageret ble byttet. Kjøpte et merke som heter Optimal, eller lignende fra AF. Tror ikke jeg kjøper det igjen. Etter litt meldinger frem og tilbake var det en i Tromsø som hadde et liggende. Da var det bare å hive seg i Seriebilen og kjøre til byen.

 

Byttet gikk veldig greit, siden det ikke var så lenge siden det ble byttet sist og jeg hadde brukt kobberpasta på boltene. Så nå er alt bare flott. :) Bilen er stille og fin igjen. Bare å vente på nytt Timkenlager fra AF, så han jeg lånte av kan få tilbake. :)

 

Gode mekkeforhold:

 

071.jpg

 

Gammellageret:

 

072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fikk bytta til sommerhjul i påsken. Det var jo så fint vær. :) Men så kom vinteren tilbake. Heldigvis ble det bare litt slaps og vann på veien, så det ble ikke noe problem. Var dessuten en ukes tid på Svalbard rundt 1. mai.

 

077.jpg

 

I dag fikk jeg "ånden over meg" og byttet bryteren til øvre bakluke. Det er som jeg har forstått et klassisk problem på disse bilene. Problemet er vann som trenger inn i bryteren og gjør at det oksiderer på metallplata der inne. Denne løsner så, og det blir vanskelig å åpne luke. Jeg hadde fjernet all innmat og kunne derfor trykke direkte på mikrobryteren.

 

073.jpg

 

Metallplate:

 

074.jpg

 

Ny bryter. Den har visstnok bare plast i seg, så kanskje den holder. Den passet ikke direkte. Jeg hadde ikke noen kontakt den passet i, så jeg loddet ledningene sammen.

 

075.jpg

 

Ferdig resultat:

 

076.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har merket at jeg har dårlig lading på lavt turtall. Sjekket med IIDtool'en og kunne see at jeg hadde 11 komma noe noen ganger. På høyere turtall kunne jeg fort få 15 volt. Bestilte derfor ny generator fra over dammen. Har også hørt litt hvinelyd fra den i det siste. De ble spesielt mye lyd på lørdag, da jeg kjørte for å hente den på posten. :O Tok den ut i går, og kunne ikke merke at lager var dårlig. Hva er det som evt lager hvinelyd, om det ikke er lager?

 

Fikk den ut etter endel bannskap.........idiotisk plassering langt ned på mortoren. Så mye bedre på gamle RR. Da sitter den midt i glaninga på toppen. Men nå er alt i skjønneste orden, og lyd er borte og lading er god. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en liten oppgradering/modifikasjon i dag. Har hatt en dårlig bryter til øvre bakluke allerede, og det er jo kjekt å kunne åpne luka fra innsiden. Land Rover Passion i Italia lager en smart løsning som monteres uten å endre på den originale installasjonen. I dag var det så fint vær at jeg gikk i gang med å montere. Jobben er egentlig ganske grei. Litt småtilpassing, men alt smatt på plass.

 

Aktuator må tas ut og ny utløserkabel kobles til.

 

 

079.jpg

 

Så må det lages er hull i panelet for håndtaket.

 

080.jpg

 

Ferdig montert.

 

081.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin løsning. Gjorde tilsvarende på en kompis sin D4 forleden...etter å ha jobba leeenge med å få opp luka grunnet sliten originalaktuator. Da med en enkel egenutviklet løsning med wire i strømpr inni luka og ført åpent ut på sida av luka. 

 

20230310_173324.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fin løsning det der, så lenge man ikke har hundegitter eller masse skrot i bagasjerommet, feks en ytterdør :( Jeg har lekt med ideen om å trekke den wiren helt til baksetet en plass, men ikke kommet på noen konklusjon enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk for en stund siden oransj "BRAKE"-lys i instrumentpanelet, samt "CHECK BRAKE PADS". Byttet klosser fremme, men tor jeg ødela sensorkabelen. Den ville ikke feste seg skikkelig til bremseklossen etterpå. Men selv om den ikke er på klossen lyste "BRAKE". På andre biler jeg har hatt går lyset ut dersom man kobler den av. Fungerer den på en annen måte her? Tenkte at det kunne være at det var slitt bak også, så jeg byttet klosser der også. Venstre side var helt fin, og jeg hadde ikke behøvd å bytte der. På høyre var det mer slitt, men ikke ekstremt, bortsett fra at belegget hadde løsnet fra den ene klossen. Det har jeg aldri opplevd før. Etter byttet lyser det fortsatt. Har bestilt ny kabel til front, så får vi se om det løser lyset.

 

 

082.jpg

 

Finn en feil. :D

 

083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...