Jump to content
LRforum
jon71

Black Beauty - D3, 4.4 V8, 2005

Recommended Posts

Da har jeg beveget meg til dette årtusen, og skaffet meg en LR3, eller Disco3 som den kalles i det meste av verden. Kjøpte den i midten av desember, her i Tromsø. Bilen er importert i 2014 fra USA. Den har bensin V8 på 4.4 liter. Litt småfeil har den, som f.eks. LIN bus # 1 feil, som gjør at speil ikke går å justere, soltak lar seg ikke åpne og setene beveger seg stegvis. Tror denne feilen kommer av den klassiske vannlekkasjen fra soltaket. Jeg fant en løs ledning på gulvet på passasjersiden. Har hatt ute Central Junction Box (CJB), for å bytte dreneringsslangen fra soltaket. Det var trangt å komme til, men det gikk. Fikk derfor tilgang til pluggen i CJB, hvor LIN bus #1 skal kobles. Men problemet ble ikke løst, så jeg må forske litt mer. Tror kanskje jeg skal trekke ny ledning fra CJB til seat memory module. Men ser i wiringen at det er en felles kobling for sete, soltak og rain sensor som heter SJ45. Denne har jeg ikke klar å finne. Er det noen som vet hvor denne sitter? Skal i hvertfall gå 3-4 tynne røde kabler inn på den.

 

Litt nytt fikk jeg gjort i dag likevel. Byttet varmeapparatvifta, da den gamle bråkte masse på lave turtall. Tok i samme slengen kupefilteret. Lyktebeskyttere foran ble montert og nye sideblinklys.

 

001.jpg

 

Før:

 

002.jpg

 

Etter:

 

003.jpg

 

004.jpg

 

005.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staselig vogn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, takk. :)

 

Den går bedre enn seriebil. :D Men ikke fullt så bra som Allroad'en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er vel en kompis av meg som har hatt den bilen. Trivelig doning. Litt festlig at dette muligens er den bilen som han, som aldri skulle ha Land Rover, har hatt lengst:D Han var veldig fornøyd med den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var en kar fra Rena, eller der omkring, som eide den. Han var veldig glad i bilen forstod jeg. Han stod å kikket etter meg da jeg kjørte, etter å ha kjøpt den.............kanskje med en tåre i øyekroken. :O

 

I dag prvde jeg en ny "taktikk" for å finne LIN bus feilen. Koblet meg på ledningen fra CJB og direkte til seat memory modulen............men det løste ikke noen problemer. :O Tror det neste blir å koble seg til soltakmodulen. Kanskje den vil virke. Mulig det er en feil på seat mem. modulen. Kanskje ingenting virker dersom en modul har feil. Men jeg kjenner ikke så godt til dette systemet, og har heller ikke fått kjøpt diagnoseutstyr. Hvorfor er det så dyrt med slik utstyr til LR? Til VAG hadde jeg en av de aller beste løsningene (Ross-tech VAG-COM), og den kostet bare rundt 2000,- og kunne brukes på alle biler, samt oppdateringer var hyppige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forsvarskar, så således nomade, men opprinnelig fra indre Østlandet ja. Dog ikke Rena, men han har bodd der og:D Hvis bilen lå på finn, så er det den. Har ikke vært så mange slike til salgs;)

 

Håper du finner ut av plunderet. Det er en grom bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artig med flere aktive D3/D4 eiere her i nord.:) Du får oppdatere signaturen din...

Har dessverre ikke så mye å bidra med i feilsøkingen, men du kan komme innom å prøve IID toolen vår. Den gir kanskje noe å gå etter selvom du ikke når alle funksjoner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke IID Tool'en låst til VIN nummer? I så fall må man kjøpe utvidelse. Neste på innkjøpslista blir diagnoseutstyr, tror jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IIdtool er låst ja, men du kan lese og slette feilkoder på alle nyere LR stort sett 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har merket at når man velger snow, sand and grass, har man ganske mye mindre fres i motoren. Setter jeg den til normal blir det andre boller. :D

Fant i dag en VIN-dekoder som gav meg masse info om bilen. Har lagt den med i tråden, dersom noen er interessert. :) Har enda ikke vært under bilen, men i følge lista har jeg diff.lock bak også. :)

 

Driver å ser på muligheten for hengerfeste, da det ikke er innført noen vekter i vognkortet. Fikk høre fra Vegvesenet at de måtte ha noe dokumentasjon på hengervekter, får å godkjenne det. Er det noen som sitter på slik info? Min bil er som sagt importert fra USA, men skulle tro at ramma er den samme på alle D3.

 

BS96907.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, jon71 skrev:

Har merket at når man velger snow, sand and grass, har man ganske mye mindre fres i motoren. Setter jeg den til normal blir det andre boller. :D

Fant i dag en VIN-dekoder som gav meg masse info om bilen. Har lagt den med i tråden, dersom noen er interessert. :) Har enda ikke vært under bilen, men i følge lista har jeg diff.lock bak også. :)

 

Driver å ser på muligheten for hengerfeste, da det ikke er innført noen vekter i vognkortet. Fikk høre fra Vegvesenet at de måtte ha noe dokumentasjon på hengervekter, får å godkjenne det. Er det noen som sitter på slik info? Min bil er som sagt importert fra USA, men skulle tro at ramma er den samme på alle D3.

 

BS96907.pdf 466 kB · 14 downloads

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165950735

 

kan jo ringe å høre om disse har noe informasjon fra vognkortet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, Adventure skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165950735

 

kan jo ringe å høre om disse har noe informasjon fra vognkortet. 

 

Denne er en europeisk utgave, Jon har en fra USA. Skille i chassisnummer, som visstnok kan lage problemer med BT... 

Har du kontaktet importøren slik vi snakket om?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sendte en forespørsel gjennom nettsidene til Land Rover Norge, men har ikke fått noe svar. Er det noen som har en mail-adresse som kan brukes?

 

Ser i brukermanualen til bilen at den skal ha samme vekter som en europeisk bil, men er ikke sikker om det holder som dokumentasjon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da jeg oppgraderte henger vekten på D1 så var det Glenn Klemetsen (gk@landrover.no) som ordnet nødvendig papir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mailen kom rett i retur. :O Han er kanskje ikke lenger der? Men jeg fant en annen mail på sidene til LR. Den fikk jeg i hvertfall tilbakemelding om at de har mottatt forespørselen...........så da er det bare å vente. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg en liten pakke.

 

006.jpg

 

Gikk veldig greit å programmere den nye nøkkelen. Fikk for noen dager siden selve nøkkeldelen fra https://keysinthepost.com/

Kan absolutt anbefale dem. Tok bare et bilde av nøkkelen, så slipte de en ny og sendte til meg. De var tom for bare nøkkelbladet, så de sendte en tom (uten elektronikk) flip key.

Siden jeg hadde bestilt IIDTool med en nøkkel, kunne jeg bare flytte over nøkkelbladet til den med elektronikk. Nå har jeg to nøkler. :)

 

Er det noen som er godt bevandret i bruken av IIDTool? Min bil har jo tripteller i miles. Går det å endre det til km? Så på et bilde av et instrument at km står litt til venstre for der det står miles. Jeg får enkelt endret kjørecomputer til km, men det er kanskje mer vanskelig med odo og trip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette fikser vi en dag du kommer på besøk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har testet IIDTool'en litt i dag. Fikk klokka til å bli vist i instrumentpanelet, og ikke bare på stereoen. :) Jeg fikk også konstatert at man får feilmelding om LIN BUS # 1 ikke er koblet til. Da varsler den om soltak, regnsensor og setemodulen. Prøvde så å koble til bare setemodulen, og resatte feilkodene. Da virket plutselig sete som det skulle, og speilene gikk å stille. :) Deretter koblet jeg inn resten av systemet, og da virket ikke noe. :O Det kan være noe feil med en modul. Kanskje alle må virke for at systemene skal fungere. Eller så er det en kortslutning et sted, el. Satte tilbake til bare setemodulen, men da klarte jeg ikke å få det til å virke igjen. Men litt har jeg i hvertfall funnet ut. :) Får prøve mer i morgen..........nå er det blitt mørkt igjen.

 

Har du noen løsning Yngvar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen din er sikkert godkjent på typegodkjenning? Og i tilfelle burde de ikke trenge annen dokumentasjon. 

Selv om bilen er enkeltgodkjent har de info nok om de gidder se etter.

 

Jeg har heller ikke klokke ved speedometeret. Kanskje jeg får prøve om jeg finner den med Hawkeye.

 

Gratulerer forresten.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...