Gå til innhold

Black Beauty - D3, 4.4 V8, 2005


jon71

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det var ikke endeledd som var dårlig.........det var hjullageret på høyre side. Etter lyden å dømme trodde jeg venstre var dårlig, men jeg hadde nylig byttet det. Noen ganger er det vanskelig å høre hvor lyden kommer fra. :O

 

Bestillte nytt lager, og byttet det forrige helg. Alt løsnet greit, bortsett fra den lille bolten som holder skiva på plass. Hverken varme eller muttertrekker gjorde at den løsnet. Måtte til slutt borre den ut.

 

042.jpg

 

Den "lille jævelen" :O

 

043.jpg

 

Gammelt lager. Ganske tørt og mye lyd:

 

044.jpg

 

Nytt lager. Må bare få kjøpt en ny bolt for å holde skiva.

 

045.jpg

 

Ferdig montert:

 

046.jpg

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jon71 skrev:

Det var ikke endeledd som var dårlig.........det var hjullageret på høyre side. Etter lyden å dømme trodde jeg venstre var dårlig, men jeg hadde nylig byttet det. Noen ganger er det vanskelig å høre hvor lyden kommer fra. :O

 

 

Sant. Felgen holder skiven på plass så det er ikke kritisk. Jeg måtte bruke slagskrujern på den lille bolten da jeg byttet skiver første gang. Med kobberpasta er det ingen problem senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har bestillt nytt panel til klimaanlegget. Har sett at det er varmetråder i frontruta, og tenke det kunne være kjekt å få på plass. Var ikke sikker på om trådene var tilkoblet, så jeg tok av panelene på a-stolpen. Kunne fort konstatere at det var tilkoblet på begge sider. Sjekket også sikringsboksen, og der var både rele og sikring på plass. :) Blir spennende å se om det virker. Skal også sjekke om det er varmeelementer i forsetene. Men det blir i morgen.

 

Rele nr. 2 på høyre side og sikring nr. 8 på venstre og 9 på høyre.

 

047.jpg

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What:blink:  Har du ikke knappene for varme i frontruten?   Ja det blir bra å få på plass!

Hos meg er den øverst (ytterst til høyre) en sånn "defroster" knapp som aktiverer både tråder fremme og bak + maks varmluft til frontruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På vei til jobb i dag var det ekstremt vått på veien, med slaps og store vanndammer. Det sprutet godt. :O Plutselig begynner fronten å senke seg til bump stops. Fant et sted å stoppe, og prøvde å resette fjæringen. Men den ville ikke opp fremme. Kunne ikke høre noen luftlekkasjer. Prøvde litt forskjellig med IIDtool, men fikk ikke luft fremme. Ser i 4x4 displayet at høyre foran vandrer litt opp og ned. Mistenker høydesensor har fått litt mye vann :O

 

 

Har bestilt ny sensor og ny belg/demper. Får håpe det løser problemet.

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg omsider fikset feilen. :) Siden sist har jeg sprayet kontakten til sensor, og da ville fronten heve seg. Men jeg fikk feilmeldinger så fort jeg passerte 50km/t. Ny sensor ble bestilt, samt ny demper/belg, siden den så så sliten ut. Pga familiebesøk ble ikke gjort noe forrige helg, men i dag fikk jeg gjort ferdig jobben.

 

Ny sensor ble montert. Den gamle løsnet greit, selv om skruehodene nesten ikke hadde torx igjen pga rust. Kjente at armen på den gamle gikk veldig mye tregere enn den nye.

 

 

048.jpg

 

Hadde på forhånd sett på Youtube hva som var letteste/beste måte å få av demper/belg. De to ytterste mutterene er helt greie å komme til, men den innerste er ikke like god. På Youtube så jeg at noen tok den fra motorrommet, ved å fjerne et varmeskjold. Det gikk ikke her. Jeg hadde ikke et universalledd som var lite nok. Så da ble det fastnøkkel fra hjulbrønnen. Veldig trangt men det gikk. Det er nok en fordel å løsne innerskjermen. Da blir det litt mer plass på toppen, samt at man får løsnet luftslangen, så det blir lettere å få av nippelen.

 

Gammel belg:

 

049.jpg

 

Ny og gammel:

 

050.jpg

 

Glemte å ta bilde av ny belg montert. :O Etter montering var det kalibrering med IIDtool. Det gikk veldig greit. Og nå fungerer alt som det skal............ingen feilmeldinger. :) 

 

051.jpg

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I helgen tok kompressoren til luftfjæringen kvelden. Har egentlig ventet på at det skulle skje. Den har begynt å bråke endel når den går. :O Bestilte ny kompressor på søndag kveld fra lrparts.net. Kjøpte Dunlop varianten til 195£. På mandag morgen fikk jeg melding fra DHL om at pakke var på vei, og i dag (tirsdag) ble den levert på jobben. Det kaller jeg rask ekspedering. :)

 

Så da var det bare å hive seg til å bytte. Det gikk ganske greit å få av den gamle, men den øverste bolten til festebraketten er vanskelig å komme til. Det så også ut til at noen har prøvd jekken under kompressoren, siden det nedre "festeøret" var knekt. Må bestille ny brakett etterhvert. Løste det midlertidig med et par kraftige strips.

 

Alt fungerte fint etter byttet. Bilen hever seg igjen. :) Det er en ting jeg ser på IIDtool, og det er at gallery pressure synker etter at kompressor stopper. Er det vanlig? Hvis ikke, hva kan være feil?

 

Glemte selvfølgelig å ta bilder...........får gjøre det når braketten skal byttes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at de satt på den nye kompressoren. Jeg fikk i hvertfall indikering på temp med IIDtool.

 

Men det kan jo være at andre fabrikanter ikke har med sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Ser at min på motoren har brudd, mens den på huset viser normale verdier (ohmet, og har ingen feilmeldinger). En IID tool er på vei i posten,så da finner jeg vel alle de andre feilene som ikke er feil også... 

 

Men om de følger med ny kompressor, så er det vel håp om å få tak i en sensor fra noen som bytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som om trykket stabiliserte seg rundt 460, om jeg husker rett.

 

@le: Jeg kan se om det lar seg gjøre å få av en temp sensor. Har ikke sett hvordan de er festet enda.

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sensoren på motoren er ikke en utvendig sensor. Den er sikkert bygd inn i selve motoren. På kompressordelen er det en utvendig sensor, men det er vel ikke den du er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat styrt med dette selv.. det som var feil hos meg var den lille sensoren som er skrudd på utsiden av kompressoren og gir kompressor temp, ser ut som en litt stor kabelsko. 
Også er det en trykksensor, som sitter med to skruer nedi det sorte kompressorhuset. 
Finnes det flere sensorer da? 
Kompressoren min har ikke flere kabler gående til seg i hvertfall.. bare spenning inn, to litt tykke sort og rød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...