Gå til innhold

Black Beauty - D3, 4.4 V8, 2005


jon71

Anbefalte innlegg

Takk, takk. :) For å få fram klokka måtte jeg endre ECU'en til instrumentpanelet. Var litt spennende når alt i bilen slukket. :O Men så våknet den til liv igjen.........med klokke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Idag fikk jeg en lang pakke i posten. :D Jeg byttet mine korte takrails med lange. Måtte ut og montere så fort jeg kom hjem. Synes resultatet ble fint.

 

007.jpg

 

Håper snøen forsvinner snart, så det går å holde på litt mer ute med bil. Det meste står på vent om dagen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokke må flashes inn i bcu mener eg. 

iid tool gjør dette greit. 

Nanocom også, men der får man en rød lampe i dash som lyser når lys er på. 

Slitan m herlig bil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jon71 skrev:

Idag fikk jeg en lang pakke i posten. :D Jeg byttet mine korte takrails med lange. Måtte ut og montere så fort jeg kom hjem. Synes resultatet ble fint.

 

Håper snøen forsvinner snart, så det går å holde på litt mer ute med bil. Det meste står på vent om dagen. :(

 

Ble pent det der :)

Det tiner heldigvis.:rolleyes:  Jeg har fortsatt >3 meter skavvel ved innkjøringen.:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag var det tid for sommerdekk.............selv om det ikke er mye som minner om vår/sommer enda. :O Men veien er i hvertfall bar. Vasket felgene før jeg satte dem på, da de ikke var særlig rene. Fikk samtidig satt på skvettlapper bak. Ble litt enklere å komme til skruer når hjulet var tatt av. Tok en liten testtur i stad, og fant ganske snart ut at 20-tommer med 40 profil ikke er noe for veiene her. Er det noen som har 18 tommer og vil bytte i 20? Felgene er fra Radius og heter R12. Nypris er circa 3000,- per stk. En felg har litt oppskraping.

 

008.jpg

 

009.jpg

 

 

 

Legger også ved et bilde fra TT på Setermoen forrige helg.

 

010.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har endelig dekkene kommet. Syntes ikke 40 profil var noe særlig å kjøre med. Fikk lagt om så jeg rakk treffet på Setermoen forrige helg. Mye mere behagelig på dårlige veier med 65 profil. Kanskje en aning mer vinglete, men er vant til det fra RRC og seriebil.

 

Før:

 

011.jpg

 

Etter:

 

012.jpg

 

Fra kjøretur til Altevatn på Lørdag:

 

013.jpg

 

 

 

Endret av jon71
fingertrøbbel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 21.09, jon71 skrev:

BFG AT KO2 265/65x18

 

Ja det, så mye mer riktig ut på bilen, og er garantert bedre for bilen på alle måter i det lange løp. Tror faktisk eier får mer glede / bruksmuligheter med bilen når den er skodd som nå.

Har aldri helt skjønt de som kjører skikkelig terreng / turbil på 40/45 profil dekk. Det begrenser jo mye...

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det gjort litt på bilen igjen. Brukte helgen på å bytte alle bærearmene foran. Litt knot, men det gikk over all forventning. De nedre har vært byttet før, og til og med satt inn boltene med kobberpasta. Da er det jo en lek å få ut boltene. De øvre hadde aldri vært byttet, men det var heldigvis ikke fastrustet i foringene. Boltene så faktis fine ut, men jeg byttet siden det fulgte med nye. Ikke helt imponert over hvordan Land Rover har design'et de øvre armene. De kunne gått ha litt enklere tilgang til fremre bolt. Men den kom ut. :)

 

020.jpg

 

De gamle bærearmene:

 

021.jpg

 

Tok samtidig ut ventilblokka for å bytte pakninger. Bilen synker ned etter noen timer. Håper det blir bedre nå. Det var endel hvitt støv på pakningene.

 

014.jpg

 

Fire skruer holder alt samme:

 

015.jpg

 

016.jpg

 

 

 

017.jpg

 

018.jpg

 

019.jpg

 

Har også byttet olje og filter på motoren i dag. Tok også framdiff og bakdiff. Kjøpte en pumpe på Biltema, men den var ikke noe god. Gikk derfor tilbake til løsningen jeg bruker på seriebilen...............trakt og slange. Da slipper man å ligge under og søle med olje. Det renner litt sakte, men man står oppreist. :)

 

022.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke rørt kompressor enda...............men må vel sikkert gjøre det. Men først skal et hjullager byttes. :O Masse som har røket på kort tid. Men jeg tror bilen har stått mye før jeg kjøpte den.

Har ogås kjøpt ledningsnett for tilhenger. Så da kan jeg snart få ført inn hengervekter i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg oppdaterte her, ser jeg. :O Har i løpet av sommeren byttet oljer og filtere overalt, bortsett fra transferkassa. Har kjøpt oljen, men ikke byttet enda. På automatkassa byttet jeg til delt filter og bunnpanne. Da blir neste filterbytte litt enklere. :)

 

Gammel bunnpanne:

023.jpg

 

Ny bunnpanne:

 

026.jpg

025.jpg

 

Selv om jeg byttet alle bærearmene fremme hadde jeg fortsatt litt klonkelyder i humpene. Bestilte derfor nye stab-stagforinger, siden jeg kunne bevege staget i foringen. Har gått og ventet på bedre vær for å gidde å ligge under bilen. I dag ble det mulighet for å bytte. Men det ble litt skruing mellom regnbygene. Nesten hver gang jeg la meg under bilen, begynte det å regne. Men med mange stopp ble jeg nå ferdig etterhvert. :O

 

Nye deler:

 

027.jpg

 

Ny og gammel. Stor forskjell i diameter:

 

029.jpg

 

Høyre foring er lett å ta av:

 

028.jpg

 

Venstre er verre, fordi det er trangt ved øverste mutter. Men en leddnøkkel gjør det enklere:

 

030.jpg

 

Slenger også med et par tidligere bilder. To fra hjemturen i sommer. Stoppet og sov litt på Polarsirkelen på E6. De to siste er fra vidda i Alta, på en tur på barmarksløypene der.

 

031.jpg

032.jpg

 

033.jpg

 

034.jpg

 

 

Endret av jon71
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I helgen startet jeg med å montere tilhengerkontakt. Har hatt ledningsnettet liggende en god stund, men nå var det meldt bra vær over mange dager og da var det greit å holde på ute. Tok av bakfangeren for å komme lettere til, og samtidig fjerne litt rust på traversen. Brukte roterende stålbørste og sandblåsing. Det var egentlig ikke så ille som det så ut til. Metallet var jevt og fint etter rusten var fjernet. Fikk koblet til alle kontakter og ledninger, men hadde ikke noen henger å teste på, så det får jeg ta etterhvert.

 

Ettter rustfjerning:

 

035.jpg

 

036.jpg

 

Etter Owatrol og Benga med Arconol/Owatrol:

 

037.jpg

 

Fikk også testet en ting til. Har lekkasje i AC, og hadde kjøpt en UV-lykt for å finne lekkasjen. Kostet nesten ikke noe fra Kina. :) Og den fungerte fint. Har flere lekkasjer i rørskjøtene til bakre varmeapparat. Synes tydelig på bildene.

 

038.jpg

 

039.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et litt merkelig problem med tilhengerkontakten. Baklys og blinklys fungerte helt fint, men når jeg bremser lyser begge blinklysene. Trodde først det var noe feil med hengerlysene, men fikk det dobbeltsjekket på en annen henger. Tok derfor av kontakten på bilen og sjekket koblingen på nytt. Fant en feil, men det var bare en jord for konstantstrøm-pinnene.

 

Så begynte jeg å tenke litt.........bilen kommer fra USA, og de er jo så glad i kombinert blink og brems. :O Frem med IIDtool og der fant jeg noe som het North American Trailer Lights. Skrudde de av, og da kom ikke blinklysene på som bremselys...........men heller ikke de normale bremselysene. :O Sjekket derfor ledningen fra kontakten (svart-rød) til sikring, og videre vil ny ledning (svart-gul). Den endte i en av de to pluggene ledningsnettet skulle kobles til. Men der sluttet all forbindelse. Det var ikke lagt frem ledning for bremselys til denne pluggen.

 

Måtte derfor finne ledningen som gikk til venstre bremselys og koble meg på den. Da ble det bremselys. :) Det er sikkert endel finurlige ting på en US-importbil.

 

Fant også ut at jeg trenger nytt indre endeledd på passasjersiden. Har hatt en liten vibrasjon i det siste. Så at det var litt forskjellige dimensjoner på innfestningen til tannstanga. Er det noen som vet hvor mange mm en 2005 modell skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å velge det riktige. 

Men når du alt skrur der, bytter du begge ;) og da passer det nesten uansett, du må kun passe på hvor tykk endeleddet er i spindelen (mest sannsynlig 12mm). 

discovery-3-steering-rack-and-ends.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det forskjellig størrelse høyre/venstre side av tannstanga. Det var det jeg ikke helt forstod..........men da er det jo bare å kjøpe en av hver, som du sier. :) Yttre endeledd (spindel) kan jeg sikkert måle på bilen.

 

Noen anbefalinger om merke? ...........f.eks ikke Britpart, eller er de ok på denne delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært herlig med en V8'r da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...