Gå til innhold

P38 DSE - Overhaling av Register


wanrover

Anbefalte innlegg

Driver å overhaler register på min 98 DSE.
Problemet er at motoren kiler seg pga KAM-aksel stilling.
Har søkt høyt og lavt for å prøve å finne ut av problemet, men klarer ikke å finne ut av det.

Mulig noen her på forumet har gjennomført dette før og kan si "aha, her er feilen"

Har vedlagt en del forklarende bilder med tekstkommentar.

 

 

20200103_A.jpg

20200103_B.jpg

20200103_C.jpg

20200103_D.jpg

20200103_E.jpg

20200103_F.jpg

20200103_G.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeden mellom kam og pumpa står kanskje ein tann feil? 

 

Når låsebolten i svinghjulet er på rett plass  er det bare 0,05 klaring (målt med ur i pumpa).  
 

Anbefaler å legge inn et innlegg på landyzone, ganske mykje kompetanse på P38 der.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Feilen er lokalisert.

Det viser seg at posisjonen (foto over) hvor låsepinne passer best, ikke er TDC.

TDC ligger ca. ett kjedeledds bredde med dreining videre (medurs).

----

Ellers så har jeg lært at låsebrakett for kam ikke skal oppfores når register heloverhales.

----

Motoren hadde gjort ca. 300k før jobben, men jeg kunne egentlig ikke se noe særlig slitasje på registerdelene.

Men du verden hvor mye finere den går etter register-jobben:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare litt utfyllende info om hvordan jeg fant TDC uten å fjerne toppen. (Ville helst unngå å fjerne toppen, da det ellers ikke var nødvendig.)

-Fjerna glødepluggen fra sylinder 1
-Fikk laget en slangenippel som passet i stedet for glødepluggen
-Satte en transparent slange på nippelen, og holdt denne vertikalt oppover. samtidig som sylinder og slange ble fylt med (kjøle)veske.
-Dreide veivaksel til vesken viste høyeste punkt i slangen. (samtidig som ett matchende låsepunkt i svinghjulet ble funnet)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...