Gå til innhold

Motorbytte i D2 - startproblemer


jjada

Anbefalte innlegg

Har akkurat byttet motor i D2 (TD5). Får ikke start på den.

M+S og nødblink blinker om kapp når jeg vrir om tenningen. Startmotoren sviver som bare det, dette gjelder både med ECU fra donorbil og den originale.

Nanocom får ikke kontakt med ECU på noen av ECU-ene, men kommer inn på BCU og annet.

Startsperre og alarm skal fra før være deaktivert i BCU-en.

Originalmotor er 15p (med ettermontert 10p topp og 15p dyser). Donormotor er 10p.

 

Anbefales det å bruke ECU fra donorbilen ?

Vil bilen kunne startes med original ECU, selv om dyser ikke er programmert inn ?

Må jeg programmere noe for å bruke annen motor (og ECU) enn original ? (håper i såfall dette skal gjøres i BCU siden jeg ikke får kontakt med ECU)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, lafterolf skrev:

Har du plugget i kontakten på svinghjulsensor? Lett å glemme.

Ja. Glemte denne ved et tidligere girkasseskift, så denne gang husket jeg den.

 

Har du dyser og ecu som opprinnelig sto i bilen eller kommer dette fra annen bil?

Dysene følger motor fra annen bil.

 

Ecu fra donorbil må programeres mot BCU for å virke. Bruk orginal ecu.

Får ikke kontakt med ECU, men kommer inn i BCU

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør starte med å finne frem koblingsskjema og multimeter for å sjekke hvorfor nanocom ikke får kontakt med ECU. Ledningsbrudd, kortslutning til jord, korrosjon på jordingspunkt etc. Har ikke koblingsskjemaet i hodet, men normalt vil en ECU ha både strømforsyning og jord fra flere pinner i kontakten og alle er nødvendig for at alt skal fungere riktig. 

Mål spenningsfall under drift der det er mulig, ohmmeteret er upålitelig i kretser som er designet for å transportere litt strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk start i dag :)

Liten bagatell var årsaken. Hadde hatt løs den bryteren som henger på torpedoveggen som skal stoppe motor ved velt. Trykte ned bryteren og vipps så virket alt. Deilig følelse når man finner feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Tore Simonsen skrev:

Får nanocom kontakt med ECU nå?

 

 

Ja, fikk kontakt med en gang jeg hadde trykket inn bryteren.

M+S  og nødblink sluttet også å blinke, så greit å ha den bryteren i tankene hvis en slik feil skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...