Gå til innhold

Skifte ytre og indre mansjett LR4 2016


KjellB

Anbefalte innlegg

Har hatt Disco n på årsservice, der ble det avdekket skade på ytre mansjett samt bremsesko varsler ledningen. Tidligere eier har kanskje vært offroad med den, hvertfall ikke jeg. :-) Mitt spørsmål er det vanlig å skifte både indre og ytre mansjett samtidig ? Settet kommer med to mansjetter ser jeg. Er dette en jobb som folket gjør selv eller settes det bort til verksted? Kreves det noen form for spesialverktøy ?

 

/Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja... Man bør vel ha egnet tang for å klemme sammen/stramme låseringene til mansjettene, ellers er det vel ganske rett fram. Indre mansjett holder ofte en stund lengre enn ytre, da den er mindre utsatt for slitasje og mindre bevegelser.

 

Dog har jeg bare gjort det en gang - og endte med å bytte hele akslingen allikevel, da drivleddet ikke hadde hatt godt av skitten som hadde kommet inn i fettet.

 

Om du vurderer å bytte begge mansjettene ville jeg heller vurdert å bytte hele akslingen. Det blir mindre jobb. Også kan du benytte anledningen til å bytte olje på diffen i samme slengen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytter begge mansjetter fordi det er desidert greiest å ta ut akslingen og dele indre drivknute for å dra på ytterste mansjett innenifra, og da ta med indre mansjett i når de uansett er demontert.     Spesialverktøy er så som så.  Du treng ein ny mutter til drivakslingen, momentnøkkel til 230 nm, tang til låseringene har dem på biltema.  Usikker på om eg tok av bremseskiva eller ei, men løyste hub oppe for å gå klar med drivakslingen.    Men kan uansett råde deg til å få tak i / lage deg en sleidehammer til å dra ut drivaksling fra fremdiff.  Går sikkert med brekkjern slik som verktedmanual viser til, men kan sitte fast.    Fin jobb, men grisete å pakke fett inni drivknutene og mansjett.     Brukte jekk + støttebukker, og kom ingen olje ut, men hadde klar olje til bytte likavel.

Endret av Disco4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk løsnet akslingen fra diffen med en dekkspake. Skjønte aldri hvordan stripsklemmene skulle strammes - ei heller med verktøy, så endte opp med etpar runder med streng som jeg surret fast med tang - holder fem år etter. Men drivknuten hadde gjørmefarget fett etter vanninntrenging, så det måtte vaskes ut med whitespirit og mates på med nytt drivknutefett.

 

Momentnøkkel på 230NM er ikke billig, men om du får dama til å stå forsiktig på en liten latmann er du vel i nærheten (60kg * 9,81m/s2 * 0,5m = 294NM). Husk å slå et hakk i mutteren for å låse den mot sporet i akslingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...