Gå til innhold

Skistativ til å ha på bakluken til en D4, lure løsninger?


nor303

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å google og lete etter gode løsninger for ski om man ikke skal ha takstativ. Vi har snart fire kids og barnevogn så skiene inne i bilen er ikke aktuelt til og fra fjellet. Skiboks og skistativ utelukker parkering i garasjen på jobben til kona. Dermed har jeg flørtet med tanken på følgende løsning. 

Stige fra Bearmach https://bearmach.com/roof-rack-access-ladder-ba-2172a hvor jeg får festet 2 skiholdere fra thule på https://www.thule.com/nb-no/sport-rack/ski-racks/thule-snowpack-l-_-732607. Er kvalitet på disse stigene fra Bearmach ok?

 

Problemer som jeg ser det er at skiene vil stikke høyt opp bak, selv om jeg setter de fast opp ned. Kan være at det blir knotete å sette fast mer enn ett par ski. Barna sine går inni så blir mine og konas i tilfelle. Vekt på bakluke og evt slitasje på lakk ved vibrering osv når man kjører, kanskje ikke så optimalt særlig ikke på langtur... Usikker på om man kan åpne bakdøren med skiene montert på. Men kan kanskje fungere på korte turer til og fra skibakken i nærområdet. Tiltalende om det er enkelt å få skiene rett på bilen uten og måtte klatre så mye. Alt som sparer tid og er enkelt er bonus med 4 kids. 

 

Liker veldig godt sånne kurver som taxiene har på fjellet, men det fungerer vel ikke på discoen med todelt bakluke.. Noen som har tenkt på dette eller sett noen bra løsninger jeg ikke har klart å finne? Tips tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kona senke bilen nok til å komme inn i parkeringen på jobb med skiboks da? For da er det jo bare å trykke på bryteren.. 

 

Tenker at produktene til Bearmach er ganske like resten. Tror jeg har en original stige, og den ruster like greit den og :P 

 

Men takstativ er vel ingen ulempe? Ser jo bra ut og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prospeed takstativ bygger ikke mer enn original takrails. Ski oppå med vanlige elastiske stropper bør gå og da har du ordentlig takstativ hvis du trenger det.

 

Evt lag slik lasteholder du snakker om ut av slikt enkelt sykkelholder som festes på kula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det tar jo ikke mange minuttene å sette på takstativet. Jeg kjører uten takstativ til vanlig siden jeg hater hvinelyden. Og bruker 5 min på å sette på takstativet hvor jeg stropper ski i skiposer. Enkelt og billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, vegarj skrev:

Men det tar jo ikke mange minuttene å sette på takstativet. Jeg kjører uten takstativ til vanlig siden jeg hater hvinelyden. Og bruker 5 min på å sette på takstativet hvor jeg stropper ski i skiposer. Enkelt og billig :)

 

Kommer an på takstativet. Vi har Frontrunner til Discoen. Fordelen med det er at det lager veldig lite lyd under kjøring. Ulempen er at det er skrudd fast i bilen i skruehullene til railsene. Og de skruene/boltene er ikke veldig lett tilgjengelige... Tas i høyden av og på før og etter kanosesong. :P

 

Nå er kanosesongen slutt - og takstativet er fortsatt på. ¤kremt¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok eit bilde for 2 år siden som viser hvordan andre i lignende knipe løyste sine problem. Ikkje vanskelig å prøve, veldig rimelig, lett og raskt å montere, positivt at skia fraktes i pose istedenfor opent.  Øvre bakluke kan ivertfall opnes med det sykkelstativet eg har av samme type, med 1 sykkel på. . En smule positivt det og, men aldri prøvd det greiene der.  

IMG_1035.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiene blir forbanna skitne av de Teslaløsningene. Så da bør du ha noen gode poseløsninger, om du skal ha stålkanter igjen når du kommer hjem. 

Tipper du ender med å kjøre med tilhenger til fjells, som alle de andre ekstreme dedikerte familiekjære landy-folka. 

Kan jo eventuelt la kona kjøre egen til fjells og legge skia inni bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange bra forslag! 
 

litt mer konkret om det jeg tenker. Har alltid hatt skistativ eller skiboks så er absolutt en mulighet. Kommer nok inn i garasjen med stativ uten skiholdere montert, men da må det stroppes. Noe som tar tid og innebærer klatring osv. Pluss at bilen foreløpig ikke har rails. Skal sette på men er usikker på om jeg skal ta lange eller korte, hva anbefales? 
 

det Tesla stativet på kula har jeg sett på før, men det er innmari dyrt og ser ut som litt styr og ta av og på. Pluss at det tar lagringsplass..


har et sånt sykkelstativ fra før og har forsøkt den løsningen en gang tidligere. Raskt og enkelt og antakelig den letteste måten å løse dette på uten at jeg må kjøpe noe.

 

ideen om stige og skiholdere i svart var at det kunne se litt kult ut (eller dust ut) haha, litt annerledes og passe med sorte stigtrinn osv. Men er usikker på om det er praktisk og gjennomførbart og ikke minst bra for bakluka. 
 

så enten så prøver jeg, og kanskje det blir kult eller så har jeg brukt en drøy tusenlapp på en stige jeg sikkert kan bruke til sommeren når jeg skal ha seilbåt på taket. Må bare få på disse railsene...
 

eller så får jeg ta sykkelstativet og skru det av og på. Tar 2 min og skiene er lett tilgjengelig og kan enkelt legges i pose. Skiene er ikke lengre enn bilen er bred så det er heller ikke noe problem. 
 

om jeg går for stige med skistativ så skal jeg legge ut bildet;) 

 

stigens styrke forringes vel ikke stort om jeg borrer 2 hull i 2 av trinnene håper jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Disco4 skrev:

Tok eit bilde for 2 år siden som viser hvordan andre i lignende knipe løyste sine problem. Ikkje vanskelig å prøve, veldig rimelig, lett og raskt å montere, positivt at skia fraktes i pose istedenfor opent.  Øvre bakluke kan ivertfall opnes med det sykkelstativet eg har av samme type, med 1 sykkel på. . En smule positivt det og, men aldri prøvd det greiene der.  

IMG_1035.PNG

Greit idiotisk!! Dekker for alt av lys og skilt. Håper politiet stopper dusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...