Gå til innhold

Milo


karsteb

Anbefalte innlegg

Som dere vet er det vaskepulver for klær er det som alltid får vekk olje og gris på hendene etter en økt dersom du ikke har verksted håndrens tilgjengelig. Det er jo kraftige greier som svir men det gjør jobben. 


Til håret derimot er jeg mer forsiktig og bruker Milo. Men nå oppdaget SWMBO det og mener at det ikke går an å bruke Milo til kroppsvask... Ser ikke helt problemet og legger til grunn at Milo er ullvask - teknisk sett det samme som jeg har på skallen, at reklamen sier at "alt som tåler vann tåler Milo", og at dette har gått helt fint og ubemerket i over ett år med stadige komplimenter om at jeg lukter som en blomstereng samt at jeg sikkert har spart betydelig til dieselpenger på det...

 

På innholdsfortegnelsen står det at det inneholder <5-15% anioniske overaflateaktive stoffer (Sodium Laureth Sulfate), <5% nonioniske oferflateaktive stoffer (Laureth 3, Laureth 5), <5% såpe (Sodium Palm Kernalate), parfyme og noe greier. Det er jo det samme som står på shampooflaska!

 

Kommentarer, erfaringer?

 

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slippe å bruke veldig sterk såpe på hendene så smører jeg de med håndkrem en liten stund før jeg starter skruingen. Da er porene mettet før oljen finner veien.

Hårvasken tar jeg med denne Shampooen. Funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke altså, Jenter !

 

For å være et snev seriøs, dette er noe enhver eier av en gammal bil som trenger fixing bør ha sammen med verktøyet.
Fjerner møkk man ellers må svømme 3000m i klorvann, eller bake en bolledeig for å bli kvitt. På toppen av det hele er de ikke sterke mot fingrene i det hele tatt, men kjemikalieinnholdslista er omtrent to meter lang, så det er neppe helse i HVERT flak. 
Anbefales likevel varmt !
Tror de finnes på ethvert renomert industrisalgssted, Tess, Tools, Hydroscand osv osv osv.

1001-21-scrubs.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av håndkrem før arbeid opplevde jeg at møkka trakk skikkelig inn og det krevdes mye skrubbing etterpå.

En håndrens med sand eller andre grove slipemidler var oftest brukt i tidligere tider på verksteder jeg jobbet på.

Det ble tørre og ru hender av slikt og fruen klaget av og til:

Nå kan du godt flytte hånda et annet sted før jeg blir hudløs......

 

Som hobbymekker nå brukes stort sett Zalo når jeg har tilgang på vann.

Hvis ikke er en pakke Babywipes veldig effektiv.

Ligger alltid en i kjøretøyene og campingvogna.

Litt usikker på løsemidlene , men når det kan brukes på sarte barnerumper er det vel bivirkningsfritt på arbeidsnever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi likevel er på tipse-siden:
matolje fungerer brillefint til å løse opp møkk på hud. Skånsomt er det også.


Har faktisk en flaske stående i garasjen til akkurat det formålet, hell på en skikkelig klunk og gni godt.

Faktisk det eneste som løser opp kvae fra arbeidsnever og motorsagutstyr og vernetøy også...

 

Og nei, du trenger ikke ekstra-virgin-kaldpresset olinvenolje, billig soya eller solsikkeolje fra nederste hylle duger helt fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper Wips fra biltema. Kjenner ikke til problemet med håret da jeg stortsett er skalla med noe fjon. Men ville brukt wips fra biltema på skallen så godt med varmt vann. Caps og lue eliminerer mye. Til skjegget vanlig skjeggshampo.

 

ellers til henda er god gammeldags sunlight grønnsæpe kloss god sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo er like ok for mennesker som for sau... På samme måte som at balsam kan brukes på ull også.

 

Når det gjelder håndskrubb så er det velkjent blant hagefolk at matolje med en neve kaffegrut både fjerner møkk og tørre hender.

 

Et annet tips er å bruke en barrierekrem som f.eks. Kerodex på forhånd, da setter ikke skitt seg like lett i porene. Den vannfaste er så bra at jeg, med kontaktallergi som normalt slo ut etter noen timers jobb, kunne jobbe med å rense reker fulltid uten å få utslett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2020 den 11.05, JokerS30 skrev:

Når vi likevel er på tipse-siden:
matolje fungerer brillefint til å løse opp møkk på hud. Skånsomt er det også.


Har faktisk en flaske stående i garasjen til akkurat det formålet, hell på en skikkelig klunk og gni godt.

Faktisk det eneste som løser opp kvae fra arbeidsnever og motorsagutstyr og vernetøy også...

 

Og nei, du trenger ikke ekstra-virgin-kaldpresset olinvenolje, billig soya eller solsikkeolje fra nederste hylle duger helt fint !

 

På 3.1.2020 den 11.12, JEJ skrev:

Bremyk og andre former for smør funker også fint mot kvae.

Husker guttungen hadde gnidd masse kvae i håret og stusset fælt når far vasket hele skalpen i en pakke smør :-)

 

Matolje fungerer supert, har faktisk funnet ut at olivenolje fungerer best for meg. Har ikke prøvd margarin, men det er jo olje det også i en 'ihjel-pisket' form…

Olje løser olje heter det jo. Fluid Film løser også opp gammel drit på hendene og er lett å vaske av med vanlig såpe.

 

For de som har en butikk med 'internasjonalt' preg så er det mulig å kjøpe olivensåpe, den fungerer supert uten å søle med matolje.

Her er en 5-pakning, men de selges ofte i enkeltstykker også. Mange andre merker/produsenter enn avbildet finnes også.

IMG_2701.jpeg

Endret av EiRRik 4.6HSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...