Gå til innhold

Rocksliders / stigtrinn Discovery 4


nor303

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har lest igjennom de fleste trådene på dette temaet og selv etter det har et par spørsmål:) 

 

Behovet er at jeg har 3 stk barn alder 4-8 år, pluss en på vei, som rett og slett ikke kommer seg inn og ut av bilen selv uten klatring. De vandrer inn og ut av bilen med skøyter og det som verre er:blink: Så trenger noe som gjør det lettere inn og ut. Bilen skal nok få slippe terrengkjøring så det er ikke en viktig faktor, men kjører mye på fjellet på tidvis dårlig brøytete veier. Er det slik at det er disse rock sliderne med hull i seg som samler opp snø? Eller er det de som er hele hvor snø og vann/møkk blir liggende oppå? Syns personlig at de som er hule kanskje er finest. Hvordan er det med rust osv når man montere disse i bilen, burde man vaske godt og spraye på noe i mellom (lanolin/fluidfilm)? Sette inn boltene med noe? Er rimelig grønn på bilblush Leser også at det er mye snakk om galvanisering, pulverlakkering osv og at deler fra UK kanskje ikke alltid har den beste kvaliteten på dette arbeidet. Hvordan hadde det vært å lakkert trinnene selv med Raptor sin lakk for eks før man monterer de? Er jo fint om de ikke er glatte tenker jeg.. 

 

Jeg har funnet denne som jeg syns ser ganske grei og rimelig ut:https://rimmerbros.com/Item--i-VTD500010BM

Alternativt disse:

https://www.shirefabrications.com/rock-and-tree-sliders/landrover-discovery-1-2-3-and-4/land-rover-discovery-3-and-4-rock-and-tree-sliders-

Har ikke klart å finne noen på forumet som har montert eller nevnt disse tidligere, er det noen spesiell grunn til det?

 

Veldig ulik innfesting ser det ut som. Den siste har jo mye mer anlegg mot bilen, blir da større sannsynlighet for rust imellom?

 

Gode råd tas i mot med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De øverste er bare en innstegsbøyle, som gir etter om en 100kg+ person står på de. De fungerer også fint til å minimere sjansen for shoppingbulker.

 

De nederste er "en del av bilen" og tåler nærmest hele vekten av bilen uten å skades. Her erstatter de hele kanal dekselet i tillegg. 

 

Uten planer om offroad kjøring så dekker vel de første behovet best som innstegstrinn. En bedre overflatebehandling kan bestå av så mangt. Spørs bare hvor mye du vil legge i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Du kan legge inn instigningshøyde med velgerbryteren bak girspaken. Da senker den seg.

Det var jeg ikke klar over! Høres jo lurt ut, men blir kanskje litt mer slitasje og bruk av kompressoren? Foreløpig så har jeg ikke hørt den gå stort de 14 dagene jeg har hatt bilen. Det er ikke byttet tørkemiddel og det er noe av det jeg har på listen for å få gjort snarest. Bilen er 8 år så er sikkert på tide. Hvordan gjør denne innstillingen i praksis slik at den gjør det av seg selv hver gang?

 

56 minutter siden, Hanslr skrev:

De øverste er bare en innstegsbøyle, som gir etter om en 100kg+ person står på de. De fungerer også fint til å minimere sjansen for shoppingbulker.

 

De nederste er "en del av bilen" og tåler nærmest hele vekten av bilen uten å skades. Her erstatter de hele kanal dekselet i tillegg. 

 

Uten planer om offroad kjøring så dekker vel de første behovet best som innstegstrinn. En bedre overflatebehandling kan bestå av så mangt. Spørs bare hvor mye du vil legge i det.

Blir jo ikke så mye offroadkjøring nei... Derimot shoppingbulker er jeg veldig godt kjent med<_< Det er kona sin bil så blir fort noen runder i trange p hus/plasser ila en uke. Mtp hvordan den forrige bilen så ut etter 2 år så høres dette kjærkomment ut! Men den tar vel ikke bakdører i noe særlig grad vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen meninger om hule kontra tette stigtrinn mtp snø? 

 

Hvis man skal ha tette så syns jeg denne virket grei; https://www.amazon.co.uk/Heavy-Duty-Side-Steps-Instructions/dp/B07XRNYG59/ref=pd_sbs_263_7?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07XRNYG59&pd_rd_r=10103b72-258d-4bb9-8cd0-c68519aa8a28&pd_rd_w=hM8BF&pd_rd_wg=fsk3h&pf_rd_p=f4a31d1d-8f61-48f5-b6f4-a22ba06df575&pf_rd_r=PQMFKHTE8W7QWXYY5RM6&psc=1&refRID=PQMFKHTE8W7QWXYY5RM6

 

Er mest glad i svarte;) Tenker å bytte til svart grill og svarte luftinntak også så da tror jeg svarte blir best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de bør få nytt navn; shopping mall sliders :D 

 

Prospeed lager utrolig mye fint til D3/D4 men med frakten så koster det også litt (det er tree-sliders du er ute etter hvis du vil ha stigtrinn og litt beskyttelse fra stolper som plutselig kom litt fort innpå) http://prospeed-group.co.uk/product/discovery-3-and-4-rock-and-tree-slider/

 

Paddocks har også en del saker til D3/D4 men usikker på hvem som produserer det:

https://www.paddockspares.com/disco-sliders-side-steps-discovery-3-4.html

 

Uansett hva du velger så ville jeg sjekket om du kunne fått det galvanisert. Det er nok det eneste som vil holde over tid dessverre.

 

 

 

De fleste stigtrinn jeg har sett på Discovery har vært tette så det fungerer nok mer enn bra nok. Har de plastdeksel rundt så vil nok ikke rusten synes på lenge, men lurt å sprøyte dem med linolje før du monterer og benytt kopperpasta på boltene!

 

Denne fra Biltema fungerer bra:

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmiddel-linoljebasert-2000021462

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de fra Rimmers på min D4. Joda, de har begynt å ruste godt på utsatte steder, men til den prisen så kan man jo faktisk enten koste på seg å gi de litt ekstra rustbeskyttelse, eller bytte de ut etter noen år om man ikke orker å se på rusten.

 

De er forøvrig veldig greie å montere, og er ferdig montert etter en liten time på gårdsplassen eller i garasjen. :)

 

Dette bildet er fra i sommer. Da hadde de vært montert på bilen i omlag to år. 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@motom Bra råd om biltema, har også sett noen anbefaler hammerite? noe sånt: https://lsxgarasjen.no/hammerite-sort-spraylakk.html

 

@trondshj Det ble jo veldig bra! Ganske spot on hvordan jeg har tenkt meg det;) Hvis man behandler de med eksempelvis hammerite eller Raptor før montering kanskje man kunne holdt de rustfrie litt lengre? 

 

Har barn som seiler så er mye inn og ut av bilen med klær/sko som er våte av saltvann osv så alt som hjelper mot rust er topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nor303 skrev:

Det var jeg ikke klar over! Høres jo lurt ut, men blir kanskje litt mer slitasje og bruk av kompressoren? Foreløpig så har jeg ikke hørt den gå stort de 14 dagene jeg har hatt bilen. Det er ikke byttet tørkemiddel og det er noe av det jeg har på listen for å få gjort snarest. Bilen er 8 år så er sikkert på tide. Hvordan gjør denne innstillingen i praksis slik at den gjør det av seg selv hver gang?

 

Blir jo ikke så mye offroadkjøring nei... Derimot shoppingbulker er jeg veldig godt kjent med<_< Det er kona sin bil så blir fort noen runder i trange p hus/plasser ila en uke. Mtp hvordan den forrige bilen så ut etter 2 år så høres dette kjærkomment ut! Men den tar vel ikke bakdører i noe særlig grad vil jeg tro?

Det vil føre til at kompressoren går mer ja, men de er jo konstruert for dette i utgangspunktet. Om det i praksis er en god løsning å senke bilen hver gang noen skal inn, nja...

Det finnes ingen innstilling som automatisk senker de ned nei.

 

Bakdører er verre å få stoppet ja, men tar man fremdørene så er man et stykke på vei ;)

Gjør noen google søk, synes selv at "bars" gjør seg mye bedre på disse bilene enn hva innstegsbrett gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører bilen i offroad og legger inn speilene når jeg MÅ parkere trangt. Kjører som regel langt unna der ingen parkerer. 
Da kan folk som er uvørne stort sett skylde seg selv, når døra går i stigtrinnet, slideren. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en seriøs butikk så bør det vel ikke ha all verden å si. Jeg kjøpte mine hos Rimmer Bros, siden jeg har kjøpt ganske mye deler der tidligere, men om du får det til en lavere pris et annet sted med godt rykte, så løp og kjøp. :)

 

...og sauser du de inn med den tyktflytende typen av FluidFilm på festene, så regner jeg med at de kommer til å holde seg i mange år.

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, nor303 skrev:

Da blir det nok like som @trondshj sine. Liker de godtcool Har dere erfaring med å handle fra Bearmach, er det ok eller burde man kjøpe det hos noen andre?

 

Husk rabatt hos Bearmach som medlem i NLRK ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 3.1.2020 den 10.07, trondshj skrev:

Er det en seriøs butikk så bør det vel ikke ha all verden å si. Jeg kjøpte mine hos Rimmer Bros, siden jeg har kjøpt ganske mye deler der tidligere, men om du får det til en lavere pris et annet sted med godt rykte, så løp og kjøp. :)

 

...og sauser du de inn med den tyktflytende typen av FluidFilm på festene, så regner jeg med at de kommer til å holde seg i mange år.

 

Er det denne du mener fra Fluid film? https://www.ojtorheim.no/products/fluid-film-gel-bn

 

Er kobberpastaen fra biltema grei, eller burde man velge noe annet?

Har dere noen tips til rustløser eller lignende for å få opp vanskelige bolter/skruer? Er sånn som fryser en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, nor303 skrev:

Er det denne du mener fra Fluid film? https://www.ojtorheim.no/products/fluid-film-gel-bn

 

Er kobberpastaen fra biltema grei, eller burde man velge noe annet?

Har dere noen tips til rustløser eller lignende for å få opp vanskelige bolter/skruer? Er sånn som fryser en ide?

 

Er nok den jeg tenker på ja.

 

Kobberpastaen fra Biltema er helt ok. Jeg har i alle fall ikke noe religiøst forhold til kobberpasta, og bruker det jeg har for hånden.

 

Mht rustløser så er WD40 helt ok. Men - husk på at det ikke har varig smøreevne. Så den er fin på bolter/skruer som skal løsnes, men ikke særlig egnet på bevegelige deler som har fått "gikt". Bruker WD40 på ting som skal løsnes, og en rustløser som er produsert av.... "Presto"? (husker ikke i farten) på ting som skal bevege seg. Oftest som en midlertidig fiks til man får byttet delen.

 

Frysespray er også ok. Har en av de også, og den blir av og til brukt når det er trangt om tiden. Men generelt så er det lureste man kan gjøre å sprute på med rustløser en tid i forveien, og la det virke. Gjerne i flere omganger. Har mang en gang blitt overrasket over hvor mye det har hjulpet å ta tiden til hjelp. Man skal gjøre noe på "den ene siden" av bilen og brukt den fargerike delen av vokabularet over ting som sitter fast. Man gruer seg som en hund for å ta tak på "den andre siden", men der løsner alt greit - fordi rustløseren har fått jobbe en stund... :)

 

Tror ikke det er noen produkter som er helt overlegne andre når det gjelder kobberpasta og rustløsere. Kjøp det som er lettest tilgjengelig. Og skaff deg gjerne en gassbrenner/blåselampe i tillegg. Har du både kulde og varme, samt rustløser og tålmodighet så vil det meste løsne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lafterolf skrev:

Aluminiumspasta smører og hefter bedre enn kobberpasta. Den har bedre varighet også.

 

19 timer siden, trondshj skrev:

 

Er nok den jeg tenker på ja.

 

Kobberpastaen fra Biltema er helt ok. Jeg har i alle fall ikke noe religiøst forhold til kobberpasta, og bruker det jeg har for hånden.

 

Mht rustløser så er WD40 helt ok. Men - husk på at det ikke har varig smøreevne. Så den er fin på bolter/skruer som skal løsnes, men ikke særlig egnet på bevegelige deler som har fått "gikt". Bruker WD40 på ting som skal løsnes, og en rustløser som er produsert av.... "Presto"? (husker ikke i farten) på ting som skal bevege seg. Oftest som en midlertidig fiks til man får byttet delen.

 

Frysespray er også ok. Har en av de også, og den blir av og til brukt når det er trangt om tiden. Men generelt så er det lureste man kan gjøre å sprute på med rustløser en tid i forveien, og la det virke. Gjerne i flere omganger. Har mang en gang blitt overrasket over hvor mye det har hjulpet å ta tiden til hjelp. Man skal gjøre noe på "den ene siden" av bilen og brukt den fargerike delen av vokabularet over ting som sitter fast. Man gruer seg som en hund for å ta tak på "den andre siden", men der løsner alt greit - fordi rustløseren har fått jobbe en stund... :)

 

Tror ikke det er noen produkter som er helt overlegne andre når det gjelder kobberpasta og rustløsere. Kjøp det som er lettest tilgjengelig. Og skaff deg gjerne en gassbrenner/blåselampe i tillegg. Har du både kulde og varme, samt rustløser og tålmodighet så vil det meste løsne. 

 

Her var det mange gode tips! Blir en tur på biltema nå da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...