Gå til innhold

Ny strålende fornøyd Disco 4 eier med noen spørsmål


nor303

Anbefalte innlegg

D4 har vel D3S (om jeg husker korrekt), mens D3 har vel D2S?

 

Veldig enkle å bytte. Ta av grillen. Dra opp to skinner på hver sin side av hver lykt, trekk ut lykta og løsne kontakten. Vips så er hele lykta ute.

 

Om du skal bytte xenonpærene, så gå for kvalitet. Biltemapærene lyser dårligere og har dårlig varighet. Orginalpærene på min bil holdt drøyt 100.000 km. Biltema? Tjah... I beste fall 20.000. Tenkte jeg kanskje var uheldig og satte inn nye pærer fra Biltema. Samme resultat. Etter det har det vært orginalpærer. :)

 

Bortsett fra på skiltlyset bak. Der har jeg byttet ut glødepærene med LED. Der var det også rimelig hyppige bytter frem til LED kom på plass. Men på de pærene kan jeg ikke klage på Biltemakvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2020 den 15.49, isak skrev:

 

kanskje enda enklere å ta en rask titt i owners manual...  B)

Heh, antakelig:)

 

Er det andre pærer som anbefales for bedre lys? Hva med LED, noen bra alternativer her?

På 3.1.2020 den 11.43, vegarj skrev:

Kan godt anbefale Strømmen Bilverksted for Land Rovere :)

 

hvid du ikke har skrudd noe særlig før, tror jeg EPB ikke er rette måten å lære på. Den er et lite helvete angående plassen den er montert osv 

 

gratulerer med fin bil :)

Takk:)

 

Her har du nok veldig rett.. Tittet på noen videoer og bilder og det så rimelig trangt ut.. 

 

Tok kontakt med Technoclassic og de husket bilen. Han ville at jeg kjøre videre til jeg får en permanent feil. Mente det var enklere å feilsøke da. PT kommer feilen som regel, men blir også borte noen ganger. 

 

Skal få sjekket de kontaktene bak venstre bakhjul så fort jeg får tid.

På 3.1.2020 den 0.08, karsteb skrev:

Girkassen er ZF hp6 (med spake) eller hp8 (med snurrehjul), tror det er injektivt at snurrehjul bety hp8, men er ikke helt sikker - modellskifte i 2012 vaffal. ZF er et stort tysk girkassefirma. Denne kassen brukes i flere biler - blant annet BMW og Rolls Royce. De fleste BMW verksteder burde få til en flushing - ganske enkel jobb. Motoren PSA TDV6/SDV6 er samme som brukes i mange Ford og Citroen. Spesielt for Discoen er at det ligger en travers under girkassen som gjør at du ikke får av bunnpannen til girkassen uten å enten fjerne traversen eller løse et motorfeste og jekke opp motoren. Grunnen til dette er at bunnpannen har et oljerør som stikker opp i girkassen og gjør den umulig å få den ut. Alternativ er å kutte oljeoppsugingsrøret som er del av bunnpannen med baufil. Problemet er at du da ikke får inn ny original bunnpanne. Gjelder for hp6, ikke sikkert det gjelder for hp8 - usikker???

 

Men nå er det slik at bunnpannen til disse kassene kommer i to typer - en i plast med integrert filter og oljerør (original land rover), og en i stål med separat filter og oljerør (for BMW). Bunnpannen i stål er vel regnet som en oppgradering, men fra england koster de omtrent samme. Fordelen med stålpannen er at den får du inn uten å fjerne traversen eller å løsne motorfestet. 

 

Så oppdraget til mekanikeren er altså: Skru løs bunnpannen, kapp plastrøret med baufil. Deretter, monter løst filter og bunnpanne av stål. På stålbunnpannen jeg fikk fra england sto det BMW originaldel. En liten workaround men bedre kvalitet, mer støtsikker, samt mulig å gjøre filterskifte på fornuftig vis neste gang.

 

Finn ut om du har HP6 eller HP8 girkasse. Dersom du har HP6 så bestill stålbunnpanne og separat filter til den. Har du HP8 er det mulig at det er samme problem, men jeg er litt usikker på det, ser ut som om bunnpannen til denne ikke har samme røret som stikker opp... Se bildene på https://www.advancedfactors.co.uk/automatic-transmission-13391-c.asp

 

Technoclassic anbefalte ikke flushing, de ville bytte filter og olje. Han mente at å kjøre oljen baklengs? ville fjerne beskyttende hinner og ikke være til bilens beste. Har vel forstått det slik at det er rimelig konsensus om at flushing er å anbefale her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ordentlig flushing så kobler de på en maskin som kjører oljen motsatt retning til oljen ser ren ut. Ikke alltid de bytter filter heller tror jeg.

Mange kaller det vel flushing når de bytter oljen selv samtidig som det ikke er helt det samme. Problemet med flushing er at hvis kassen er begynt å bli sliten så kan avleiring skape mer problemer enn det løser og man må overhale kassen før enn om man lot den være. 

Din er såpass ny at bytte av olje og filter bør holde lenge :) Tenker å gjøre det samme med min til sommeren og samtidig bytte til metall/alu bunnpanne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2019 den 11.48, nor303 skrev:

Jeg planlegger også å gjøre noe med lysene, syns disse er litt slitne etter 8 år. Sliter med å finne ut om det er D3S sokkel eller H7 på frontlysene. Det er gule prikker i kjørelysene og da har jeg forstått det til å være Xenon? Er det da riktig med D3S sokkel? Vurderer i tilfelle å kjøpe disse: https://www.billigbilpleie.no/pi/Osram-NightBreaker-Laser-D3S-200%-Lys-2stk-_5815582_146906.aspx

Noen erfaringer? 

 

Har vurdert å bytte til disse selv, og billigste jeg har funnet er 1699,- for én pære(!) hos ekstralys.no. Har bytta til Night Breaker i fjernlysa tidligere, men er det evt noen som har konvertert til xenon i disse? 

 

Ang LRbutikken så er min erfaring desverre den samme, dårlig respons på henvendelser... Kjøpte en Altox-boks til Webastoen der, men tok lang tid å få svar på ting i forbindelse med dette. Og kun kontakt via mail, ingen telefonnummer å finne på nettsiden.

 

Men gratulerer med en super bil, regner med du blir fornøyd! Jeg har hvertfall vært det i snart ett år:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Audun75 said:

Har vurdert å bytte til disse selv, og billigste jeg har funnet er 1699,- for én pære(!) hos ekstralys.no. Har bytta til Night Breaker i fjernlysa tidligere, men er det evt noen som har konvertert til xenon i disse? 

 

Ang LRbutikken så er min erfaring desverre den samme, dårlig respons på henvendelser... Kjøpte en Altox-boks til Webastoen der, men tok lang tid å få svar på ting i forbindelse med dette. Og kun kontakt via mail, ingen telefonnummer å finne på nettsiden.

 

Men gratulerer med en super bil, regner med du blir fornøyd! Jeg har hvertfall vært det i snart ett år:D

Noen som har testet herfra? Riktignok ikke osram eller Philips. 
 

https://www.finn.no/108009061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Har selv en 2013 mod med 8 trinns kasse. Min har nå passert 120k og tenkte jeg skulle gjøre en flush av kassen, selv om forhandleren ikke pleide å gjøre dette Jeg tok kontakt med RATS i Trøgstad og de sier at ZF8?? var en veldig "renslig" kasse og anbefalte kun olje og filterskift Jeg fikk time og ble varmt tatt i mot, fikk til og med lunsj mens jeg ventet! Fikk så en omvisning i de flotte lokalene, og en gjennomgang etter at olje var skiftet av mekaniker. Han viste til at oljen var dønn strøken og uten partikler på filter og på magneter i bunnpanne. Før var det Orginalt filter i plast, som nå ble byttet til den oppgraderte typen i stål.

 

Anders

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.1.2020 den 9.13, motom skrev:

Ved ordentlig flushing så kobler de på en maskin som kjører oljen motsatt retning til oljen ser ren ut. Ikke alltid de bytter filter heller tror jeg.

Mange kaller det vel flushing når de bytter oljen selv samtidig som det ikke er helt det samme. Problemet med flushing er at hvis kassen er begynt å bli sliten så kan avleiring skape mer problemer enn det løser og man må overhale kassen før enn om man lot den være. 

 Din er såpass ny at bytte av olje og filter bør holde lenge :) Tenker å gjøre det samme med min til sommeren og samtidig bytte til metall/alu bunnpanne. 

 

På 11.1.2020 den 11.36, Landrev skrev:

Hei Har selv en 2013 mod med 8 trinns kasse. Min har nå passert 120k og tenkte jeg skulle gjøre en flush av kassen, selv om forhandleren ikke pleide å gjøre dette Jeg tok kontakt med RATS i Trøgstad og de sier at ZF8?? var en veldig "renslig" kasse og anbefalte kun olje og filterskift Jeg fikk time og ble varmt tatt i mot, fikk til og med lunsj mens jeg ventet! Fikk så en omvisning i de flotte lokalene, og en gjennomgang etter at olje var skiftet av mekaniker. Han viste til at oljen var dønn strøken og uten partikler på filter og på magneter i bunnpanne. Før var det Orginalt filter i plast, som nå ble byttet til den oppgraderte typen i stål.

 

Anders

 

 

Ser ut til at det er delte meninger om flushing her:) Strømmen bil anbefalte flushing mens Technoclassic frarådet... :blink: Strømmen skrev at man ikke fikk stål bunnpanne til zf8, stemmer dette? Har noen link til delen i tilfelle som jeg kan sende til Strømmen bil? Hvis man bytter til stålpanne på 8 trinns kassen. Kan man da lettere gjennomføre filter og oljeskift senere? Eller gjelder dette kun 6 trinnskassen? Var så sikker på at man kunne få stålpanne til 8 trinnskassen også men ble da usikker når han på strømmen sa det ikke gikk.. 

 

Forøvrig så går kassen mykt og smidig så sånn sett så er det kanskje nok med et par raske olje og filterskifter... Blir ikke klok:huh::D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kassen gått så langt så er det trygt med flushing, men ikke sikkert du trenger noen av delene heller... mange kjører langt uten å gjøre dette også, det anbefales jo ikke å bytte (selv om mange av oss er uenig det)

 

Jeg har 6-trinns kasse og har ikke sjekket om det finnes metallpanne til 8-trinns dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 19.10, jorgenht skrev:

Ser ikke ut som samme patent som 6 girs. Med det lange røret på filteret. 
virker lavere, og kanskje mer byttevenlig. 
Fant bare plast hos AF. Finnes det andre deler pleier de jo tilby dem. 
 

https://www.advancedfactors.co.uk/lr065238-sp0902-zf8hp-sump-pan-with-built-in-filter--seal-940927-p.asp

Nei, det er nok riktig. Har også sett denne i plast. Vet ikke om den gjør livet mitt noe lettere senere, men om den gjør det burde man vel skifte den nå når man er i gang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv flush.

Tøm kassen, vanlig måte. Skift filter. monter bunnpanne. 

( all gammel olje ligger nå over filteret i girkassens olje kretsløp ) 

Fyll bunnpannen

Skru av tur røret, det som går inn til( føder ) girkassen. oppe ved tilkobling til oljekjøler register.

Skru av girkassens returrør fra oljekjøler. Blås tom oljekjøler register.

Fyll 12-14 liter ATF olje i en ren beholder, stikk tur røret ned i oljen. Det røret som føder girkassen altså

Stikk retur røret i en avfalls dunk for olje.

Kjør motoren, la girkassens egen pumpe suge olje til ATF olje beholderen med ny olje er nesten tom.

Stopp. Koble på oljekjøler.

Start og etterfyll til riktig nivå er oppnådd iht prosedyre 

Nå er all oljen skiftet og filteret  nytt og rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noen DIY`s på megaflush på UK forumet. 

 

https://www.disco3.co.uk/forum/filos-autobox-oil-change-55010.html?highlight=mega+flush

 

 

gjort det selv, bare la pumpen i kassen tømme den for olje, så kjøre på med olje til det kmmer ny ren olje ut returen og nedi bøtta.... 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.1.2020 den 15.49, nor303 skrev:

 

 

Ser ut til at det er delte meninger om flushing her:) Strømmen bil anbefalte flushing mens Technoclassic frarådet... :blink: Strømmen skrev at man ikke fikk stål bunnpanne til zf8, stemmer dette? Har noen link til delen i tilfelle som jeg kan sende til Strømmen bil? Hvis man bytter til stålpanne på 8 trinns kassen. Kan man da lettere gjennomføre filter og oljeskift senere? Eller gjelder dette kun 6 trinnskassen? Var så sikker på at man kunne få stålpanne til 8 trinnskassen også men ble da usikker når han på strømmen sa det ikke gikk.. 

 

Forøvrig så går kassen mykt og smidig så sånn sett så er det kanskje nok med et par raske olje og filterskifter... Blir ikke klok:huh::D 

 

Det var en av tingene jeg plukket opp fra mekaniker`n på Rats var at det nå er oppgradert bunnpanne i stål, så det finnes. Hvordan det er å ta oljebytte selv har jeg for lite greie på.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.3.2020 den 22.00, Landrev skrev:

Det var en av tingene jeg plukket opp fra mekaniker`n på Rats var at det nå er oppgradert bunnpanne i stål, så det finnes. Hvordan det er å ta oljebytte selv har jeg for lite greie på.

Anders

 

Supert! Du har ikke tilfeldigvis noen link til den som passer til 8 trinnskasse finnes? Klarer ikke å finne det:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 16.26, nor303 skrev:

 

Supert! Du har ikke tilfeldigvis noen link til den som passer til 8 trinnskasse finnes? Klarer ikke å finne det:huh:

Nei Det det de hos Rats som hadde bestilt. Bestill også nye bolter til den bestyttelsesplata under kassa. Mekanikern sa ar 4 av 8? Skruer knakk ved demontering.

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...