Gå til innhold

Ny strålende fornøyd Disco 4 eier med noen spørsmål


nor303

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha siklet på Discovery i mange år uten å tørre og kjøpe fikk jeg endelig påskuddet jeg trengte for å ta mot til meg å følge drømmen. Med barn nr på 4 på vei er det ikke mange  så alternativer om man skal kunne kjøre rundt med hevet hodet. Så her i rett før jul fikk jeg tak i en 7 seter 2012 model med 130'km på telleren. For en utrolig god bil å kjøre! Nydelig luftfjæring og kjempe fin girkasse! Kommer fra siste gen Q7 og syns ikke hverken komfort eller motor gir står noe tilbake fra denne..

 

Men så er det jo selvfølgelig litt småplukk som det fort blir på en 8 år gammel bil. Tidligere eier har gjort endel siste halvåret og likevel gjenstår det noe. Jeg driver og nileser her inne for å finne alle mulige oppgraderinger og preventivt vedlikehold som burde gjøres på denne bilen og har vel brukbar oversikt etterhvert håper og tror jeg.

 

Foreløpig er det flushing og understellsbehandling som står høyest på listen. Har forsøkt å komme i kontakt med LRbutikken for å høre om de kan flushe, men får ikke svar der. Leser fra andre at det kan ta litt tid, men kontaktet de vel første gang for 14 dager siden. Jeg tenkte også å bytte bunnpanne i samme slengen, men ser ikke at de tilbyr det i pakken sin. Er det andre som kan anbefales her? Understellsbehandlingen tenkte jeg å ta hos Oslo Antirust. Eneste jeg tenker på angående denne behandlingen er om det er bedre å gjøre det til våren mtp holdbarheten på behandlingen? Selv om jeg

regner med at det er på dagens føre behovet er størst. Så kanskje lurt å bare få tatt nå uansett.

 

Bytte av alt olje på differ osv tenker jeg også å få tatt nå, Strømmen bilverksted er kanskje et sted å gjøre dette på om jeg ikke kan ta det selv?

 

Ellers så sliter jeg med at jeg får en sporadisk parkbremsfeil. Tidligere eier har hatt bilen inne hos 3 forskjellige verksteder, bl. annet Technoclassic på Liertoppen og Motorpool. Technoclassic sier det ikke er noe feil på EPB og at for å fjerne meldingen må man bytte EPB modulen selv om de mener den fungerer. Motorpool sier mer eller mindre det samme og anbefaler skifte av modulen, samt parkbremsene på skivene samtidig. Blir fort en reparasjon på omkring 20 tusen hos Motorpool. Har lest at man kan gjøre dette selv, men med 0 erfaring på skruing av bil, og de beskrivelsene hvordan dette gjøres og hvor trangt det er tror jeg ikke jeg skal gå løs på dette i egen garasje. Noen som har tips eller råd på hva det kan skyldes eller om man bare burde skifte og evt steder man kan gjøre dette for en rimeligere pris? Jeg har flørtet med tanken på å få sette på nye skiver og bremseklosser samtidig hvis jeg skal ta parkbremsen. Ser at noen bruker større skiver og oppgraderer litt generelt på bremsefronten. Dette virker tiltalende da jeg syns bremsene er litt slappere enn Q7en. Virker dette som fornuftig å ta samtidig? På den annen side vil jeg jo ikke bytte bremser og klosser om det ikke er nødvendig enda.. Hvordan sjekker man enklest status på skiver og klosser? Kanskje bare bytte EPB modulen nå og så ta alt med bremser når det må gjøres.

 

Jeg planlegger også å gjøre noe med lysene, syns disse er litt slitne etter 8 år. Sliter med å finne ut om det er D3S sokkel eller H7 på frontlysene. Det er gule prikker i kjørelysene og da har jeg forstått det til å være Xenon? Er det da riktig med D3S sokkel? Vurderer i tilfelle å kjøpe disse: https://www.billigbilpleie.no/pi/Osram-NightBreaker-Laser-D3S-200%-Lys-2stk-_5815582_146906.aspx

Noen erfaringer? 

 

Innvendig var kanskje bilen litt mer sliten enn jeg først håpet på. Sånn er det når man kjøper bil på kvelden;) Interiørpanelene i bagasjerommet er ganske slitne. Har forsøkt å sjekke alle utenlandske Land Rover butikker for å se om man kan få kjøpt nye. Slo meg også å få tak i brukte fra en delebil. Finner ingen Disco 4 delebiler, men flere Disco 3, noen som vet om paneler fra Disco 3 kan passe og om det er en vanskelig å jobb og skifte?

 

Så over til det morsomste; jeg vil gjerne freshe opp bilen litt utvending og vurderer sterkt foliering, bytte av grill og luftinntak og lakkering av felger. Foreløpig vil kona ha matt mørk grønn (armygreen). Jeg vil vel ha resten i svart tror jeg. Men er usikker på om jeg skal ha helt svart grill, eller blank svart, sølv og matt svart som jeg syns er kul. Begge er 2014 upgrades, eller burde man holde seg til 2012 grillen? Hvis dere skulle ha freshet opp bilen utvending i dag hva ville dere gjort? Tipper det er mange som har drømmer og kule ideer om dette så fyr løs!

 

Som sagt er jeg utrolig fornøyd med bilen og veldig glad for og endelig ha tatt steget! Ser at det er utrolig mye kunnskap om disse bilene her og det gjør også at jeg føler meg litt tryggere på at det går an å fikse ting uten å bli flådd på verksted fremover;) 

 

Takker for alle eventuelle svar og ser lyst på å gå inn i det nye året som fersk Disco eier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med herlig bil, eier sjøl en 2016 LR4 Disco. Vurderer selv å foliere og har innhentet tilbud men ikke fått svar ennå. Si gjerne ifra om du får et knakande godt tilbud. Godt Nytt LR År.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, motom skrev:

Gratulerer med fornuftig valg av ny bil og velkommentil VBF - verdens beste forum ;)

 

 

Takk for det! Godt nytt år:)

2 timer siden, KjellB skrev:

Gratulerer med herlig bil, eier sjøl en 2016 LR4 Disco. Vurderer selv å foliere og har innhentet tilbud men ikke fått svar ennå. Si gjerne ifra om du får et knakande godt tilbud. Godt Nytt LR År.

Takk. Har fått priser på ca 25 tusen fra flere. Ser ut til at de ligger der omtrent alle sammen. Så da er det vel kanskje kvaliteten på jobben og hvilken folie som benyttes som avgjør hvem man eventuelt skal velge. Foreløpig har jeg vurdert en i Drammen sterkt, men tenkte å se nærmere på dette etter at jeg har fått ordnet med det "alt" det andre først.. Godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er det jeg tipper på at det ligger på også, jeg ble også anbefalt et firma i Drammen, men jeg satser på lokal-miljøet her på Hedmarken, eller snart Innlandet eller hva det nå blir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, nor303 skrev:

Hei,

 

Etter å ha siklet på Discovery i mange år uten å tørre og kjøpe fikk jeg endelig påskuddet jeg trengte for å ta mot til meg å følge drømmen. Med barn nr på 4 på vei er det ikke mange  så alternativer om man skal kunne kjøre rundt med hevet hodet. Så her i rett før jul fikk jeg tak i en 7 seter 2012 model med 130'km på telleren. For en utrolig god bil å kjøre! Nydelig luftfjæring og kjempe fin girkasse! Kommer fra siste gen Q7 og syns ikke hverken komfort eller motor gir står noe tilbake fra denne..

 

Men så er det jo selvfølgelig litt småplukk som det fort blir på en 8 år gammel bil. Tidligere eier har gjort endel siste halvåret og likevel gjenstår det noe. Jeg driver og nileser her inne for å finne alle mulige oppgraderinger og preventivt vedlikehold som burde gjøres på denne bilen og har vel brukbar oversikt etterhvert håper og tror jeg.

 

Foreløpig er det flushing og understellsbehandling som står høyest på listen. Har forsøkt å komme i kontakt med LRbutikken for å høre om de kan flushe, men får ikke svar der. Leser fra andre at det kan ta litt tid, men kontaktet de vel første gang for 14 dager siden. Jeg tenkte også å bytte bunnpanne i samme slengen, men ser ikke at de tilbyr det i pakken sin. Er det andre som kan anbefales her? Understellsbehandlingen tenkte jeg å ta hos Oslo Antirust. Eneste jeg tenker på angående denne behandlingen er om det er bedre å gjøre det til våren mtp holdbarheten på behandlingen? Selv om jeg

regner med at det er på dagens føre behovet er størst. Så kanskje lurt å bare få tatt nå uansett.

 

Bytte av alt olje på differ osv tenker jeg også å få tatt nå, Strømmen bilverksted er kanskje et sted å gjøre dette på om jeg ikke kan ta det selv?

 

Ellers så sliter jeg med at jeg får en sporadisk parkbremsfeil. Tidligere eier har hatt bilen inne hos 3 forskjellige verksteder, bl. annet Technoclassic på Liertoppen og Motorpool. Technoclassic sier det ikke er noe feil på EPB og at for å fjerne meldingen må man bytte EPB modulen selv om de mener den fungerer. Motorpool sier mer eller mindre det samme og anbefaler skifte av modulen, samt parkbremsene på skivene samtidig. Blir fort en reparasjon på omkring 20 tusen hos Motorpool. Har lest at man kan gjøre dette selv, men med 0 erfaring på skruing av bil, og de beskrivelsene hvordan dette gjøres og hvor trangt det er tror jeg ikke jeg skal gå løs på dette i egen garasje. Noen som har tips eller råd på hva det kan skyldes eller om man bare burde skifte og evt steder man kan gjøre dette for en rimeligere pris? Jeg har flørtet med tanken på å få sette på nye skiver og bremseklosser samtidig hvis jeg skal ta parkbremsen. Ser at noen bruker større skiver og oppgraderer litt generelt på bremsefronten. Dette virker tiltalende da jeg syns bremsene er litt slappere enn Q7en. Virker dette som fornuftig å ta samtidig? På den annen side vil jeg jo ikke bytte bremser og klosser om det ikke er nødvendig enda.. Hvordan sjekker man enklest status på skiver og klosser? Kanskje bare bytte EPB modulen nå og så ta alt med bremser når det må gjøres.

 

Jeg planlegger også å gjøre noe med lysene, syns disse er litt slitne etter 8 år. Sliter med å finne ut om det er D3S sokkel eller H7 på frontlysene. Det er gule prikker i kjørelysene og da har jeg forstått det til å være Xenon? Er det da riktig med D3S sokkel? Vurderer i tilfelle å kjøpe disse: https://www.billigbilpleie.no/pi/Osram-NightBreaker-Laser-D3S-200%-Lys-2stk-_5815582_146906.aspx

Noen erfaringer? 

 

Innvendig var kanskje bilen litt mer sliten enn jeg først håpet på. Sånn er det når man kjøper bil på kvelden;) Interiørpanelene i bagasjerommet er ganske slitne. Har forsøkt å sjekke alle utenlandske Land Rover butikker for å se om man kan få kjøpt nye. Slo meg også å få tak i brukte fra en delebil. Finner ingen Disco 4 delebiler, men flere Disco 3, noen som vet om paneler fra Disco 3 kan passe og om det er en vanskelig å jobb og skifte?

 

Så over til det morsomste; jeg vil gjerne freshe opp bilen litt utvending og vurderer sterkt foliering, bytte av grill og luftinntak og lakkering av felger. Foreløpig vil kona ha matt mørk grønn (armygreen). Jeg vil vel ha resten i svart tror jeg. Men er usikker på om jeg skal ha helt svart grill, eller blank svart, sølv og matt svart som jeg syns er kul. Begge er 2014 upgrades, eller burde man holde seg til 2012 grillen? Hvis dere skulle ha freshet opp bilen utvending i dag hva ville dere gjort? Tipper det er mange som har drømmer og kule ideer om dette så fyr løs!

 

Som sagt er jeg utrolig fornøyd med bilen og veldig glad for og endelig ha tatt steget! Ser at det er utrolig mye kunnskap om disse bilene her og det gjør også at jeg føler meg litt tryggere på at det går an å fikse ting uten å bli flådd på verksted fremover;) 

 

Takker for alle eventuelle svar og ser lyst på å gå inn i det nye året som fersk Disco eier!


Gratulerer:)

Det første jeg gjorde da jeg kjøpte D3 var å understellsbehandle hos Oslo antirustsenter, oppgraderte bremsene til v8 bremser, byttet oljepumpe, registerreim, strammehjul og reim til drivstoffpumpen. Utførte dette hos Sandberg Auto og veldig fornøyd med dem. Har også fått pris på flushing av kasse hos dem og de ligger litt under andre i pris.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KjellB skrev:

 Det er det jeg tipper på at det ligger på også, jeg ble også anbefalt et firma i Drammen, men jeg satser på lokal-miljøet her på Hedmarken, eller snart Innlandet eller hva det nå blir :-)

Scandinano i Drammen var de jeg har fått anbefalt. Men er jo så mange som driver med dette etterhvert så sikkert ikke noe problem å ta det hvor som helst nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MS86 skrev:


Gratulerer:)

Det første jeg gjorde da jeg kjøpte D3 var å understellsbehandle hos Oslo antirustsenter, oppgraderte bremsene til v8 bremser, byttet oljepumpe, registerreim, strammehjul og reim til drivstoffpumpen. Utførte dette hos Sandberg Auto og veldig fornøyd med dem. Har også fått pris på flushing av kasse hos dem og de ligger litt under andre i pris.

 

 

Takk:) Da skal jeg sjekke med de også. Det dukker opp ganske mange verksteder som skrur på disse bilene så blir vel et spørsmål om pris og tilgjengelighet. Tidligere eier har tatt reg reim pluss noe annet. Ble plutselig litt usikker på om noen av det du nevner burde vært gjort samtidig og å gjøre det nå vil bli endel ekstra arbeid.. Har fått denne fakturaen fra tidligere eier på det som ble gjort samtidig med reg reim skiftet. Noe som mangler her?

Faktura disco.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPB feilen vet jeg ikke hva jeg ville gjort med hvis jeg var deg. Hvor mye tenker du å skru selv? Hvis du skal begynne å styre med EPB så er det bare skaffe seg IID Tool, men det lønner seg som regel uansett da du fort sparer inn de pengene. Når to verksteder anbefaler bytte av modulen så er det kanskje enklest å begynne der. ebay har en del brukte deler som sikkert kan spare deg for litt penger. Delenummer kan du ofte finne på lrparts dot ru (se etter engelsk lenke)

 

D4 har litt bedre bremser enn D3 og på disco3.co.uk forumet (forum for D3 og D4) så er det noen som har satt på større RRS skiver/klaver. Koster en del å gjøre det så ville kanskje vurdert litt bedre klosser og skiver først. Med større klaver fra RRS tror jeg 20" er minste felgstørrelse også.

 

Det morsomme med Land Rover er at det er nok av oppgraderinger og stæsj man kan kjøpe til dem :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med verdens beste bil. ;) Jeg har selv en 2012 modell og nyter den til det fulleste hver dag.

Fikk selv problemer med EPB modulen for litt siden. Du kan lese mere om det på «Hyttecruizer´n» tråden min her inne på forumet.

Hva slags problemer har du med EPB modulen, og hvorfor anbefaler verkstedene å skifte den? Jeg tror det er lite kunnskap om denne modulen ute hos verkstedene, å bytte den bare fordi den tuller litt er etter min erfaring veldig mye dyrere enn å fikse i problemet. Ja det er trangt og vanskelig å komme til der den er, men det er absolutt verdt det for den summen man sparer på å unngå at et verksted gjør det. Jeg ville først begynt med en utredning om hvorfor de anbefaler den byttet, og hva som er problemet ditt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Dal-z skrev:

Gratulerer med verdens beste bil. ;) Jeg har selv en 2012 modell og nyter den til det fulleste hver dag.

Fikk selv problemer med EPB modulen for litt siden. Du kan lese mere om det på «Hyttecruizer´n» tråden min her inne på forumet.

Hva slags problemer har du med EPB modulen, og hvorfor anbefaler verkstedene å skifte den? Jeg tror det er lite kunnskap om denne modulen ute hos verkstedene, å bytte den bare fordi den tuller litt er etter min erfaring veldig mye dyrere enn å fikse i problemet. Ja det er trangt og vanskelig å komme til der den er, men det er absolutt verdt det for den summen man sparer på å unngå at et verksted gjør det. Jeg ville først begynt med en utredning om hvorfor de anbefaler den byttet, og hva som er problemet ditt med den.

Leste igjennom, imponerende arbeid! Langt over det jeg kan klare er jeg reddblush

 

Tidligere eier har i høst hatt bilen på 3 verksteder, og ingen finner noen forklaring på feilen. Technoclassic mener det ikke er noe galt og at man bare kan ha den som den er. Motorpool anbefalte å bytte rubb og rake. Han har brukt mange tusen allerede på feilsøking uten å få klare svar, så vet ikke helt om jeg vil ta den inn på verksted for å pådra med ytterligere kostnader på diagnose. Så hvis jeg først skal gjøre noe med den så tenker jeg å bytte alt, men ta skiver og klosser+++ samtidig.

 

Jeg har satt bilen i nedover bakke i nøytral med parkbremsen på og da henger bilen så regner i hvert fall med at den fungerer. Noen annen måte å teste dette på?

 

@Dal-z Fine stigtrinn du har, hvor er de fra? Er på jakt etter noen sorte og litt mindre enn de originale så syns de så veldig fine ut.

Endret av nor303
glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en feilkode, og litt mer info om problemet. En av "guruene" i England skrev at han bare hadde opplevd et tilfelle hvor selve modulen var problemet. Men de skiftes i tide og utide pga uvitenhet/feildiagnosering osv. Feil på ledningsnett, utslitte drev inni modulen og feil innstillinger er vanlig. Viktig at håndbrekk er justert riktig. Mulig å få kjøpt ny motor, girdrev, og vaiere. 

 

Hadde problemer med min egen, mye feilsøking og hodebry, feilkode på elektronikken. Fant tilslutt en feil inni modulen etter å ha feilsøkt på bilens ledningsnett først. Kostet meg litt loddetinn og superlim. I tillegg til å bytte drevsats (300kr) siden jeg hadde den utav uansett. Prisen på ny modul nærmer seg vel 10K fra England.

 

En sporadisk feil.... Tyder ofte på problemer med ledningsnett, hvor forhold endres etter fukt og temperatur.

 

Sidetrack: Det ble byttet 6! EPB moduler på en bil i England, var vel innom flere verksteder inkludert LR forhandlere. Problemet viste seg å være to E-klips som ingen hadde montert på vaierne mot bremseskjoldene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du skal begynne med kontakt punktet bakenfor v bak hjul forutsatt at D4 har samme pluggene der som D3, pleier være en ledning som ryker / blir dårlig, et stykke oppe i ett plast rør. 

Det gir gul feil på epb, selv om den fungerer normalt. 

Min erfaring fra D3'n... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nor303 skrev:

Takk:) Da skal jeg sjekke med de også. Det dukker opp ganske mange verksteder som skrur på disse bilene så blir vel et spørsmål om pris og tilgjengelighet. Tidligere eier har tatt reg reim pluss noe annet. Ble plutselig litt usikker på om noen av det du nevner burde vært gjort samtidig og å gjøre det nå vil bli endel ekstra arbeid.. Har fått denne fakturaen fra tidligere eier på det som ble gjort samtidig med reg reim skiftet. Noe som mangler her?

Faktura disco.png


Ser ut som om det meste er bytter der bortsett fra oljepumpe, men tror ikke det er vanlig før på regreimbytte nr 2:) 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, oggioffshore skrev:

Tenker du skal begynne med kontakt punktet bakenfor v bak hjul forutsatt at D4 har samme pluggene der som D3, pleier være en ledning som ryker / blir dårlig, et stykke oppe i ett plast rør. 

Det gir gul feil på epb, selv om den fungerer normalt. 

Min erfaring fra D3'n... 

 

 

Ok, det var jo et interessant tips! Må jeg skru av venstre bakhjul for å sjekke dette eller klarer jeg å se det uten å gjøre noe videre?

 

3 timer siden, MS86 skrev:


Ser ut som om det meste er bytter der bortsett fra oljepumpe, men tror ikke det er vanlig før på regreimbytte nr 2:) 

Høres bra ut, er nok en stund til reg reim skifte 2 for jeg håpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nor303 - stigtrinna stod på bilen når jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hvor de kommer fra. Men jeg kan skrive under på at de gjør susen, enklere for både store og små å komme seg ut og inn av bilen, og forhåpentligvis mindre slitasje på selve bilen i innsteget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å ta av bakhjul, enda bedre å ta ned step hjulet, da får du best tilgang, ligger oppå rammen. Noe plast beskyttelse etc. Husker ikke hvem av pluggene som gikk til epb, man kan prøve dra litt i hver ledning som går inn i plast røret. 

 

Fant igjen denne.... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, oggioffshore skrev:

 

Lest igjennom og var jo ikke småtteri du måtte igjennom før du fant feilen:) Hva mener du med "step hjulet"? blush 

Bilen har jo vært hos Technoclassic, leste i tråden at en hadde hatt bilen sin der og at de hadde funnet tilsvarende feil som hos deg. Rart de ikke sjekket dette når de hadde bilen inne for sjekk i høst..? Eventuelt sjekket de det og det er ikke samme problem. Skal forsøke å ringe de og høre om de husker bilen og caset.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reserve hjulet under bilen . 

 

Det antagelig en klassisk feil, iflg UK forumet. 

Men, utfra målingene eg gjorde, og måten eg målte på,  kunne eg ikke forstå at det kunne være brudd/ dårlig ledning. 

Men da feilen begynte komme og gå, spes når det ble frost. Var det jo bare begynne nappe i ledninger. 

 

Mener det var Ignition " ON " signal til EPB som manglet. ... 

 

Tråden ble ihvertfall omfattende da... he he. 

 

 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen er ZF hp6 (med spake) eller hp8 (med snurrehjul), tror det er injektivt at snurrehjul bety hp8, men er ikke helt sikker - modellskifte i 2012 vaffal. ZF er et stort tysk girkassefirma. Denne kassen brukes i flere biler - blant annet BMW og Rolls Royce. De fleste BMW verksteder burde få til en flushing - ganske enkel jobb. Motoren PSA TDV6/SDV6 er samme som brukes i mange Ford og Citroen. Spesielt for Discoen er at det ligger en travers under girkassen som gjør at du ikke får av bunnpannen til girkassen uten å enten fjerne traversen eller løse et motorfeste og jekke opp motoren. Grunnen til dette er at bunnpannen har et oljerør som stikker opp i girkassen og gjør den umulig å få den ut. Alternativ er å kutte oljeoppsugingsrøret som er del av bunnpannen med baufil. Problemet er at du da ikke får inn ny original bunnpanne. Gjelder for hp6, ikke sikkert det gjelder for hp8 - usikker???

 

Men nå er det slik at bunnpannen til disse kassene kommer i to typer - en i plast med integrert filter og oljerør (original land rover), og en i stål med separat filter og oljerør (for BMW). Bunnpannen i stål er vel regnet som en oppgradering, men fra england koster de omtrent samme. Fordelen med stålpannen er at den får du inn uten å fjerne traversen eller å løsne motorfestet. 

 

Så oppdraget til mekanikeren er altså: Skru løs bunnpannen, kapp plastrøret med baufil. Deretter, monter løst filter og bunnpanne av stål. På stålbunnpannen jeg fikk fra england sto det BMW originaldel. En liten workaround men bedre kvalitet, mer støtsikker, samt mulig å gjøre filterskifte på fornuftig vis neste gang.

 

Finn ut om du har HP6 eller HP8 girkasse. Dersom du har HP6 så bestill stålbunnpanne og separat filter til den. Har du HP8 er det mulig at det er samme problem, men jeg er litt usikker på det, ser ut som om bunnpannen til denne ikke har samme røret som stikker opp... Se bildene på https://www.advancedfactors.co.uk/automatic-transmission-13391-c.asp

 

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, oggioffshore skrev:

Reserve hjulet under bilen . 

 

Det antagelig en klassisk feil, iflg UK forumet. 

Men, utfra målingene eg gjorde, og måten eg målte på,  kunne eg ikke forstå at det kunne være brudd/ dårlig ledning. 

Men da feilen begynte komme og gå, spes når det ble frost. Var det jo bare begynne nappe i ledninger. 

 

Mener det var Ignition " ON " signal til EPB som manglet. ... 

 

Tråden ble ihvertfall omfattende da... he he. 

 

 

 

Ante meg, men måtte spørre:P Ringer Technoclassic og spør først før jeg demonterer noe tror jeg haha

 

13 minutter siden, karsteb skrev:

Girkassen er ZF hp6 (med spake) eller hp8 (med snurrehjul), tror det er injektivt at snurrehjul bety hp8, men er ikke helt sikker - modellskifte i 2012 vaffal. ZF er et stort tysk girkassefirma. Denne kassen brukes i flere biler - blant annet BMW og Rolls Royce. De fleste BMW verksteder burde få til en flushing - ganske enkel jobb. Motoren PSA TDV6/SDV6 er samme som brukes i mange Ford og Citroen. Spesielt for Discoen er at det ligger en travers under girkassen som gjør at du ikke får av bunnpannen til girkassen uten å enten fjerne traversen eller løse et motorfeste og jekke opp motoren. Grunnen til dette er at bunnpannen har et oljerør som stikker opp i girkassen og gjør den umulig å få den ut. Alternativ er å kutte oljeoppsugingsrøret som er del av bunnpannen med baufil. Problemet er at du da ikke får inn ny original bunnpanne. Gjelder for hp6, ikke sikkert det gjelder for hp8 - usikker???

 

Men nå er det slik at bunnpannen til disse kassene kommer i to typer - en i plast med integrert filter og oljerør (original land rover), og en i stål med separat filter og oljerør (for BMW). Bunnpannen i stål er vel regnet som en oppgradering, men fra england koster de omtrent samme. Fordelen med stålpannen er at den får du inn uten å fjerne traversen eller å løsne motorfestet. 

 

Så oppdraget til mekanikeren er altså: Skru løs bunnpannen, kapp plastrøret med baufil. Deretter, monter løst filter og bunnpanne av stål. På stålbunnpannen jeg fikk fra england sto det BMW originaldel. En liten workaround men bedre kvalitet, mer støtsikker, samt mulig å gjøre filterskifte på fornuftig vis neste gang.

 

Finn ut om du har HP6 eller HP8 girkasse. Dersom du har HP6 så bestill stålbunnpanne og separat filter til den. Har du HP8 er det mulig at det er samme problem, men jeg er litt usikker på det, ser ut som om bunnpannen til denne ikke har samme røret som stikker opp... Se bildene på https://www.advancedfactors.co.uk/automatic-transmission-13391-c.asp

 

 

Har 8 trinns kasse (snurrehjul). Har tenkt å få skiftet til stålpanne. Får ta en runde med de verkstedene som er anbefalt i neste uke... Takk for utfyllende svar!

Endret av nor303
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt anbefale Strømmen Bilverksted for Land Rovere :)

 

hvid du ikke har skrudd noe særlig før, tror jeg EPB ikke er rette måten å lære på. Den er et lite helvete angående plassen den er montert osv 

 

gratulerer med fin bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, martinstorheim skrev:

De lyspærene du lurte på er topp topp hvis det er de som passer i lyktene dine. Jeg byttet både d3s og H7 til Osram nightbreaker. Relativt lett å løsne lykta for å dobbeltsjekke hvilke pærer du har. 

 

kanskje enda enklere å ta en rask titt i owners manual...  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...