Gå til innhold
LRforum

Fl1 Td4 mangler fire gir...


Stig

Anbefalte innlegg

Har hatt ute girkassen på min 2004 Td4 for å skifte slavesylinder.

Etter å ha fått alt på plass igjen, så har jeg nå bare 5. gir og revers.

Er det noen som vet hvor de fire andre girene kan ha blitt av?

Girskiftemekanismen ser normal ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke rørt.

Den skal egentlig tas av for at man skal få ut girkassa, men den satt så hardt fast at vi ikke fikk løsnet den. Fikk allikevel ut girkassa ved å vri og vende på den.

Vi brukte en del gladvold på den for å prøve og løsne den, så jeg mistenker at noe kan ha blitt skadet inni girkassa av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Brukte helgen på å skifte girkasse. Fikk tak i en brukt fra bilopphuggeri til 2.500,- Nå har jeg igjen fem gir og revers.

 

Nå gjenstår bare å få luftet clutchen ordentlig. Noen gode tips her? Har ikke fått det ordentlig til, fremdeles litt luft igjen for jeg må stadig pumpe med pedalen for at clutchen skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan lufte clutch og har lyst til å dele noen tips?

 

Har prøvd både med (lavt) trykk og presse bremseveske fra luftenippel, og vanlig metode med å pumpe med pedalen mens man åpner og lukker luftenippelen. 

 

Virker som om at av og til når pedalen løftes helt opp, så "glipper" den over på en måte og dropper helt til bunns. Straks jeg løfter den, virker den igjen!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The piston in the master cylinder does not go to the bottom when you press the clutch on a TD4 and so air can remain. Removing the carpet is getting it closer to the bottom, but full travel is prevented by the pushrod shape. Best to remove the master, remove the pushrod, compress the piston fully whilst bleeding - air gone !! I have lengthened my push rod by 5mm to solve problem permanently.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg god clutch igjen.

Det viste seg at den nye hovedsylinderen ikke var slik den skulle være! Monterte den gamle inn igjen, og clutchen er god som gull igjen. Trengte ikke lufte engang!

 

Da har jeg altså fått en ny del med en defekt. Og ikke bare det, toleransene på koblingen var også dårlig. Måtte bruke hjemmesnekret verktøy for å tvinge den på plass. Pluggen var altså i tykkeste laget. Så mye for "quality aftermarket"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...