Jump to content
LRforum
Stig

Fl1 Td4 mangler fire gir...

Recommended Posts

Har hatt ute girkassen på min 2004 Td4 for å skifte slavesylinder.

Etter å ha fått alt på plass igjen, så har jeg nå bare 5. gir og revers.

Er det noen som vet hvor de fire andre girene kan ha blitt av?

Girskiftemekanismen ser normal ut.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uff... Har dessverre ikke peil, men om du ikke får svar her så prøv i den generelle delen av forumet, så kanskje noen fler ser tråden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har ikke vridd velgeren nede på kassa feil  ved montering?

Altså at kassa står i 1 gir, og stanga inni bilen i 5 (eller motsatt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei, den er ikke rørt.

Den skal egentlig tas av for at man skal få ut girkassa, men den satt så hardt fast at vi ikke fikk løsnet den. Fikk allikevel ut girkassa ved å vri og vende på den.

Vi brukte en del gladvold på den for å prøve og løsne den, så jeg mistenker at noe kan ha blitt skadet inni girkassa av dette...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukte helgen på å skifte girkasse. Fikk tak i en brukt fra bilopphuggeri til 2.500,- Nå har jeg igjen fem gir og revers.

 

Nå gjenstår bare å få luftet clutchen ordentlig. Noen gode tips her? Har ikke fått det ordentlig til, fremdeles litt luft igjen for jeg må stadig pumpe med pedalen for at clutchen skal virke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som kan lufte clutch og har lyst til å dele noen tips?

 

Har prøvd både med (lavt) trykk og presse bremseveske fra luftenippel, og vanlig metode med å pumpe med pedalen mens man åpner og lukker luftenippelen. 

 

Virker som om at av og til når pedalen løftes helt opp, så "glipper" den over på en måte og dropper helt til bunns. Straks jeg løfter den, virker den igjen!!!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

The piston in the master cylinder does not go to the bottom when you press the clutch on a TD4 and so air can remain. Removing the carpet is getting it closer to the bottom, but full travel is prevented by the pushrod shape. Best to remove the master, remove the pushrod, compress the piston fully whilst bleeding - air gone !! I have lengthened my push rod by 5mm to solve problem permanently.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut. Skal prøve dette. Takk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener å huske dette var løsningen. Mener også at den selvjusteringen på clutchpedalen må resettes. Har den dødd, vil også symptomet ditt stemme. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg god clutch igjen.

Det viste seg at den nye hovedsylinderen ikke var slik den skulle være! Monterte den gamle inn igjen, og clutchen er god som gull igjen. Trengte ikke lufte engang!

 

Da har jeg altså fått en ny del med en defekt. Og ikke bare det, toleransene på koblingen var også dårlig. Måtte bruke hjemmesnekret verktøy for å tvinge den på plass. Pluggen var altså i tykkeste laget. Så mye for "quality aftermarket"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...