Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Dette er mitt første innlegg på forumet og jeg har en rekke spørsmål 

 

Jeg har en Discovery 3 som jeg kjøpte sommeren 2018 og fikk ganske fort de typiske problemene med hdc fault og at den gikk i nødmodus, dette problemet var ganske sporadisk, kunne kjøre på 500km og ingenting skjedde, men jeg kunne også kjøre 5 minutter til butikken og lampene begynte å lyse og etter en stund så var problemet borte. 

 

Nå har jeg fått en litt mer kinkig situasjon som jeg forstår at jeg ikke finner ut av uten diagnoseverktøy, så jeg lurte på om noen her hadde noe erfaring med denne: https://diagnosebutikken.no/produkt/bildiagnose/land-rover/icarsoft-lr-2-feilkodeleser-jaguar-land-rover jeg ser de fleste her har iidtool, men det blir litt for mye for lommeboka akkurat nå. 

 

Installerte ekstralys rett før jul og etter en liten stund så får jeg opp følgende : suspension fault, transmission fault, engine fault. Bilen går i nødmodus og får opp max 30mph.

Jeg regner med at det er noe med det elektriske, men hva aner jeg ikke.

Bilen sliter med å heve seg på venstre foran. 

 

I dag tidlig når jeg skulle på jobb så fikk jeg ikke liv i bilen, det var noe strøm, men ikke nok til å få i gang motoren

 

Jeg regner med at det er problemer med batteriet/noen sikringer

All hjelp tas gledelig i mot

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres ut som den klassiske ryggelysbryteren! 

Er vel noen i traktene dine som har kodeleser som fungerer vil jeg tro. 

Google brake light switch eller ryggelusbryter discovery og range rover sport og se om det ligner på dine feil. 

Jeg har en ny bryter liggende her i bærum om du behøver en kjapt, alt jeg vil ha er en ny en når du får bestilt en. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høres også ut som den enda mer klassiske lite-strøm-på-batteriet "feilen". D3 er følsom for lite strøm, og reagerer på det med alle mulige rare feilkoder. Sørg for å få ladet batteriet fullt (evnt. etter å ha byttet batteri hvis du tror det kan være dårlig), og få slettet feilkoder. De feilkodene som dukker opp etter det er sannsynligvis reelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har icarsoften btw. Den fungererr ganske greit den. Om du vil teste den og samtidig ta ut feilkoderr er du hjertelig velkommen til å svinge innom her, men det blir da altså enten skøyen eller bærum. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du blir flink med å lade batteriene, nå når du har den franskmannen... 

Det kan være vanskelig å diagnosere hvis du ikke får "live" - verdier på delvis defekt egr, jeg vet ikke om icarsoften gjør slikt

Lykke til med det nye året 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteri og dynamo er aktuelle ting å sjekke ut - men du treng tilgang til diagnoseutstyr. IID tool sin store styrke er mulighet til å endre oppsett og bra support frå leverandør som forstår desse bilane. Erfart dette sjølv. Den du lenker til bør kunne lese av feilkode og vil hjelpe deg på veg i feilsøkinga. Ein plass må du iallefall begynne, og ein billeg feilkodeleser KAN fungere. Har du ikkje råd til IID no, tipper eg verksted for feilsøking utgår også. Då må du iallefall låne deg ein kodelesar. Feilsøk systematisk sjølv, ein god del feil kjem frå kabelbrot/ irr i kontakter, det tidkrevande (eller dyre) er å finne dei. 

D3 er ikkje så komplisert som alle skal ha det til. Og eg har ingen teknisk bakgrunn :) lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...