Dicofever76 Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 Har en 99 Disco 2. Jeg sliter med at jeg i løpet av høsten fikk en pulsering eller vibrering i bremsepedalen ved nedbremsing. Det pulser i takt med hastighet. Jeg merket det først i oktober og da mistenkte jeg at det var en sliten bremseskive foran. Har opplevd det tidligere på andre bilder, at skiva slår seg og man får en ujevne flate som fører til risting ved nedbremsing. Det ble raskt verre og verre og nå slår bremsepedalen tilbake på en såpass kraftig måte at jeg tenkte jeg måtte gjøre noe med det. Kjøpte inn mye skiver og klosser foran og tok jobben igår. Hverken skiver eller klosser virket slitt eller skadet da jeg tok av de gamle. De så nesten ubrukt ut (bilen brukes lite og gammel eier byttet visst for drøye to år siden). Jeg valgte likevel å bytte og håpet det ville løse problemet. Men nei. Alt nytt foran og fremdeles pulserende bremsepedal ved nedbremsing. Det rister ikke i rattet i det hele tatt og jeg mistenker at det kan være de bakre skivene nå. Men før jeg bytter dem også. Er det noen som vet om det kan være noe annet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. desember 2019 Del Skrevet 27. desember 2019 (endret) Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting. Det ene er kast i skiver. Det andre er ABSfeil. Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak. Puls og risting i ratt tilsier foran. Puls med lyd skyldes ABS. Dette gitt at hjul og oppheng er i orden. Og så kommer tusenkronersspørsmålet: Hvorfor ble det kast i skiva? Varmgang pga tregheter? Varmgang pga sjåførfeil? Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)? Endret 27. desember 2019 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dicofever76 Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2019 På 27.12.2019 den 13.49, gautes skrev: Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting. Det ene er kast i skiver. Det andre er ABSfeil. Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak. Puls og risting i ratt tilsier foran. Puls med lyd skyldes ABS. Dette gitt at hjul og oppheng er i orden. Og så kommer tusenkronersspørsmålet: Hvorfor ble det kast i skiva? Varmgang pga tregheter? Varmgang pga sjåførfeil? Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)? Takk for innspill i romjula! Da er jeg på rett vei tror jeg. Jeg har ingen risting i ratt, altså ikke skiver foran. Hører ingen lyd utover det vanlige, altså mest sannsynlig ikke ABS. Da gjenstår det jeg mistenker og det er skivene bak. De fikk en kommentar på EU i høst om at de var rustne og ikke helt gode, men han slapp dem gjennom. Jeg så raskt på dem isted og ser at de ser rusta og ujevnt slitt... jeg tror vi har feilen og bestiller nye skiver bak nå så får vi se hvordan det går. På 27.12.2019 den 13.49, gautes skrev: Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting. Det ene er kast i skiver. Det andre er ABSfeil. Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak. Puls og risting i ratt tilsier foran. Puls med lyd skyldes ABS. Dette gitt at hjul og oppheng er i orden. Og så kommer tusenkronersspørsmålet: Hvorfor ble det kast i skiva? Varmgang pga tregheter? Varmgang pga sjåførfeil? Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)? Jeg må også få si takk for at det finnes så mye fine folk som deg på dette fora som gir rookies som meg håp og lys i den innimellom litt mørke LR-tunellen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. desember 2019 Del Skrevet 28. desember 2019 Sjekk om calipere og glidere glir lett før bestilling. Klosser sliter seg til bremseskiva og der rusta er blir det groper. Derfor bør klosser byttes sammen med skiver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dicofever76 Skrevet 28. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2019 (endret) 25 minutter siden, gautes skrev: Sjekk om calipere og glidere glir lett før bestilling. Klosser sliter seg til bremseskiva og der rusta er blir det groper. Derfor bør klosser byttes sammen med skiver. Bestiller fullt sett! Og sjekker glidere før jeg setter det sammen igjen. Endret 28. desember 2019 av Dicofever76 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skårstein Skrevet 29. desember 2019 Del Skrevet 29. desember 2019 Skulle nesten tru at det var eg som starta denne tråden. Har komen til sme konklusjon, at det er kast i skive bak. Var litt skuffa når bremsene framme var bytta og det rista like godt. Ventar på nye skiver bak , og har trua på at det vert litt mindre bremsing på gear på tur til arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dicofever76 Skrevet 31. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2019 På 29.12.2019 den 3.07, skårstein skrev: Skulle nesten tru at det var eg som starta denne tråden. Har komen til sme konklusjon, at det er kast i skive bak. Var litt skuffa når bremsene framme var bytta og det rista like godt. Ventar på nye skiver bak , og har trua på at det vert litt mindre bremsing på gear på tur til arbeid. Akkurat ja... si ifra hvordan det går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dicofever76 Skrevet 19. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2020 På 31.12.2019 den 4.52, Dicofever76 skrev: Akkurat ja... si ifra hvordan det går. Da fikk jeg endelig byttet skiver og klosser bak og problemet er løst. Da vet vi det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. januar 2020 Del Skrevet 20. januar 2020 Bremseskiver er bart stål. I klimaet vi har i Norge med fuktig vær 85% av tiden er det lurt å bruke bremsene aktivt. Pass dog på den halvsovende bilisten bak . Men vedvarende bremsing over lengre perioder bør unngåes pga varmgang og muligheter for bremsesvikt. Det lille jeg kjører på fjelloverganger ser jeg at det er noe som mange glemmer. Mulig for mye automatgir og elbiler er årsak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thommes Skrevet 20. januar 2020 Del Skrevet 20. januar 2020 6 timer siden, gautes skrev: Men vedvarende bremsing over lengre perioder bør unngåes pga varmgang og muligheter for bremsesvikt. Det lille jeg kjører på fjelloverganger ser jeg at det er noe som mange glemmer. Det fikk jeg erfare etter å ha hatt D2'en i noen uker. Ikke særlig hyggelig. :-) Lærte meg å aktivt bruke gir ned fra fjellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skårstein Skrevet 28. januar 2020 Del Skrevet 28. januar 2020 På 31.12.2019 den 4.52, Dicofever76 skrev: Akkurat ja... si ifra hvordan det går. Bytta skiver bak og alt vart bra. Ikkje sikkert skivene framme var dårlig. Då burde kanskje rattet rista i tillegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.