Gå til innhold

Pulserende/tilbakeslag i bremsepedal på D2.


Dicofever76

Anbefalte innlegg

Har en 99 Disco 2.

Jeg sliter med at jeg i løpet av høsten fikk en pulsering eller vibrering i bremsepedalen ved nedbremsing. Det pulser i takt med hastighet.

Jeg merket det først i oktober og da mistenkte jeg at det var en sliten bremseskive foran. Har opplevd det tidligere på andre bilder, at skiva slår seg og man får en ujevne flate som fører til risting ved nedbremsing.

Det ble raskt verre og verre og nå slår bremsepedalen tilbake på en såpass kraftig måte at jeg tenkte jeg måtte gjøre noe med det. Kjøpte inn mye skiver og klosser foran og tok jobben igår. Hverken skiver eller klosser virket slitt eller skadet da jeg tok av de gamle. De så nesten ubrukt ut (bilen brukes lite og gammel eier byttet visst for drøye to år siden). Jeg valgte likevel å bytte og håpet det ville løse problemet. Men nei. Alt nytt foran og fremdeles pulserende bremsepedal ved nedbremsing. 

Det rister ikke i rattet i det hele tatt og jeg mistenker at det kan være de bakre skivene nå. Men før jeg bytter dem også. Er det noen som vet om det kan være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting.

Det ene er kast i skiver.

Det andre er ABSfeil.

Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak.

Puls og risting i ratt tilsier foran.

Puls med lyd skyldes ABS.

Dette gitt at hjul og oppheng er i orden.

 

Og så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor ble det kast i skiva?

Varmgang pga tregheter?

Varmgang pga sjåførfeil?

Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)?

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2019 den 13.49, gautes skrev:

Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting.

Det ene er kast i skiver.

Det andre er ABSfeil.

Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak.

Puls og risting i ratt tilsier foran.

Puls med lyd skyldes ABS.

Dette gitt at hjul og oppheng er i orden.

 

Og så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor ble det kast i skiva?

Varmgang pga tregheter?

Varmgang pga sjåførfeil?

Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)?

 

Takk for innspill i romjula!  :)

 

Da er jeg på rett vei tror jeg.

Jeg har ingen risting i ratt, altså ikke skiver foran.

Hører ingen lyd utover det vanlige, altså mest sannsynlig ikke ABS.

Da gjenstår det jeg mistenker og det er skivene bak. De fikk en kommentar på EU i høst om at de var rustne og ikke helt gode, men han slapp dem gjennom. Jeg så raskt på dem isted og ser at de ser rusta og ujevnt slitt... jeg tror vi har feilen og bestiller nye skiver bak nå så får vi se hvordan det går. 

På 27.12.2019 den 13.49, gautes skrev:

Puls i pedal kan skyldes oftest 2 ting.

Det ene er kast i skiver.

Det andre er ABSfeil.

Pulserende pedal og stabilt ratt tilsier kast bak.

Puls og risting i ratt tilsier foran.

Puls med lyd skyldes ABS.

Dette gitt at hjul og oppheng er i orden.

 

Og så kommer tusenkronersspørsmålet:

Hvorfor ble det kast i skiva?

Varmgang pga tregheter?

Varmgang pga sjåførfeil?

Møkk mellom skive og anlegg mot hub(nylig skiftet)?

 

Jeg må også få si takk for at det finnes så mye fine folk som deg på dette fora som gir rookies som meg håp og lys i den innimellom litt mørke LR-tunellen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, gautes skrev:

Sjekk om calipere og glidere glir lett før bestilling.

Klosser sliter seg til bremseskiva og der rusta er blir det groper.

Derfor bør klosser byttes sammen med skiver.

Bestiller fullt sett! 

Og sjekker glidere før jeg setter det sammen igjen.

Endret av Dicofever76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tru at det var eg som starta denne tråden. Har komen til sme konklusjon, at det er kast i skive bak. Var litt skuffa når bremsene framme var bytta og det rista like godt. Ventar på nye skiver bak , og har trua på at det vert litt mindre bremsing på gear på tur til arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2019 den 3.07, skårstein skrev:

Skulle nesten tru at det var eg som starta denne tråden. Har komen til sme konklusjon, at det er kast i skive bak. Var litt skuffa når bremsene framme var bytta og det rista like godt. Ventar på nye skiver bak , og har trua på at det vert litt mindre bremsing på gear på tur til arbeid.

Akkurat ja... si ifra hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bremseskiver er bart stål.

I klimaet vi har i Norge med fuktig vær 85% av tiden er det lurt å bruke bremsene aktivt.

Pass dog på den halvsovende bilisten bak .

Men vedvarende bremsing over lengre perioder bør unngåes pga varmgang og muligheter for bremsesvikt.

Det lille jeg kjører på fjelloverganger ser jeg at det er noe som mange glemmer.

Mulig for mye automatgir og elbiler er årsak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Men vedvarende bremsing over lengre perioder bør unngåes pga varmgang og muligheter for bremsesvikt.

Det lille jeg kjører på fjelloverganger ser jeg at det er noe som mange glemmer.

Det fikk jeg erfare etter å ha hatt D2'en i noen uker. Ikke særlig hyggelig. :-) Lærte meg å aktivt bruke gir ned fra fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...