Jump to content
LRforum
Marius Bjerkelund

Vibrasjon i motor ved kaldstart

Recommended Posts

Hei,

 

Nå som kulda har kommet så har D4’en en del vibrasjoner/risting ved kaldstart når jeg ikke forvarmer med webastoen. Dette varer i ca 2-3 sekunder. Er dette noe som en vanlig på disse bilene? Eller lukter det bytte av glødeplugger?

 

Takk for svar:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville i hvert fall målt glødepluggene. Det er tydelig at en eller flere sylindre er tregere til å tenne enn andre, og det er jo ikke så veldig kaldt enda. Men det kan vel teoretisk ha andre forklaringer, f.eks. variasjon i kompresjon. Uansett så lønner det seg generelt å ta tak i slikt før det baller på seg med følgefeil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min D4 i 6-7 år nå, og kjørt den godt over 200.000 km. (fortsatt orginale glødeplugger) 

 

Den har så langt jeg kan huske alltid hatt litt vibrasjoner ved kaldstart. Men klart - det er forskjell på vibrasjoner og vibrasjoner, og om den starter lett og går jevnt, eller om den er tungstartet og går ujevnt, og om det kommer røyk ved oppstart. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feilsøk og se om det er en feil du kan leve med uten at driftsikkerheten blir forringet.

Men ut fra symptomene holder jeg en knapp på pluggene.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motoren går reint, er på ingen måte tungstartet, og har normal glødetid. Kjørte diagnose bare for å ha gjort det, men det ga ingen ting som forventet. 

 

Men tusen takk for svar, da skal min kjære få seg tur på verksted i julegave:) Videre god jul, og godt nytt år:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte bilen i august, og den har hyppige oljeskift på historikken, pluss at jeg skiftet olje for 1000km siden. Den får seg en time hos Techno classic så kan fagfolk se på det.
 

Ser i en litt eldre tråd her at en med en Defender TD5 har stilt det samme spørsmålet som meg, og tydeligvis så er det vanlig på de motorene at den gløder kun på 4/5 sylindre i starten. Som igjen forårsaker risting/vibrasjon i 2-3 sekunder ved kaldstart. Så da vil jeg tro at jeg muligens har et problem med en eller flere glødeplugger.

Edited by Marius Bjerkelund

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Marius Bjerkelund skrev:

Jeg kjøpte bilen i august, og den har hyppige oljeskift på historikken, pluss at jeg skiftet olje for 1000km siden. Den får seg en time hos Techno classic så kan fagfolk se på det.
 

Ser i en litt eldre tråd her at en med en Defender TD5 har stilt det samme spørsmålet som meg, og tydeligvis så er det vanlig på de motorene at den gløder kun på 4/5 sylindre i starten. Som igjen forårsaker risting/vibrasjon i 2-3 sekunder ved kaldstart. Så da vil jeg tro at jeg muligens har et problem med en eller flere glødeplugger.

 

Td5 har bare 4 glødeplugger fra fabrikk, der den bakerste skulle vært er plassen opptatt av dieseltrykkregulatoren. Litt merkelig konstruksjon sånn sett. Men den pleier å være god til å starte opp likevel. Nå skal det sies at jeg aldri har startet en Td5 i -15°C eller kaldere, så kanskje det merkes bedre da.

 

En liten digresjon:

På de fleste biler har svinghjulet 60-2 tenner som leses av via veivsensoren, som brukes til å bestemme turtall og posisjon på veiva. Men ettersom det bare er ett punkt på veiva som skiller seg ut, kan det hende den må dra en hel omgang før ECU vet hvor den er. I tillegg trengs signal fra kamsensoren for å bestemme om stempelet er på vei opp for kompresjon eller trykke ut eksos. 

 

Td5 derimot, har et unikt antall hull for hver sylinder på svinghjulet og ingen kamsensor. Dermed vet ECU hvor den er nesten umiddelbart når den begynner å dra rundt, og er derfor den raskest startende motoren jeg har vært borti. I hvert fall av de som har ECU. 

Har ikke funnet dokumentasjon på hvordan den håndterer manglende kamsensor ved oppstart, men ser ingen annen mulighet enn at ECU gir dysepuls på hver omdreining uansett om eksosventilen er åpen eller lukket. Men dersom den er åpen har ikke kamakselen bygd opp trykk i dysa, så da kommer det ikke diesel likevel. Har tenkt å koble opp oscilloskopet mitt og verifisere dette ved passende anledning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...