Gå til innhold

Vibrasjon i motor ved kaldstart


Marius Bjerkelund

Anbefalte innlegg

Jeg ville i hvert fall målt glødepluggene. Det er tydelig at en eller flere sylindre er tregere til å tenne enn andre, og det er jo ikke så veldig kaldt enda. Men det kan vel teoretisk ha andre forklaringer, f.eks. variasjon i kompresjon. Uansett så lønner det seg generelt å ta tak i slikt før det baller på seg med følgefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min D4 i 6-7 år nå, og kjørt den godt over 200.000 km. (fortsatt orginale glødeplugger) 

 

Den har så langt jeg kan huske alltid hatt litt vibrasjoner ved kaldstart. Men klart - det er forskjell på vibrasjoner og vibrasjoner, og om den starter lett og går jevnt, eller om den er tungstartet og går ujevnt, og om det kommer røyk ved oppstart. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen i august, og den har hyppige oljeskift på historikken, pluss at jeg skiftet olje for 1000km siden. Den får seg en time hos Techno classic så kan fagfolk se på det.
 

Ser i en litt eldre tråd her at en med en Defender TD5 har stilt det samme spørsmålet som meg, og tydeligvis så er det vanlig på de motorene at den gløder kun på 4/5 sylindre i starten. Som igjen forårsaker risting/vibrasjon i 2-3 sekunder ved kaldstart. Så da vil jeg tro at jeg muligens har et problem med en eller flere glødeplugger.

Endret av Marius Bjerkelund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius Bjerkelund skrev:

Jeg kjøpte bilen i august, og den har hyppige oljeskift på historikken, pluss at jeg skiftet olje for 1000km siden. Den får seg en time hos Techno classic så kan fagfolk se på det.
 

Ser i en litt eldre tråd her at en med en Defender TD5 har stilt det samme spørsmålet som meg, og tydeligvis så er det vanlig på de motorene at den gløder kun på 4/5 sylindre i starten. Som igjen forårsaker risting/vibrasjon i 2-3 sekunder ved kaldstart. Så da vil jeg tro at jeg muligens har et problem med en eller flere glødeplugger.

 

Td5 har bare 4 glødeplugger fra fabrikk, der den bakerste skulle vært er plassen opptatt av dieseltrykkregulatoren. Litt merkelig konstruksjon sånn sett. Men den pleier å være god til å starte opp likevel. Nå skal det sies at jeg aldri har startet en Td5 i -15°C eller kaldere, så kanskje det merkes bedre da.

 

En liten digresjon:

På de fleste biler har svinghjulet 60-2 tenner som leses av via veivsensoren, som brukes til å bestemme turtall og posisjon på veiva. Men ettersom det bare er ett punkt på veiva som skiller seg ut, kan det hende den må dra en hel omgang før ECU vet hvor den er. I tillegg trengs signal fra kamsensoren for å bestemme om stempelet er på vei opp for kompresjon eller trykke ut eksos. 

 

Td5 derimot, har et unikt antall hull for hver sylinder på svinghjulet og ingen kamsensor. Dermed vet ECU hvor den er nesten umiddelbart når den begynner å dra rundt, og er derfor den raskest startende motoren jeg har vært borti. I hvert fall av de som har ECU. 

Har ikke funnet dokumentasjon på hvordan den håndterer manglende kamsensor ved oppstart, men ser ingen annen mulighet enn at ECU gir dysepuls på hver omdreining uansett om eksosventilen er åpen eller lukket. Men dersom den er åpen har ikke kamakselen bygd opp trykk i dysa, så da kommer det ikke diesel likevel. Har tenkt å koble opp oscilloskopet mitt og verifisere dette ved passende anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...