Gå til innhold

Ex mil med litt gearkasse trøbbel


Espen Selvik

Anbefalte innlegg

Hei, ja hva skal man si 2. Juledag annet enn god jul. Men jeg har nå rotet meg ut i garasjen og tatt fatt på den gamle ex mil'n for å gjøre den klar til Viking treffet 2020 på Storefjell. Har hatt problemer med at den hopper ut av lav serien på motorbrems uavhengig av hvilket gear. Og siden det lå en gearkasse til under benken som visstnok skulle vært overhalt falt jeg for fristelsen til å ta ut den gamle og hive inn den "nye" uten å ta den opp først. (Alt er rent og pent og med ny olje så jeg hadde et håp om at den var fin... ) 

Vel... Så langt så kan jeg ikke si jeg er helt fornøyd. Merker at når man setter den i 1. Gear henger den litt og hopper også ut, spesielt på motor brems. De andre gearene virker ok.

Høy/lav hopper også ut på motor brems? 

 

Noen med erfaringer her? 

Den andre kassen (jeg omtaler gear og transfer som en siden de henger sammen) hadde en løs skive i bakkant og en slitt thrust noe som lager stor aksial bevegelse for 4 hjulstrekken. Om dette henger sammen vet jeg ikke. Den som sitter der nå har ikke det problemet.

Mulig justering av 4 hjulstrekken i lavserien kan ha noe med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen butting dessverre.

 

Har vel konkludert med at 1. gearet/synk er slitt, men klarer ikke å se uten å demontere lokket på toppen og hvis det er det må kassa ut uansett.

Høy/lav er jeg mer usikker på. Demonterte den andre gearkassen jeg har og den vet jeg hoppet ut av lavserien på brems. Der har forrige mann feilmontert bakre thrustskive så der er det slitasje + at låseskiven for akslingen ikke satt fast slik at akseltappen kunne flytte seg noen mm frem og tilbake. 

Ser av delekatalogen at det kun er 1 tykkelse på thrustskivene. 

Jeg kjente på aksialslakken på den kassen som sitter i og den kjentes fin ut, men hva er fint? Hvis det kun kan måles med bladsøker så er vel svaret der tror jeg.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...