Jump to content
LRforum
LandRover

Bil i garasje i vente på renovering?

Recommended Posts

Min Defender 2002 mod. 77000 km. er satt i garasjen ivente på "renovering" og oppgradering. Prosjekt?

Gammelt hus med gammel garasje er nylig innkjøpt og må tas først.

Det har meg blitt sagt at bremsene kan sette seg fast om jeg ikke tar en liten kjøretur en gang iblant.

Hvor ofte bør man kjøre bilen for for å unngå at den den ikke "stivner"

 

Et bilde av bilen. da jeg kjøpte den. I prinsipp ser det lik ut i dag. 

Har fått litt kritikk om at den ser så naken ut. Folk regner vel med at det er "alt slags dingel" montert på slike LR Defender og Serie biler? Positivt uttrykt. 

 

landrovernew.jpg

Edited by LandRover
Bilde tillagt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakker bil! Behold den slik evnt. Selg den til med :-) En gang i året er ikke nok til å unngå problemer med bremser etc. Kommer veldig an på tilstand på bilen, klima der den står osv. Jeg ville kjørt den en tur hver måned, husk batteriet også, samt at du da merker om noe vil holde på å skje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En clean defender med hvite hjul og hvitt tak er flott. Ingen grunn til å bygge ned med ræl du ikke trenger. Modding bør være for funksjon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett bruk eller lagring forfaller bilen.

Spørsmålet er hva man gjør før lagring .

Ville rundvasket bilen,polert ,antirustbehandlet,storservet , full tank og frakoblet batteri.

Brems og clutchvæske byttes,men har ikke helt trua på at dette gjør at hydraulikken overlever lengre lagring.

Bør nok startes opp og gå varm sammen med Webastoen månedlig.

Dagens drivstoff og muligens også bremsevæsken suger lettere til seg fukt enn før.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clean Defender Station Wagon Epsom Green Td5. Maken til min (1999) men med oppgradert 15p motor. Dette blir fremholdt i LR-blekkene som den beste Defender. Skulle gjerne sett bilder av bakramme samt innerrammene til dørene til baksetet, men med så lav km og tørr lagring er det sannsynlig at dette er en juvel som bør behandles deretter. Det viktigste er antirust, og da er det en ting som gjelder - Lanolinbehandling hos Funderud Antirust eller tilsvarende.

 

Flott bil, verdien på den vil stige hvis du behandler den rett men en Defender har man fordi det er verdens best Offroad familiebil.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker så mye for interessante innlegg.

 

Jeg burde vel kanskje beholde den "Clean" og heller bruke tid på å få den som den var som ny. Understellet som  aldri har blitt gjort underhold er førsteprioritet.  Høyre framskjerm (sidedelen) er noe fint inn trykt og må tas av for  oppretting. Hjulene må få ny lakk.  Bilen står nå i garasjen til det nye gamle innkjøpte hus som jeg fremdeles ikke bor i.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bedre med carport en lukket garasje sier mange. Likevel har jeg min tvil. Jeg har muligheten til å ha min Defender i lukket isolert garasje med lite verksted i enden. Uthuset  med garasje er L formet med delvis tak over det ytre hjørne som dekker en bil.  Garasjen er ikke oppvarmet, men kuldegrader forekommer aldri.  
Hva  er  den beste oppbevaring for bilen ute eller inne. Kanskje det samme hvor?

garasjeplan.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at for en bil som skal oppbevares uten bruk er det best med lukket garasje med relativ luftfuktighet på under 50 %. Da stopper rusting av bart stål. I en carport vil man ved væromslag fra kaldt  til varmt vær med fuktig luft kunne få mye kondens på bilen slik at bl.a. bremseskiver og bremsetromler ruster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luftfuktigheten inne i en uoppvarmet garasje vill være lik den utsiden.

 

Luftig, litt opp fra bakken men beskyttet for regn, snø. Er en grunn til at greier som står lagret på gamle låver holder seg!

 

Digresjon, en av erfaringene fra 1940-41 var at våpen som bare fikk normal puss med litt ekstra olje påsmurt og hengt med munningen ned i grantrær var i bedre stand når de ble hentet fram igjen enn våpen som ble nipusset, fettet, pakket kasser og gjemt bort.

Motstandsfolk samlet sammen slikt som var stukket unna av norske styrker ved dimitering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke glem beskyttelse mot sola.De få gangene....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, GuttormG skrev:

Luftfuktigheten inne i en uoppvarmet garasje vill være lik den utsiden.

Ja, men ved bruk av luftavfukter i en tett garasje vil man kunne redusere den relative luftfuktigheten til ønsket nivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Om det er noen som lurer på hvorfor jeg avskiltet bilen så er det på grunn av at ingen verksted har til nå vært istand til å finne feil på bilen. Jeg gikk litt lei og synes at avgiften forsikring pluss årsavgift ca.15000.- kr var mye å betale for å ha bilen stående. Jeg savner bilen så sterkt at jeg sannsynligvis kommer å få den lovlig på veien igjen. Som nevnt det er langt mellom merkeverksted her i Sverige, men likevel det får heller koste litt  å få den fraktet den dit.

Med god hjelp av  forumets brukere har jeg/vi på det beste forsøkt å finne feilen i eget emne.

Langt mellom LR verksted her i Sverige.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høy års og forsikrings avgift eller ei, jeg savner min Land Rover så mye at jeg syns det er verdt å betale skattene. Nå har jeg tatt et par småturer i tørt vær med tørr bil med ingen tegn til at bilen går over i nødmodus. Bilen  har også stått innom hus og "tørket". Dog er faren ikke over, bilen må på merkeverksted langt der borte og jeg har vurdert å kjøre den en tørr vårdag for analyse. Sagt det, på grunn av storflytting så kjøpte jeg en Suzuki Grand Vitara 2002 modell  da jeg var total avhengig av bil. 

 

For meg er største gleden med å ha en bil at det er en Land Rover Defender.  Suzuki har større komfort, men du verden  Land Roveren har så mye mye større kjøreglede og eierglede. En "venn" for livet  . . . . . . . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...