LandRover Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 (endret) Min Defender 2002 mod. 77000 km. er satt i garasjen ivente på "renovering" og oppgradering. Prosjekt? Gammelt hus med gammel garasje er nylig innkjøpt og må tas først. Det har meg blitt sagt at bremsene kan sette seg fast om jeg ikke tar en liten kjøretur en gang iblant. Hvor ofte bør man kjøre bilen for for å unngå at den den ikke "stivner" Et bilde av bilen. da jeg kjøpte den. I prinsipp ser det lik ut i dag. Har fått litt kritikk om at den ser så naken ut. Folk regner vel med at det er "alt slags dingel" montert på slike LR Defender og Serie biler? Positivt uttrykt. Endret 25. desember 2019 av LandRover Bilde tillagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krukhaug77 Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Vakker bil! Behold den slik evnt. Selg den til med :-) En gang i året er ikke nok til å unngå problemer med bremser etc. Kommer veldig an på tilstand på bilen, klima der den står osv. Jeg ville kjørt den en tur hver måned, husk batteriet også, samt at du da merker om noe vil holde på å skje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jasswass Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 En clean defender med hvite hjul og hvitt tak er flott. Ingen grunn til å bygge ned med ræl du ikke trenger. Modding bør være for funksjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 25. desember 2019 Del Skrevet 25. desember 2019 Uansett bruk eller lagring forfaller bilen. Spørsmålet er hva man gjør før lagring . Ville rundvasket bilen,polert ,antirustbehandlet,storservet , full tank og frakoblet batteri. Brems og clutchvæske byttes,men har ikke helt trua på at dette gjør at hydraulikken overlever lengre lagring. Bør nok startes opp og gå varm sammen med Webastoen månedlig. Dagens drivstoff og muligens også bremsevæsken suger lettere til seg fukt enn før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 26. desember 2019 Del Skrevet 26. desember 2019 Clean Defender Station Wagon Epsom Green Td5. Maken til min (1999) men med oppgradert 15p motor. Dette blir fremholdt i LR-blekkene som den beste Defender. Skulle gjerne sett bilder av bakramme samt innerrammene til dørene til baksetet, men med så lav km og tørr lagring er det sannsynlig at dette er en juvel som bør behandles deretter. Det viktigste er antirust, og da er det en ting som gjelder - Lanolinbehandling hos Funderud Antirust eller tilsvarende. Flott bil, verdien på den vil stige hvis du behandler den rett men en Defender har man fordi det er verdens best Offroad familiebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 27. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2019 Takker så mye for interessante innlegg. Jeg burde vel kanskje beholde den "Clean" og heller bruke tid på å få den som den var som ny. Understellet som aldri har blitt gjort underhold er førsteprioritet. Høyre framskjerm (sidedelen) er noe fint inn trykt og må tas av for oppretting. Hjulene må få ny lakk. Bilen står nå i garasjen til det nye gamle innkjøpte hus som jeg fremdeles ikke bor i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 30. desember 2019 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2019 Det er bedre med carport en lukket garasje sier mange. Likevel har jeg min tvil. Jeg har muligheten til å ha min Defender i lukket isolert garasje med lite verksted i enden. Uthuset med garasje er L formet med delvis tak over det ytre hjørne som dekker en bil. Garasjen er ikke oppvarmet, men kuldegrader forekommer aldri. Hva er den beste oppbevaring for bilen ute eller inne. Kanskje det samme hvor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsvei Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Jeg vil tro at for en bil som skal oppbevares uten bruk er det best med lukket garasje med relativ luftfuktighet på under 50 %. Da stopper rusting av bart stål. I en carport vil man ved væromslag fra kaldt til varmt vær med fuktig luft kunne få mye kondens på bilen slik at bl.a. bremseskiver og bremsetromler ruster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Luftfuktigheten inne i en uoppvarmet garasje vill være lik den utsiden. Luftig, litt opp fra bakken men beskyttet for regn, snø. Er en grunn til at greier som står lagret på gamle låver holder seg! Digresjon, en av erfaringene fra 1940-41 var at våpen som bare fikk normal puss med litt ekstra olje påsmurt og hengt med munningen ned i grantrær var i bedre stand når de ble hentet fram igjen enn våpen som ble nipusset, fettet, pakket kasser og gjemt bort. Motstandsfolk samlet sammen slikt som var stukket unna av norske styrker ved dimitering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 Ikke glem beskyttelse mot sola.De få gangene.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogsvei Skrevet 30. desember 2019 Del Skrevet 30. desember 2019 5 timer siden, GuttormG skrev: Luftfuktigheten inne i en uoppvarmet garasje vill være lik den utsiden. Ja, men ved bruk av luftavfukter i en tett garasje vil man kunne redusere den relative luftfuktigheten til ønsket nivå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 2. januar 2020 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2020 Om det er noen som lurer på hvorfor jeg avskiltet bilen så er det på grunn av at ingen verksted har til nå vært istand til å finne feil på bilen. Jeg gikk litt lei og synes at avgiften forsikring pluss årsavgift ca.15000.- kr var mye å betale for å ha bilen stående. Jeg savner bilen så sterkt at jeg sannsynligvis kommer å få den lovlig på veien igjen. Som nevnt det er langt mellom merkeverksted her i Sverige, men likevel det får heller koste litt å få den fraktet den dit. Med god hjelp av forumets brukere har jeg/vi på det beste forsøkt å finne feilen i eget emne. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 3. mars 2020 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2020 Høy års og forsikrings avgift eller ei, jeg savner min Land Rover så mye at jeg syns det er verdt å betale skattene. Nå har jeg tatt et par småturer i tørt vær med tørr bil med ingen tegn til at bilen går over i nødmodus. Bilen har også stått innom hus og "tørket". Dog er faren ikke over, bilen må på merkeverksted langt der borte og jeg har vurdert å kjøre den en tørr vårdag for analyse. Sagt det, på grunn av storflytting så kjøpte jeg en Suzuki Grand Vitara 2002 modell da jeg var total avhengig av bil. For meg er største gleden med å ha en bil at det er en Land Rover Defender. Suzuki har større komfort, men du verden Land Roveren har så mye mye større kjøreglede og eierglede. En "venn" for livet . . . . . . . . . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 10. november 2020 Forfatter Del Skrevet 10. november 2020 (endret) Vel, tiden går og jeg har bestemt å legge nytt tak over det hele. Da får jeg 2 lengder på ca. 10 meter hver hvor de er sammenkoblet og blir L formet som på bilde. Den ene verksted og det som kaltes uthus vil jeg gjøre om til garasje. Det blir plass til Defenderen min pluss en bil til kanskje en lenge ønsket LR 88 veteran. Bredden som på ca 5 meter er i minste laget men det får holde. Garasje under utbedring. Panner gjenstår. Tillagt i ettertid. Jeg ser nå at jeg er kommet ut av forumet som skal være DEFENDER, men må la det gå da det kan ikke strykes. Er lei for det Endret 10. november 2020 av LandRover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 10. november 2020 Del Skrevet 10. november 2020 Men hva er det som er problemet med Defenderen? Går den automatisk i nødmodus uten at du har merket noe feil? Har du prøvd å låne en annen ECU? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 11. november 2020 Forfatter Del Skrevet 11. november 2020 Takker så mye for innlegg. Jeg viser til eget emne hvor vi har diskutert problemet. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Jeg kan bare nevne at jeg i sommer startet opp og kjørte et par tre mil uten noe som helst utslag i nødmodus. For en måned siden så gikk den i nødmodus straks etter oppstart. Ved flytting av bilen noen hundre meter for et par uker siden så gikk bilen uten problem. Bilen går i nødmodus uten at jeg merker noe feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Det er mest sannsynlig elektronisk/ elektrisk feil. Du må rett og slett sjekke og teste alle kabler og kontakter i bilen. Trenger bare være en liten skrape på isolasjon på feil ledning. Ikke at det hjelper men JAS i England er veldig flink til å finne ut av de utroligste feilene på mere avanserte LR biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Jeg hadde engang en '99 model td5 110 som gikk over i nødmodus i meget dårlig vejr (snestorm). Veit ikke hvad gjorde dette. Muligvis snø på sensor i luftinntak, kortslutning til jord pga snefjuk, voks i diesel ?? Kom meg og familien (små barn) frem til hytte i Island (i nødmodus), overnattede over natten. Bilen startede som normalt dagen etter uten problemer. Ingen nødmodus etter dette i ca. to-tre år i mitt eie. Endret 11. november 2020 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 11. november 2020 Forfatter Del Skrevet 11. november 2020 (endret) Jeg har hatt to tidligere erfaringer som denne, ved ca. 40000 km og ved ca 60000 km og begge gangene med store problemer for ikke merkeverkstedene med å finne feil. Faktisk måtte de melde pass. Etter mye om og menn med blant annet uker med venting på grunn av ferier så ble det ordnet. Muntlig beskjed som jeg fikk var et eller annet med svake eller delvis såre ledninger. - gnisninger. Dengang ble bilen kjøretestet for å være sikre at alt funket. Bilen har oppført seg pedant siden den gang. Jeg betalte bare for en en for hånds prislistet kontroll på et par tusen kroner. Ingen deler. Sitat Det er mest sannsynlig elektronisk/ elektrisk feil. Du må rett og slett sjekke og teste alle kabler og kontakter i bilen. Trenger bare være en liten skrape på isolasjon på feil ledning Emne er dessuten diskutert her. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Endret 11. november 2020 av LandRover Feilskrevet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 14 timer siden, LandRover skrev: Takker så mye for innlegg. Jeg viser til eget emne hvor vi har diskutert problemet. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Jeg kan bare nevne at jeg i sommer startet opp og kjørte et par tre mil uten noe som helst utslag i nødmodus. For en måned siden så gikk den i nødmodus straks etter oppstart. Ved flytting av bilen noen hundre meter for et par uker siden så gikk bilen uten problem. Bilen går i nødmodus uten at jeg merker noe feil. Har du prøvd en annen ECU? De skal egentlig programmeres med riktige dysemarkeringer men det vil gå helt grei tuten å gjøre dette for en test om det er en ustabil ECU som er problemet. Ellers er jordingsfeil fra en eller flere motorsensorer en sterk mistanke. En ledning som har gnisset hull på isolasjon kan gi intermittent jordfeil og en slik oppførsel du beskriver. Slike feil er vanskelig å finne uten å lese ut feilkoder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 12. november 2020 Forfatter Del Skrevet 12. november 2020 En god ide`! Jeg har ikke prøvd andre ECU men vil se nærmere på det. Det ville være meget gledelig om problemet kunne løses så jeg slipper å få den transportert på tilhenger den lange veien til LR merkeverksted. Nå flytter jeg bilen inn i oppvarmet garasjeverksted da håndverkerne har klargjort taket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.