Gå til innhold

Bil i garasje i vente på renovering?


LandRover

Anbefalte innlegg

Min Defender 2002 mod. 77000 km. er satt i garasjen ivente på "renovering" og oppgradering. Prosjekt?

Gammelt hus med gammel garasje er nylig innkjøpt og må tas først.

Det har meg blitt sagt at bremsene kan sette seg fast om jeg ikke tar en liten kjøretur en gang iblant.

Hvor ofte bør man kjøre bilen for for å unngå at den den ikke "stivner"

 

Et bilde av bilen. da jeg kjøpte den. I prinsipp ser det lik ut i dag. 

Har fått litt kritikk om at den ser så naken ut. Folk regner vel med at det er "alt slags dingel" montert på slike LR Defender og Serie biler? Positivt uttrykt. 

 

landrovernew.jpg

Endret av LandRover
Bilde tillagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakker bil! Behold den slik evnt. Selg den til med :-) En gang i året er ikke nok til å unngå problemer med bremser etc. Kommer veldig an på tilstand på bilen, klima der den står osv. Jeg ville kjørt den en tur hver måned, husk batteriet også, samt at du da merker om noe vil holde på å skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bruk eller lagring forfaller bilen.

Spørsmålet er hva man gjør før lagring .

Ville rundvasket bilen,polert ,antirustbehandlet,storservet , full tank og frakoblet batteri.

Brems og clutchvæske byttes,men har ikke helt trua på at dette gjør at hydraulikken overlever lengre lagring.

Bør nok startes opp og gå varm sammen med Webastoen månedlig.

Dagens drivstoff og muligens også bremsevæsken suger lettere til seg fukt enn før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clean Defender Station Wagon Epsom Green Td5. Maken til min (1999) men med oppgradert 15p motor. Dette blir fremholdt i LR-blekkene som den beste Defender. Skulle gjerne sett bilder av bakramme samt innerrammene til dørene til baksetet, men med så lav km og tørr lagring er det sannsynlig at dette er en juvel som bør behandles deretter. Det viktigste er antirust, og da er det en ting som gjelder - Lanolinbehandling hos Funderud Antirust eller tilsvarende.

 

Flott bil, verdien på den vil stige hvis du behandler den rett men en Defender har man fordi det er verdens best Offroad familiebil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for interessante innlegg.

 

Jeg burde vel kanskje beholde den "Clean" og heller bruke tid på å få den som den var som ny. Understellet som  aldri har blitt gjort underhold er førsteprioritet.  Høyre framskjerm (sidedelen) er noe fint inn trykt og må tas av for  oppretting. Hjulene må få ny lakk.  Bilen står nå i garasjen til det nye gamle innkjøpte hus som jeg fremdeles ikke bor i.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre med carport en lukket garasje sier mange. Likevel har jeg min tvil. Jeg har muligheten til å ha min Defender i lukket isolert garasje med lite verksted i enden. Uthuset  med garasje er L formet med delvis tak over det ytre hjørne som dekker en bil.  Garasjen er ikke oppvarmet, men kuldegrader forekommer aldri.  
Hva  er  den beste oppbevaring for bilen ute eller inne. Kanskje det samme hvor?

garasjeplan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at for en bil som skal oppbevares uten bruk er det best med lukket garasje med relativ luftfuktighet på under 50 %. Da stopper rusting av bart stål. I en carport vil man ved væromslag fra kaldt  til varmt vær med fuktig luft kunne få mye kondens på bilen slik at bl.a. bremseskiver og bremsetromler ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfuktigheten inne i en uoppvarmet garasje vill være lik den utsiden.

 

Luftig, litt opp fra bakken men beskyttet for regn, snø. Er en grunn til at greier som står lagret på gamle låver holder seg!

 

Digresjon, en av erfaringene fra 1940-41 var at våpen som bare fikk normal puss med litt ekstra olje påsmurt og hengt med munningen ned i grantrær var i bedre stand når de ble hentet fram igjen enn våpen som ble nipusset, fettet, pakket kasser og gjemt bort.

Motstandsfolk samlet sammen slikt som var stukket unna av norske styrker ved dimitering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om det er noen som lurer på hvorfor jeg avskiltet bilen så er det på grunn av at ingen verksted har til nå vært istand til å finne feil på bilen. Jeg gikk litt lei og synes at avgiften forsikring pluss årsavgift ca.15000.- kr var mye å betale for å ha bilen stående. Jeg savner bilen så sterkt at jeg sannsynligvis kommer å få den lovlig på veien igjen. Som nevnt det er langt mellom merkeverksted her i Sverige, men likevel det får heller koste litt  å få den fraktet den dit.

Med god hjelp av  forumets brukere har jeg/vi på det beste forsøkt å finne feilen i eget emne.

Langt mellom LR verksted her i Sverige.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Høy års og forsikrings avgift eller ei, jeg savner min Land Rover så mye at jeg syns det er verdt å betale skattene. Nå har jeg tatt et par småturer i tørt vær med tørr bil med ingen tegn til at bilen går over i nødmodus. Bilen  har også stått innom hus og "tørket". Dog er faren ikke over, bilen må på merkeverksted langt der borte og jeg har vurdert å kjøre den en tørr vårdag for analyse. Sagt det, på grunn av storflytting så kjøpte jeg en Suzuki Grand Vitara 2002 modell  da jeg var total avhengig av bil. 

 

For meg er største gleden med å ha en bil at det er en Land Rover Defender.  Suzuki har større komfort, men du verden  Land Roveren har så mye mye større kjøreglede og eierglede. En "venn" for livet  . . . . . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Vel, tiden går og jeg har bestemt å legge nytt tak over det hele. Da får jeg 2 lengder på ca.  10 meter hver   hvor de er sammenkoblet og blir L formet som på bilde. Den ene verksted og det som kaltes uthus vil jeg gjøre om til garasje. Det blir plass til Defenderen min pluss en  bil til kanskje en lenge ønsket LR 88 veteran. Bredden som på ca 5 meter  er  i minste laget men det får holde.

 

Garasje under utbedring. Panner gjenstår.

 

Tillagt i ettertid.

Jeg ser nå at jeg er kommet ut av forumet som skal være DEFENDER, men må la det gå da det kan ikke strykes. Er lei for det :mellow:

garasjetak.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for innlegg.  Jeg viser til  eget emne hvor vi har diskutert problemet. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Jeg kan bare nevne at jeg i sommer startet opp og kjørte et par tre mil uten noe som helst utslag i nødmodus.  For en måned siden så gikk den i nødmodus straks etter oppstart. Ved flytting av bilen noen hundre meter for et par uker siden   så gikk bilen uten problem.  

 

Bilen går i nødmodus uten at jeg merker noe feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig elektronisk/ elektrisk feil. Du må rett og slett sjekke og teste alle kabler og kontakter i bilen.

Trenger bare være en liten skrape på isolasjon på feil ledning.

Ikke at det hjelper men JAS i England er veldig flink til å finne ut av de utroligste feilene på mere avanserte LR biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde engang en '99 model td5 110 som gikk over i nødmodus i meget dårlig vejr (snestorm). Veit ikke hvad gjorde dette. Muligvis snø på sensor i luftinntak, kortslutning til jord pga snefjuk, voks i diesel ?? Kom meg og familien (små barn) frem til hytte i Island (i nødmodus), overnattede over natten. Bilen startede som normalt dagen etter uten problemer. Ingen nødmodus etter dette i ca. to-tre år i mitt eie.

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tidligere erfaringer som denne, ved ca. 40000 km og ved ca 60000 km og begge gangene  med store problemer for ikke merkeverkstedene med å finne feil. Faktisk måtte de melde pass. Etter mye om og menn med blant annet uker med venting på grunn av ferier så ble det ordnet. Muntlig beskjed som jeg fikk var et eller annet med svake eller delvis såre ledninger. - gnisninger. Dengang ble bilen kjøretestet for å være sikre at alt funket. Bilen har oppført seg pedant siden den gang.  Jeg betalte bare for en  en  for hånds prislistet  kontroll på et par tusen kroner. Ingen deler.

 

Sitat

 

Det er mest sannsynlig elektronisk/ elektrisk feil. Du må rett og slett sjekke og teste alle kabler og kontakter i bilen.

Trenger bare være en liten skrape på isolasjon på feil ledning

 

 

Emne er dessuten diskutert her.

Langt mellom LR verksted her i Sverige.

Endret av LandRover
Feilskrevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, LandRover skrev:

Takker så mye for innlegg.  Jeg viser til  eget emne hvor vi har diskutert problemet. Langt mellom LR verksted her i Sverige. Jeg kan bare nevne at jeg i sommer startet opp og kjørte et par tre mil uten noe som helst utslag i nødmodus.  For en måned siden så gikk den i nødmodus straks etter oppstart. Ved flytting av bilen noen hundre meter for et par uker siden   så gikk bilen uten problem.  

 

Bilen går i nødmodus uten at jeg merker noe feil.

 

Har du prøvd en annen ECU? De skal egentlig programmeres med riktige dysemarkeringer men det vil gå helt grei tuten å gjøre dette for en test om det er en ustabil ECU som er problemet. Ellers er jordingsfeil fra en eller flere motorsensorer en sterk mistanke. En ledning som har gnisset hull på isolasjon kan gi intermittent jordfeil og en slik oppførsel du beskriver. Slike feil er vanskelig å finne uten å lese ut feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide`! Jeg har ikke prøvd andre ECU men vil se nærmere  på det. Det ville være meget gledelig om problemet kunne løses så jeg slipper å få den transportert  på tilhenger den lange veien til LR merkeverksted. Nå flytter jeg bilen inn i oppvarmet garasjeverksted da håndverkerne har klargjort taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...