Gå til innhold

EU-kontroll uten EGR-ventil?


Geir Tore Simonsen

Anbefalte innlegg

Har en 2000 D2 TD5 som skal godkjennes i løpet av januar. Tenker å bruke juleferien til å gjøre den klar, og har en liste over ting jeg har tenkt å skifte/reparere.

Tidligere eiere har fjernet EGR-ventilen, og det er ikke vanskelig å se hvis man kjenner biltypen. Tror den ligger i en av eskene jeg fikk med.

Er det noen som har fått bilen gjennom etter de siste reglene uten at ventilen er montert, eller bør jeg like godt montere den med en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så vidt jeg husker er det noen paragrafer som omhandler eksosanlegg og utslippsstyringer.

De sier noe slikt som at modifisering og endring av orginaloppsettet ikke er ok.

Da er vel spørsmålet hvilken regel som gjelder.

 

Alle LRprodukter er jo godkjent fra fabrikk til 3,5 tonn på kroken.

Noen biler har dette som maksvekt skrevet inn i vognkortet også.

Men det er jo en paragraf som mumler noe om hengers totalvekt ikke skal overskride bilens totalvekt.

Da er vel spørsmålet hvilken regel som gjelder her også.

Må innrømme at dette ikke er halt oppdatert kunnskap så ting kan være endret i senere tid.

 

Jeg har vist bilene mine på samme sted for PKK i nær 12 år

og evt. mangellapp er veldig avhengig av øyet som ser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, gautes skrev:

Alle LRprodukter er jo godkjent fra fabrikk til 3,5 tonn på kroken.

Noen biler har dette som maksvekt skrevet inn i vognkortet også.

Men det er jo en paragraf som mumler noe om hengers totalvekt ikke skal overskride bilens totalvekt.

 

Hvor har du det fra ? Såvidt jeg vet er det veldig få biler som har 3500kg totalvekt, selv om de har 3500kg tilhengervekt.

Patrol, Pajero, Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML,  VW Touareg osv osv er da langt under 3500kg totalvekt, selv om de altså kan trekke 3500kg lovlig.....

I tillegg til ca stort sett alt av LR som du nevner selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

Hvor har du det fra ?

Har også hørt det men tror nok det var fra lenge før vi ble EU medlem. Det stemmer i alle fall ikke nå lengre. Min -90 modell LR 90 har forresten kun 1700 kg hengervekt i vognkortet selv om LR sier den er godkjent for 3500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at hengers tillatte totalvekt ikke skal overstige bilens tillatte totalvekt gjelder bare for førerkort klasse B, og samtidig med begrensning om at summen av disse ikke må overstige 3500 kg. Med BE, som man uansett må ha for å utnytte en "stor" LR så er det vognkortene som gjelder, og hengerens aktuelle vekt - ikke tillatt totalvekt. F.eks så har jeg en treakslet henger med 3500 kg tillatt totalvekt og førerkort BE. Jeg kan trekke hengeren med alle bilene mine unntatt leafen, men det er kun med discoen jeg kan utnytte den fullt ut. Med Foresteren tror jeg faktisk jeg får mer nyttelast om jeg bruker den mindre hengeren med 1000 kg totalvekt, ettersom den har mye lavere egenvekt.

 

Tenker jeg gjør de andre tingene først, og monterer EGR-ventilen dersom jeg har en ledig stund til overs.

Luftfjæringen er også erstattet med spiralfjærer bak, men sensorene er fremdeles på plass - bare stripset fast. Vet ikke om kontrolløren vil reagere på det. Mulig jeg konverterer tilbake til luft mens jeg er i gang, har uansett tenkt å gjøre det før eller siden - det er bare ikke så høyt prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...