Gå til innhold

Ny motorsag


jorgenht

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger en ny sag. 
 

Vi skal til å hogge litt i vinter, og da er det nok en del som må felles manuelt der maskinen ikke kommer til. Jeg har en gammel Husqvarna, med varme i håndtaket og greier... men den drar jo på årene. Jeg har aldri kjøpt ny sag, bare overtatt gamle etter fedre og onkler. 
 

Jeg rydder en del, som blir til ved gjerne. Ikke like mye tømmerhogst.. 

 

Vet det er en del med gode erfaringer her.. så kom med tips på sag! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange flotte sager å velge i. Stihl, Husqvarna, Echo og mange flere.

Bare ikke velg sag med liten kjedehastighet.

Vekt er avgjørende også, og der er Stihl 201 i særklasse. Veldig smidig sag med høy kjedehastighet. 

Har flere gamle Husqvarna 242 fra åttitallet og de er fantastisk å bruke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MS200, MS241 og MS261 fra Stihl. 
Stihl har vært vesentlig enklere starte i mange år, nå er HUSQ også blitt gode. Hadde en 2 år gammel betongsag fra HUSQ, den var så lei får fyr på at jeg solgte den rimelig, bare for å få faenskapet av gårdsplassen før den ble slengt ned i bekken.

Jeg er veldig glad i min MS200 ( forløperen til MS201 ) men elendige vibrasjonsverdier ( svært mye vibrasjon ) gjør den utfordrende å jobbe med en hel dag. Da dovner hendene mine bort.

Beste allroundsaga er nok MS241 eller tilsvarende Husq, som antagelig blir 545 evt 550 XP/G. 

 

Å ha arbeid som skal gjøres, å basere meg på en 20-30-35år gammel sag som eneste / hovedsag, hadde jeg ALDRI giddi, for når ting blir så gammelt, blir det litt lunefullt dessverre.  Hadde dog en 1987 Stihl MS260 som avgikk med døden i våres, og den har startet på 3dje draget i over 30 år. Helt utrolig, siste 10 år har den gått mye med langsverd, i skikkelig grov kapping, uten å klage en eneste gang. Dessverre fikk vi en batch dårlig bensin, som kostet oss etpar sager, inkl den gode, legendariske.


MS362 osv, mener jeg er for digert og bælete til vanlig småhugging.  Det blir uansett nummer 2 eller 3 sag.

PS - ikke undervurder gleden med å kjøpe en proffsag, selv om de koster litt ekstra. De har mye nyttige greier du lærer deg sette pris på, og fordelt på 15 år levetid, er ikke merprisen hinsides fornuftig, selv om du bruker den bare noen timer årlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undervurderer ikke gleden i dyrt verktøy, ref. batteridrilltråden. Og kan gjerne bruke litt for mye penger på det blush

 

Jeg får ta meg en bytur, så finner jeg forhåpentligvis noe der jeg leverer på service. Virker som om det også i motorsager er like mange meninger som det er folk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips av en proff hugger en gang.

"Kjøp større sag enn de vi bruker..

Dere belaster verktøyet hardt over kort tid.

Vi skal jobbe hele dagen med dette og rasjonerer på kreftene."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lokal forhandler rett borti ”gata” som forhandler Stihl, men spørs om de tar på seg service av mine allerede innkjørte Husqvarna sager. 
Eller sine egne Stihlsager for den saks skyld:unsure:

Er vel ingen som vet om en ålreit forhandler/verksted i grenlandsområdet vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.12.2019 den 12.40, lafterolf skrev:

Alle skogbrukerer justerer sagene selv. Det er gjort på et minutt. Hør med en aktiv skogsarbeider om han kan hjelpe deg. Bytt tennplugg først, de slites også.

Som amatørskogeier, har jeg faktisk aldri justert en sag noen gang. Eldste Stihlsaga fra 1987 ble aldri justert det noen på gården vår kan huske, Stihl MS201 har aldri vært justert, og Stihl 261 har heller aldri vært justert, men den var bare 1 år elns når den havarerte. MS241 er vel elektronisk styrt, en slags forgasserinjection som ikke KAN justeres medmindre man kobler til en diagnosedings av noe slag ?

Jeg tror behovet for justering ofte oppstår når man kjører når det er skikkelig kaldt, for da har mye sager lett for å få forgasserising. Proffsager har jo div deksler og innstrupninger man skal sette på, når temperaturen faller under 20 minus eller noe sånn, jeg prøver stort sett holde meg til skikjøring og sofasliting akkurat når det er så kaldt....

Pluggskifte ble det heldigvis også slutt på når den ferdigblandete bensinen kom. Det var mye mer soting og dritt når vi blandet bensin med 2t olje på "roterommet ". Skilte seg kjappere gjorde den også. MS026 fikk ny plugg rundt da jeg sluttet på skolen, altså sent 90tall ( da ramla også potta av, så den var faktisk på verksted for å borre ut å gjenge opp en potteskrue og da ble plugg bytta samtidig )
MS201 og de andre sagene har jeg aldri bytta plugg på. MS201 fyller 10 år i år.

PS - vi bruker ikke sagene så mye, i snitt går det vel 25-40 liter bensin gjennom de pr år, stort sett rydding langs veg, åkerkanter, vedhugging osv, men nå og da hugges det et tømmerbillass eller 2....

Har også en Jonsred RS40 fra  det året jeg var 15 år. Den er blitt veldig lei å få start på, så den får stort sett henge i fred. Den har nok gått mye, mye mer, da den har vært i bruk som kantrydder i 25 år rundt tunet, det blir mange timer på en sesong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2019 den 10.29, jorgenht skrev:

Har en lokal forhandler rett borti ”gata” som forhandler Stihl, men spørs om de tar på seg service av mine allerede innkjørte Husqvarna sager. 
Eller sine egne Stihlsager for den saks skyld:unsure:

Er vel ingen som vet om en ålreit forhandler/verksted i grenlandsområdet vel? 

 

Mener å huske det er en kar der i nærheten som driver kjøp/salg/service/reparasjon på motorsager. Annonserer jevnlig på finn brukte, overhalte sager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, GuttormG said:

Bottolfs verksted? Fritt etter hukomelsen

Dans Motorsaghjørne? Er det jeg kan finne med hjelp av Google og Finn. Hønefoss er et stykke. 
Ble handel i Arendal, Stoa Maskin var veldig behjelpelige. Og de har verksted. I Porsgrunn er de aldri åpne virker det som, jeg rekker dem aldri etter jobb- og ikke åpne på lørdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...