Gå til innhold

Anbefalte innlegg

D3, tdv6, 2005, aut, 252tkm.

På vei østover i dag begynte feilmeldingene å renne inn og lampene tentes  en etter en.

HDC fault, ABS lampa, Park brake fault, suspension fault... Alle gule lamper. Men bortsett fra at den senket seg på fjæring og speedometeret forsvant, så kjørte bilen fint videre.

 

Jeg stoppa og leste av feilkoder. Har ikke eksakt ordlyd, men:

Lost contact with... et par styreenheter, deriblant transfer case

Gearbox speed transmitter A (permanent)

 

Videre så resatt jeg feilkoder, fikk bilen i normalhøyde, vippa ut sikring 26 og kjørte 25 mil til uten problem. Gps'en viste jo farta og cruise control virket fortsatt. Men før jeg kjører 35 mil hjem igjen tenkte jeg å sjekke de tingene jeg enkelt kan komme til:

1. Bremselyspærer

2. Sjekke transfer ecu for irr

3. Rense tilhengerkontakten

4. Sjekke kablene ut bak på transfer case

 

Mao, jeg tror jeg har letet/googlet meg frem til noe å begynne med men hører med det allvitende forum om det er mer jeg bør sjekke med en gang?

 

Det er jo minst fire tilsvarende topic på førstesida her på Discodelen av forumet så vi begynner jo å få litt erfaring med feilkodene. blushcool:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel uvanlig at speedometer forsvinner. Antar at bilen da ikke får den informasjonen den trenger for dsc m.m og sier i fra ved å senke bilen og ikke gi tilgang til hdc, abs syst m.m. 
Da tror jeg at jeg ville begynt med å finne ut hvor speedometer får signalene sine fra. Er det abs-sensorene? Har du mulighet til å lese av Live-values når feilen oppstår kan det kanskje peke deg i riktig retning. 

For noen måneder siden lagde jeg meg en oversikt over sammenhengen mellom modulene på High-can-bus, se vedlegg. Når det "bare" blir gul lampe, henger nok modulen fortsatt på can-bussen, hvis ikke ville bilen stoppet.

Land Rover Discovery 3 - LAN-bus.pdf

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Det "fine" er at feilen for en gangs skyld er permanent. Det skulle gi lettere vilkår for feilsøking. 

 

Hvor eksakt ligger bremselysbryteren? Har ikke med verkstedhåndboka på tur (amatør?) :)

I følge denne lenka https://landroverforums.com/forum/discovery-i-39/speedometer-not-working-49282/ så er det nettopp vehicle speed sensor på transferkassa som gir signal til speedometer. Det stemmer med feilmeldingen på Nanocom. 

 

Når jeg kommer i gang med dagen må jeg skaffe meg en elektronikkrens og begynne med å sjekke pluggen på denne altså. Er sensoren røket får jeg komme meg hjem igjen også med juletrelys i dashbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på Raufoss. 

 

Takker, var ute og kikka og tror jeg fant sensoren. Men akkurat nå er vi oppdressa til selskap så får jeg se om jeg gjør mer eller bare kjører hjem igjen som den er og fortsetter hjemme. 

 

I følge en engelsk tråd jeg fant så er det nettopp denne sensoren som styrer speedometer. Så det er vel en god sjanse for at vi er på rett spor. Skal prøve å få renset kontakten senere i dag. Det var jo et deksel der før, men det ser ut til at det ikke kom på plass etter verkstedsbesøket i sommer. Da er jo akkurat denne sensoren eksponert for salt og gørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MariusMorch skrev:

Vet ikke om det hjelper, men jeg hadde samme feilene cirka på l322en min, da var det ledningsbrudd på yaw rate sensor. 

 

Hva er det? 

 

5 timer siden, YMK skrev:

Speedometersignal hentes fra ABS-sensor på førersiden

 

Ok, leste på et engelsk forum at det var fra transferkassa. Tenker jeg uansett prøver å rense denne først. ABS sensorer er litt vanskeligere å hanskes med ute i snøen. Har forøvrig ingen feilmeldinger på ABS sensorer, men det systemet er definitivt koblet ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, kulien skrev:

 

Hva er det? 

 

 

Ok, leste på et engelsk forum at det var fra transferkassa. Tenker jeg uansett prøver å rense denne først. ABS sensorer er litt vanskeligere å hanskes med ute i snøen. Har forøvrig ingen feilmeldinger på ABS sensorer, men det systemet er definitivt koblet ut nå.

 

Lyser abs, antispinn og det kule bremselyset så er det som oftest kjent som triangel of death. Hehe. Men på veldig mange bilder kommer den feilen når det er noe med enten abs-sensor eller hjerne. 

 

Yaw rate sensor er vel en sensor for vinkel på bilen. Poenget var ledningsbruddet. Ga mye rare feilmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp!

 

Leste av feilkoder igjen nå og ganske riktig, nå er det også en på venstre, bakre ABS sensor. Får kjøre forsiktig hjem, og fortsette der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbud om hjelp SiggenRRC!

 

Vi kom oss på veien nedover E16, og bilen trilla greit nedover. Var dårlig, eller egentlig nydelig vinterføre det første stykket men tok det pent så det var null stress. Når vi nærmet oss Bærum hadde vi hatt stopp på grunn av minstemann og bilsyke mens bilen fortsatt oppførte seg eksemplarisk. Det ble da til at vi trillet hele veien hjem. 

 

Vel hjemme fikk jeg mailkontakt med Paul hos Advancedfactors og bestilte 4 stk ABS sensorer med expresslevering. Det viste seg da at de ikke er like foran og bak, så kanskje var det like greit at jeg utsatte problemet. 

 

Så får vi se om vi rekker dette eller om det blir konebil til fjells senere i jula. Da er uansett ungdommen i huset reist til hver sin kant så da trenger vi egentlig ikke så stor bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. DHL har lovet levering i dag, så jeg har en plan om å skifte sensor i kveld eller i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.12.2019 den 9.46, kulien skrev:

Det skal jeg gjøre. DHL har lovet levering i dag, så jeg har en plan om å skifte sensor i kveld eller i morgen. 

 

Men den gang ei! DHL sviktet denne gangen og lot delen ligge urørt i Oslo over et halvt døgn. Så når delene ankom byen var vi for lengst på fjellet med elbil, med forhjulstrekk og måtte ha Viking for å komme helt frem til hytta :o

 

received_828677387571961.jpeg

 

Men Kenneth sørget for å få hentet deler på pickup-pointet og når jeg kom hjem igjen heiv jeg meg på. Feilen var rimelig åpenbar når jeg fikk av hjulet da ledningen har ligget og slipt mot felgen og var revet tvers av. 

 

Sensoren løsnes med en 8 mm fastnøkkel, og tilkoblingspunktet er rett bakenfor luftfjæra bak et plastdeksel sammen med et par store multiplugger. Grei skuring å skifte ut, og jeg fikk lagt den på plass i alle brakettene noe den ikke gjorde fra før, derav avrevet kabel (og en epost til verkstedet tenker jeg). 

 

20200103_120502.jpg

 

På med ny sensor og håpefullt vri om nøkkelen. MEN DEN GANG EI! Fortsatt feilmelding i displayet og fortsatt feilkode på venstre sensor bak. 

20200103_131442.jpg  20200103_131518.jpg

 

Dette førte til en del timer med feilsøking og googling og lesing. Blant annet fikk jeg lastet ned en verkstedsmanual som inneholdt koblingsskjemaer hvilket var gull verd i denne prosessen. 

En kortversjon følger: 

Begge sensorene bak kables til en muliplugg som sitter under fotbrønnen på førersiden. Det vil si at ved å ta av innerskjerm og hjulbue på venstre side fremme kommer man til pluggen og man kan måle kablingen bakover. Kablene til ABS sensorene er kjent for å få brudd i dette området og jeg var derfor forberedt på å finne feil her. Men kablene mine var fine de. Dette fant jeg ut ved å koble bort sensoren og koble sammen punktene i pluggen bak ved hjulet. Sikkerhetsnåler går fint inn i pluggen og kan bøyes til for å lage kortslutning. Da er det bare å måle motstanden gjennom hele loopen foran fra pluggen. 

 

Multiplugg på venstre side foran:

20200103_170513.jpg

 

Neste målepunkt ble da ved selve hovedenheten. Her kobler man av hele plutten inn på ABS Enheten og man kan da måle kretsene til hver enkelt sensor. Når jeg målte her så skjønte jeg plutselig at det var den nye sensoren, altså venstre bak som skilte seg ut i måleverdi fra de andre tre. På bildet under ser en hvordan jeg koblet meg inn med sikkerhetsnåler og målte mellom disse med multimeteret. En ser også en mistenkelig Volvo logo på en del der. Trodde vi kjørte engelsk bil jeg... 

 

20200104_132057.jpg

 

Etter litt fundering på disse måleresultatene loddet jeg sammen ledningene på den gamle sensoren og prøvde å koble denne til igjen på venstre side bak. Smokk. der satt den og feilmeldingene forsvant! I min forståelse har jeg da to alternativer, enten har jeg bestilt feil del, eller det er feil på delen jeg har mottatt. Mail er sendt til Advanced så får vi se hva vi finner ut. Men uansett, så monterte jeg inn gammel sensor og plutselig var alt i orden igjen. 

Glemte å ta bilde underveis, men her er kabelen loddet sammen og krympestrømpe montert. 

20200104_163955.jpg

 

Og vipps så slukker vi alle julelysene i dashbordet igjen. Fikk til og med tilbake speedometeret. 

20200104_174019.jpg

 

 

Feilkoder er alltid interessante i dette, og jeg fikk som alltid en haug når dette skjedde. Men etter hva jeg nå har lest så tror jeg at vi kan fastslå følgende: 

Lost communication med ditt og datt kommer som følgefeil. Overse disse! 

P0500 Vehicle Speed Sensor A, ser ut til å peke på girkassa, men denne kommer alltid sammen med for eksempel en ABS sensor. Med andre ord, let i ABS'en ikke i girkassa

C1A92 Rear Left Wheel sensor var løsningen. Det kan se ut som at LR sin egen diagnose har flere underkategorier og kunne fortalt meg mer enn Nanocommen kan. Men uansett, det var denne koden som viste rett hele tiden, men den viste samme feil selv om det først var kabelbrudd og etterpå feil måleverdi på kretsen. 

 

Lang lerret å bleke, men desto bedre når en kommer i mål. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott det løste seg.

Ikke alltid enkelt når feilen er der fortsatt med ny del:blink:

Har du mulighet til sende link til hvor du lastet ned manualen med koblingsskjema? Jeg har bare funnet for d4 på nett, og jeg har d3. Kjekt om kart og terreng hadde matchet:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Andershauk skrev:

Flott det løste seg.

Ikke alltid enkelt når feilen er der fortsatt med ny del:blink:

Har du mulighet til sende link til hvor du lastet ned manualen med koblingsskjema? Jeg har bare funnet for d4 på nett, og jeg har d3. Kjekt om kart og terreng hadde matchet:lol:

 

Hmm, skal se om jeg finner det. Det dukka opp i et google søk også beit jeg i det berømte eple, lagde meg bruker på scribd og lasta ned. 

 

Har du dropbox-bruker så send meg en pm med epostadresse så kan jeg dele fila til deg så du får lasta den ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...