Gå til innhold

Overvekt på henger i forhold til bilens kapasitet


P.Hartmann

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette tema. 

Noen som vet hvor mye skade, eventuelt hvilken skade som skjer dersom man drar litt for mye på kroken i ny og ne? 

Har aldri tenkt på det så mye da jeg ikke har vært i situasjon før, men skulle ha litt pukk i dag og endte opp med å laste 3-400 kg for mye enn hva bilen er godkjent til.  Altså ikke noe problem for henger da denne kunne lastet ytterligere 1300 kg. 

Vet det er feil og dumt, kommer nok heller ikke til å gjøre det igjen. 

 

Tenker ikke på kulevekt, hard oppbremsing eller bøter og konsekvenser ved ulykke da dette er selvforklarende. Men ved forsiktig og ansvarlig kjøring, er det noen farer for bilen da? 

 

Tanker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 kg for mye bruker å gå bra i kontroll men over det risikerer du bot og må sette henger ifradei på plass god jul og kjør pent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint med vanvittige overvekter på hengere.

Hengere streiker før bilen er min erfaring.

Lavserien har vært god å ha på flatmark noen ganger...

Og bremser får kjørt seg.

Men sjekk med jevne mellomrom at festet ikke begynner å løsne.

Noen monterer feste utenpå rust,tektyl, drit og møkk.

Da løsner det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet vel også litt an på hvilken type bil du bruker. 

Biler med ramme og høy tauevekt klarer som oftest mye mere enn de er godkjent for. Mens andre personbiler knapt tåler det som står i vognkortet. 

En venn av meg hadde en Hyundai Sonata på 90-tallet, den var så bløt at bagasjeromslokket ikke gikk å åpne etter en ferie med campingvogn... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, YMK skrev:

Kommet vel også litt an på hvilken type bil du bruker. 

Biler med ramme og høy tauevekt klarer som oftest mye mere enn de er godkjent for. Mens andre personbiler knapt tåler det som står i vognkortet. 

En venn av meg hadde en Hyundai Sonata på 90-tallet, den var så bløt at bagasjeromslokket ikke gikk å åpne etter en ferie med campingvogn... 

 

 

Ford Scorpio fekk raskt eit spesial tilhengerfeste med eit stag heilt fram til motorfestet etter nokre bilar var dratt skeive med første utgåve av hengerfeste. Nye bilar har vel eit soldid bur rundt passasjerane, berre hengerfeste er montert i denne biten går det vel betre. I tilfelle hengerfestet berre henger i deformasjonssona  bak så spørst det.

 

På biler med ramme type seriebil er det neppe noko problem så lenge rusta ikkje har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes 190E var det jeg husker helvete å montere festet ordentlig.

Grunnet deformeringssonen måtte det monteres 2 stag forover et stykke.

Endel montører jukset og det ble ofte kondemnering og veldig dyrt for noen.

 

I min tidligere uttalelse baserte jeg meg på trådstarters signaturbil,Def 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...