Gå til innhold

Recaro framseter og Touran bakseter i en 1997 Defender 110, 300 Tdi


Lord Rover

Anbefalte innlegg

Etter 340 kkm var det på tide å bytte ut setene i min 1997 Defender 110 (300 Tdi). Det blei recaro foran og Touran bak. Kun original innfesting er brukt selv om det er blitt mye stål-sløyd. uansett, begge deler fungerer i henhold. Originale sikkerhetsbelter passer på side-setene. Måtte bytte til nytt to-punkts belte i midten bak da setet opprinnelig var utstyrt med hunkjønn hunkjønn. Målet var å gå fra ni-seter til varebil på to minutter og i tillegg beholde fleksibiliteten som Touran-setene tilbyr med at man kan vippe fram og ta ut setene enkeltvis. Ramma bak er laget utelukkende av 20x20mm med 2mm vegg (rundstokk som klørne griper rundt) og veier omlag 7-8 kg.

 

Nå kan ramma vippes fra med eller uten seter og også tas helt ut.

IMG_5281.jpg

IMG_5385.JPG

58316440881__6619D697-152C-47A6-B4EB-F598CD55A190.JPG

IMG_5400.JPG

IMG_5518.jpg

IMG_6412.jpg

IMG_6425.jpg

IMG_6549.jpg

IMG_6558.jpg

IMG_6655.jpg

IMG_7066.JPG

IMG_7064.jpg

IMG_7079.jpg

IMG_7081.jpg

IMG_7080.jpg

IMG_7084.JPG

IMG_7101.JPG

IMG_7083.JPG

IMG_7085.jpg

IMG_7082.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, de tegningene sitter kun i hodet er jeg redd men hvis du har noen sånne seter du skal ha inn så kan jeg måle opp for deg. Kan også sende deg noen flere bilder på mms i såfall. Det var et fokus å kun bruke original innfesting sånn med tanke på hva tilsynet/onkel eventuelt ville si. Jeg har ikke noen formell godkjenning på dette men regner med det skal gå bra da det er 20 ganger mer solid enn originalsetene (1 cm med full-pennsveis tåler 10 tonn statisk strekk) samt at jeg bruker original innfesting OG originale belter (CE-merka to-punktsele i midten).

 

Jeg skal ta ut og male både fram og bak-ramme med sort raptor når det blir litt varmere. Ville vært sikker på posisjon/høyde osv. først. Det er jo et kompromiss med langskips posisjon for å fortsatt kunne bruke klapp-setene bakerst.

 

Jeg bygde ei tre-ramme først for å fiksere posisjon/høyde.

 

Det viste seg at 20x20-profilen kolapser på ca 2,5 tonn så for å ikke skru dem i filler så måtte jeg inn med rør-foringer som man da kan stramme mot uten kolaps (siste bildet).

 

IMG_3880.jpg

IMG_3892.JPG

IMG_8001.JPG

IMG_8003.JPG

IMG_8004.JPG

IMG_8002.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Imponerende arbeid! Skal montere seter bak selv så dette var en fin inspirasjon!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Veldig fint - vurderer noe av det samme da den benken bak er noe kjip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 15.01, Lord Rover skrev:

Takker, de tegningene sitter kun i hodet er jeg redd men hvis du har noen sånne seter du skal ha inn så kan jeg måle opp for deg. Kan også sende deg noen flere bilder på mms i såfall.

 

 

Da har jeg vekket min Defender opp fra koma..:D og skal begynne med noen utbedringer..  Først litt rust og småtterier, men så tenkte jeg å prøve meg på en kopi av din løsning.

20170409_212324.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da har rammene til Recaroene og Touransetene blitt ferdigstilt etter å ha blitt testa ferdig med tanke på posisjon/tilt osv. Jeg lot dem begynne å ruste så anbefaler de som eventuelt mått følge etter om å male med en gang. Jeg gikk for MAX grunning og sort raptor på 60 psi (fineste finish) og mener det var veien å gå i mitt tilfelle. Solid og skjuler småskader og riper godt. Party-piece'n er pllast-lokkene der enderøne er synlige. De har stoppere og hindrer vannintrengning. Som nevnt tidligere kun 20x20mm firkantrør og litt 8mm massiv rundstokk. 

 

 

16.jpg17.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Touran sitter låsen til sikkerhetsbelte i setet. Dvs at i tilfelle krasj så vil rammen din måtte ta alle kreftene fra passasjerene i tillegg til bagasjen bak setene. Har du gjort beregninger på dette og bygd rammen deretter?

 

Edit: Ser jo bra ut da!!

Endret av jjrckd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig som du sier. Alle kreftene påført av tre personer,de tunge setene OG bagasje vil skape strekk i de bakre vertikalstøttene. Diss er sveisa på alle fire kanter og en cm sveis tåler som regel 1 tomm statisk strekk. Dette har jeg hatt i bakhodet og føler meg ganse sikker på at dette er rikelig. horisontalkreftene framover er jeg ikke redd for. Har også forhørt meg med flere struktur-folk som mener dette er belte og bukseseler.

Endret av Lord Rover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...