Gå til innhold

Bytte av cappings i bakvogna på en 1997 Defender 110 300 Tdi


Lord Rover

Anbefalte innlegg

Ser nå at jeg må gå fra kjeks- og tilbake til stål-cappings i bakvogna på min 300 Tdi. Noen som veit hvor jeg bør handle (Paddocks har ikke) og har noen gode tips? Er det galva som gjelder? Vil også bytte ut trekk i taket samtidig og trenger tips til det også, først og fremst hvor jeg bør handle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galva er eneste som holder. Best holdbarhet får du ved å finne brukte cappings fra seriebil.

 

Taktrekk dør av flere ting. Skader,forurensning og fukt. Ikke glem å sjekke taklekkasjer ogutbedre dem før nytt trekk monteres.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har 9å eller 110. Men F. Eks 

 

https://www.sp-4x4.com/LR019162G_defender_body_capping_amn710760_p/lr019162g.htm

 

De hadde ikke galv da jeg kjøpte der, så jeg sandblåst og galvaniserte selv. Kunne jeg kjøpt ferdig galv hadde jeg lett gjort det, for det var en langdryg affære og kronglete å komme til inni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 15.30, gautes skrev:

Galva er eneste som holder. Best holdbarhet får du ved å finne brukte cappings fra seriebil.

 

Taktrekk dør av flere ting. Skader,forurensning og fukt. Ikke glem å sjekke taklekkasjer ogutbedre dem før nytt trekk monteres.

Mine originale cappings har holdt i 15 år og holder nok en del år til. Eller? Tror på vask og polering, spesielt i vinterhalvåret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 20.12.2019 den 15.30, gautes skrev:

Galva er eneste som holder. Best holdbarhet får du ved å finne brukte cappings fra seriebil.

 

Taktrekk dør av flere ting. Skader,forurensning og fukt. Ikke glem å sjekke taklekkasjer ogutbedre dem før nytt trekk monteres.

Gaute hva er grunnen til at cappings fra seriebil varer lenger ?   Høyere sink innhold i galvaniseringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ole Martin skrev:

Gaute hva er grunnen til at cappings fra seriebil varer lenger ?   Høyere sink innhold i galvaniseringen ?

 

Sannsynligvis. Ikke ekspert på området men galving,fornilkling,landbruksstål,++ fra eldre tider holder nesten evig.

Vi lever i en verden der bruk og kast er mottoet til produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

 

Sannsynligvis. Ikke ekspert på området men galving,fornilkling,landbruksstål,++ fra eldre tider holder nesten evig.

Vi lever i en verden der bruk og kast er mottoet til produsentene.

Ja nettop derfor jeg er litt nølende til og kjøpe nye når de gamle kan galves på nytt. Man bør ikke kjøpe nytt hele tiden :D jeg tittet litt på prisene på nye og det forundrer meg ikke om det blir billigere og galvanisere de gamle på nytt. Vel og merke vis jeg sandblåser de selv,men mer jobb blir det jo. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verdt å kjøpe nye kontra å sandblåse. I allefall om du har så dårlig utstyr som jeg brukte. Tok evigheter å få det bra. Vanskelig å komme til inne i hulrom på capoingen. Og da fester ikke sinken seg om du ikke får vekk alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, gautes skrev:

Når du demonterer de gamle er jeg redd du finner at endel stål mangler .

Ihvertfall i følge cappingskjøpere jeg har hatt innom.

 

Ok er du grei og skriker ut om du kommer over et sett. Du holder vell fortsatt på du :) Det er jo ikke noe hast med og få byttet de. 

2 timer siden, Ivers skrev:

Det er verdt å kjøpe nye kontra å sandblåse. I allefall om du har så dårlig utstyr som jeg brukte. Tok evigheter å få det bra. Vanskelig å komme til inne i hulrom på capoingen. Og da fester ikke sinken seg om du ikke får vekk alt. 

Vi har sandblåser som er innom jobben og blåser båter og lektere så tenkte jeg skulle stikke de til han, men ruster de innvendig? trodde bare de var gnisning etter sidevegger og på utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...