Gå til innhold

Mange feilmeldinger kom plutselig


Littlep

Anbefalte innlegg

Hei, har ikke hatt noen størrelse feil med bilen før kanskje nå. Får feil på ABS, stabilitetssystemer og spesialprogrammer er ikke tilgjengelige, ikke HDC og får melding om systemfeil. Bilen senker seg til nødmodus når jeg kjører. I går og tidlig i dag var feilen sporadisk og det hjalp og slå av og på tenningen, men nå kommer det hver gang jeg starter. Noen som har formening over hva det kan være. Gjelder 2012 D4. 

Endret av Littlep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skal være noe galt med det, da det har virket fint og webastoen starter så det bør vel da være nok spenning der. Noe annet som kan forårsakes av batteriet?

 

Merket i dag da jeg fikk startet den uten feilmeldingene at ABSen slo inn under forsiktig nedbremsing på godt feste. Har noen erfaring med at det kan være så enkelt som smuss på ABS-sensor eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele stabiliseringssystemet på D3/D4 er avhengig av korrekt informasjon fra abs sensorer etter det jeg har forstått, så hvis du kjører med f.eks forskjellig hjuldimmensjon på samme aksel, dvs du for forskjellig rulleomkrets på hjulene på samme aksel, plinger det og bilen senker seg. Dette tror jeg skjer over 60 km/t. Antar at hvis du har ett dekk med lite luft, så kan det oppføre seg likedan. 
Slark i opphengskuler kan også få abs til å slå inn ved sving eller bremsing, så det er mange muligheter. 
Og ikke minst, er vel også bremselysbryteren en synder også på D4 ikke bare på D3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.12.2019 den 9.05, trondshj skrev:

...eventuelt at en ABS-sensor er satt ut av spill.

 

Det enkleste er nok å få tatt en diagnose, og se hva den sier for noe. Ellers blir det bare gjetninger. :)


Fikk en diagnose rett før jul og får feilmelding på en ABS-sensor høyre side foran. Skal få av hjulet en av dagene for å ta en nærmere titt. 
 

Noen som vet hvor sensoren sitter og hvilke feil jeg evt kan se etter?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 21.03, Littlep skrev:

Hei, har ikke hatt noen størrelse feil med bilen før kanskje nå. Får feil på ABS, stabilitetssystemer og spesialprogrammer er ikke tilgjengelige, ikke HDC og får melding om systemfeil. Bilen senker seg til nødmodus når jeg kjører. I går og tidlig i dag var feilen sporadisk og det hjalp og slå av og på tenningen, men nå kommer det hver gang jeg starter. Noen som har formening over hva det kan være. Gjelder 2012 D4. 

Har nettopp hatt denne feilen. Fikk mye tips. Jeg startet med å trekke sikring 26 i motorrom for ånholde bilen i normal høyde. Da forsvant også teten av feilene.  Etter å ha byttet bremselys bryteren er alle feil borte. Tok også en skikkelig vask under bilen for å fjerne evnt skit som kunne forstyrre evnt sensorer el 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Joakimp skrev:

Har nettopp hatt denne feilen. Fikk mye tips. Jeg startet med å trekke sikring 26 i motorrom for ånholde bilen i normal høyde. Da forsvant også teten av feilene.  Etter å ha byttet bremselys bryteren er alle feil borte. Tok også en skikkelig vask under bilen for å fjerne evnt skit som kunne forstyrre evnt sensorer el 

Det hørtes jo ut som en veldig grei fiks. Tok du også diagnose før du satte i gang? Og hvor ligger bremselysbryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 10.22, Joakimp skrev:

Har nettopp hatt denne feilen. Fikk mye tips. Jeg startet med å trekke sikring 26 i motorrom for ånholde bilen i normal høyde. Da forsvant også teten av feilene.  Etter å ha byttet bremselys bryteren er alle feil borte. Tok også en skikkelig vask under bilen for å fjerne evnt skit som kunne forstyrre evnt sensorer el 

Hei, prøvde å ta ut sikring 26, men fikk like mange feilmeldinger som før i tillegg til feil på fjæringen. Var det slik for deg at du ikke fikk feilene når sikringen var ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.1.2020 den 23.04, Littlep skrev:

Hei, prøvde å ta ut sikring 26, men fikk like mange feilmeldinger som før i tillegg til feil på fjæringen. Var det slik for deg at du ikke fikk feilene når sikringen var ute?

Fikk kun feil på fjæring som forventet når sikring et ute. En gang kom resten av feilene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joakimp skrev:

Fikk kun feil på fjæring som forventet når sikring et ute. En gang kom resten av feilene 


Skjønner. Her så fikk jeg fjæringsfeilen i tillegg, men har kjøpt meg en ny bremselysbryter som jeg skal få byttet i helgen, så spent på om det var kilden til feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...